Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

M FT merkkien yhteensopivuus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana toni-m, 12 Helmikuu 2017.

  1. toni-m

    toni-m

    23
    0
    1
    Olen tässä tehnyt henkisen päätöksen siitymisestä Nikonin DX kalustosta M4/3 leiriin. Vaikka "ammattimiehet" kyseisen formaatin tyrmäävätkin, niin näkemiini lopputuloksiin olen ollut tyytyväinen=pääasia että laatu itselle riittää. Se mikä aiheuttaa pohdintaa on Pana ja Oly leirien yhteensopivuus. Noita ulkomaan foorumeja lueskellut läpi ja joissain mainintoja ollut, että jotain hidastelua saattais löytyä mikäli Panasonic kameraan Olympus lasia laittaa ja toisinpäin. Onko tälläisistä kokemusia ? GX 8 / G80 tällä hetkellä ois vahvimpana vaihtoehtona, tosin EM5mk2 roikkuu siinä tuntumassa., vaikeeta on... EM1mk2 tietty ois pramee peli, mutta niin on hintakin.
     
  2. Panan GX1 runkoon tuli paria Olym optiikkaa kokeiltua, ne oli zoomeja ja hitaammin tarkentuivat kuin Panan omat primet 20mm f1.7 ja 14mmf2.5.
    Olis pitänyt kokeilla Olyn rungolla ja verrata, eli hyvin subjektiiviseksi jäi kokemus.
    Hyvin tyytyväinen ollut muuten 4/3 Panoihini, myös vanhempi GF1 on edelleen pätevä laite.
     
  3. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Minulla on Olyn M5 ja siihen yksi objektiivi, vanha 4/3 70-300mm. Se hakee kohdetta ja sahaa sekä Olyssa että Panan GM1 yhtä pitkään. :)
    Panan linssejä on 14mm, 12-35mm, 42,5mm ja 45-150. Mielestäni ne toimivat yhtälaisesti molemmissa rungoissa.
    Tämä on ihan mielipide, niitä mitenkään mittaillut.
    Tulee joskus käytettyä vanhoja manuaalilaseja ja sen jälkeen nuo automaatit tuntuvat melko sähäköiltä.
     
  4. jaska26

    jaska26 Active Member

    382
    113
    43
    Noin puolitoista vuotta on minulla ollut Panasonicin GX1 ja vuoden verran GX8. Ainoa Olympus-objektiivi, jota olen käyttänyt, on 14-150mm, ja se pelaa täydellisesti molemmissa. Olympuksen salamat, joita olen GX1:ssä ja GX8:ssa käyttänyt, ovat FL-36 ja FL-50. Ne sopivat täydellisesti yhteen kummankin kameran kanssa. FL-36 on hiukan hitaanpuoleinen latautumaan, mutta sitä se on kai aina ja ilmeisesti ihan kamerasta riippumatta. Hitaus FL-36:ssa johtunee siitä, että se on aika tehokas ja virtaa kuluttava siihen nähden, että siinä on vain kaksi AA-paristoa.
     
  5. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Kokemusta on useammasta Panan rungosta (G3 G5 G6 GX7 GX8. ) ja Olympuksen objektiivista (mm 45mm ja 75mm f1.8 ). Toimii täydellisesti Panan rungoissa, itseasiassa molemmat tarkentaa nopeammin GX7:n ja GX8:n kanssa kuin Olympuksen EM5 mk2 kanssa :)
     
  6. mfrost

    mfrost Member

    44
    0
    6
    Ei tuo 70-300mm mikään nopeusihme ollut E-30:n kanssakaan, mutta adapterilla siis toimii myös m43:lla; mitä tuosta jäi vähän kaipaamaan on sen 1:2 suurennosta.
    E-M5:n kanssa käytännössä tein karkeatarkennuksen ensin käsin ja sitten kameran AF niin ei sahannut ihan niin paljon.

