Nyt olisi mitä mainioin tilaisuus saada käsiinsä hieman erikoisempaa optiikkaa suoraan ameriikasta: Century Optics 13mm F1.5 HI-G Käsiini päätyi jokin aika sitten muutama kappale kyseisiä linssejä, aikaisemmin nämä ovat olleet jenkkiarmeijan/-puolustusvoimain käytössä. Varmasti en osaa sanoa missä ja miten näitä on käytetty, mutta veikkaisin linssin olleen video- tai filmikameran nokalla jossakin testialueella. Mitään bajonettia tai kierrettä ei tästä linssistä löydy vaan kiinnitys kameraan/adapteriin tapahtuu esimerkiksi ruuveilla valmiiden reikien kautta. Piirtoympyrä tässä on noin viidentoista millin luokkaa, joten parhaiten tätä voi käyttää esimerkiksi m4/3-järjestelmän kameroissa neliömoodissa jolloin kuvien kulmiin jää oikein nätit vinjentitkin. (Itse olen kokeiluja tehnyt Olympuksen E-P2-kameralla pitäen linssiä käsin m43-k -adapteria vasten, pysyvämmänkään virityksen teko ei hankalaa olisi.) Eli nyt vain tee-se-itse-miehet ja -naiset pohtimaan erilaisia käyttötarkoituksia, mahdollisuuksia on monia, esimerkiksi tilt/shift-kokeilut tai lomografia. Täydellä aukolla kelpaa tämän linssin jälki pahimmalle holgailijallekin! Itse linssin lisäksi kauppaan kuuluu myös 55mm UV-suodin, erittäin laadukas kierrettävä linssitulppa sekä oikein nätti kuljetuslaukku. Hintapyyntö 40 euroa, myös tarjouksia kuunnellaan. Sijainti: Lahti, toimitus lähiseudulle onnistuu. Yhteydenotot, faniterveiset sun muut pakottavat tarpeensa saa kertoa tähän, yksityisviestitse tahi maililla: samuli ät sikaheimo . com Lisää kuvia itse linssistä ja jäljestä löytyy seuraavalta sivulta: http://www.sikaheimo.com/forsale/century-1315/