    Mutta itselläni esim. Panan 35-100mm f2.8 (se vanhempi malli) toimii mielestäni E-M5:n kanssa, en huomaa eroa GM5:n; uusi firmis huomioi haluttaessa muistaakseni myös OISin.
    Sitten on näitä uudempia dual-IS virityksiä ja esim. Panasonicin DFD tarkennus, joiden toimivuus on käsittääkseni jo merkkikohtaisempaa. Tuo DFD kait toimii osittain Olyn linssien kanssa.

    Mutta en ole jaksanut tuosta keskinäistoimivuudesta kovin paljoa stressata.
     
  7. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Ollut kolme eri OM-D-runkoa, kaikissa käyttänyt Panasonicin 15mm f/1.7 ilman mitään ongelmia. Joitakin pikkujuttuja kuitenkin on. Esim. Panan linsseissä oleva aukonvalitsin ei toimi Olyn kameroissa. Lisäksi Panasonicin dual-IS ja Olympuksen dual-IS eivät ole yhteensopivia. Eli jos sinulla on optisella vakaajalla varustettu linssi ja kennovakaajalla varustettu runko, niin silloin objektiivin ja rungon tulee olla samaa merkkiä että molemmat vakaajat ovat yhtä aikaa päällä.
     
  8. jaska26

    jaska26 Active Member

    382
    113
    43
    Kun dual-IS on poissa pelistä niin voitko itse valita kumpaa vakaajaa silloin käytetään vai pakottaako kamera käyttämään ainoana vaihtoehtona vain toista niistä. Itselläni ei ole muita vakaajallisia linssejä kuin Panan omia, joten en voi tätä yhdistelmää kokeilla.
    Joissakin Panan omissa objektiiveissahan dual-IS yhteensopivuus riippuu myö objektiivin ohjelmistoversiosta. GX8:n hankkiessani jouduin päivittämään vanhempaa versiota olevan 35-100/f2.8 objektiivin ohjelman jotta kaksoisvakaaja alkoi toimia siinäkin.
     
  9. Olympuksella ainakin voi valita kumpaa käyttää. Nyt kun Panasoniciin siirryin en ole vahingossa huomannut moista vaihtoehtoa vielä valikoissa, mutta toisaalta minulla ei ole vakaajallisia objektiivejakaan ennen kun tilattu 12-35mm f/2.8 tulee.

    Panasonicin kaikki objektiivit eivät muuten toimi dual IS:n kanssa edes päivityksen kanssa. 100-300mm f/4-5.6 on tälläinen. Tekniset seikat ilmeisesti estävät softapäivityksen. Siitä onkin tulossa toinen revisio joka toimii. Panasonicilla ei selvästi ole alunperin ollut dual IS suunnitelmissa, mutta ilmeisesti kilpailu Olympuksen vakaajien kanssa auttoi.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Miten asia käytännössä menee. Panan objektiivin aukkorengas ei tee mitään? Vai pitääkö sen olla jossain tietyssä asennossa jotta aukko voi säätää kamerasta?
     
  11. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Se ei tee yhtään mitään, voi olla missä asennossa tahansa. Minua asia ei häiritse, mielestäni on hyvä että valotuksen perusasetukset tapahtuu samalla tavalla kaikilla linsseillä, eli rungon säätörullista. Se on mielestäni myös kaikkein sujuvin tapa, onnistuu jopa yhdellä kädellä. En ole erityisesti lämmennyt retrosäädöille.
     
  12. Meneekö tuo homma silleen, että Panan rungoissa Zuikon klasit pelaa, muttei sitten Olyissa panan lasit? Uteliaisuuttani vaan kyselen.
     
  13. Humminbird

    Humminbird Active Member

    370
    118
    43
    Kyllä ne molemmat toimii molemmissa ihan normaalisti. Jotain merkkikohtaisia erikoisuuksia on, katso yllä, mutta eivät yleisesti ottaen haittaa mitään normaalissa käytössä. Olyn manuaalitarkennuskytkin ei välttämättä toimi kaikissa Panan rungoissa, mutta sen saa kyllä päälle rungosta. Vastaavasti Panan jotkut namiskat ei toimi Olyssa. Merkit haluavat näin suojella omaa linssimyyntiään. Kuluttajille se merkitsee kilpailua ja halvempia peruslinssejä.
     
  14. Oukkei!