Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lutra Lutra

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jesalonen, 27 Maaliskuu 2011.

Panin tämän nyt kohteliaisuussyistä tänne enkä Kuvat ja galleriat -osioon, koska kuvassa on kysymys enemmän tekniikasta kuin siitä, mitä se esittää. Ei ole ihan vähään aikaan tullut lutrattua keskikoon filmin kanssa (tai minkään koon filmin kanssa sen puoleen, tuskin koolla tässäkään on merkitystä) mutta kevät saa kehitysnesteet liikkeelle, joten... Yritin noita eilisen retken tuotoksia rakentaa ihan ajatuksen kanssa, timppismäisiä sävymaailmoja tavoitellen. Kalibroin oikein näytönkin Spyderillä, kuvattu siis tuolla myynnissä olevalla Beautyflex Deellä, TMAX 100 ja Rodinal 1+100 tunnin standina, skannattu Epson V500 48 bit RGB ja Lightroomissa väännelty, maltilla. Timppismäiset sävyt tuskin ovat vieläkään kovin lähellä, mutta kun kaupasta ei saa sellaista laitetta jolla saisi silmät ja pään kalibroitua, käännyn kokeneempien kohtalotoverien puoleen tiedustellen olenko oikealla tiellä? Tai voisihan sen tietysti muotoilla näinkin: Onx kiva?

1. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Vs: Lutra Lutra

Etualan lumesta puuttuu mielestäni detaljeja. Mutta mielestäni olet oikealla tiellä kunhan skannauksesta saadaan kaikki irti. Ja punasuodin taivasta korostamaan anselimaisella tyylillä.

2. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Tosi mukavaa, odotin kuvaa saukosta (Lutra Lutra), mutta ilmeisesti se on piiloutunut tuon kallion koloon..

Eix kiva!

3. Vs: Lutra Lutra

Minä pidän tästä kovasti. Ja ainakin tällä näytöllä näkyy etualan hangessakin sävyjä oikein hyvin ja kalliolla oleva lumi on kaikilta osin sävykäs, ei puhki palaneitakaan kohtia, vaikka voisi ihan hyvin ollakin. Samaten pidän Harakan saaren kallioiden vahvoista tummista sävyistä. Taivas on riittävän tumma. En välttämätä kaipaa Suomi-Filmi -lookia tähän kohtaan.

Hyvin skannattu V500:lla.

4. Vs: Lutra Lutra

Ihan asiallinen kuva, luulisin että timppis vielä aukaisisi sävyjä tuosta kallion kupeesta, joka sijaitsee kuvan oikeassa osassa, nyt hiukan jäänyt sävyt tukkoon ;)

5. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Onkohan se ihan tasaisesti kehittynyt? Vasen laita näyttää paljon vaaleammalta. Kastelitko filmin ennen ständiä?

Mahtaakohan tuo olla tuttu Beautuflex?

6. Vs: Lutra Lutra

Pahus, mä luulin ihan että tämä jesalosen kuva, eikä timppiksen ;)

7. Vs: Lutra Lutra

Tapiola 2006, bongasin salosen tekstistä tämän virkkeen* ja sen mukaan arvioin kuvaa ja sävyjä.
    *  Timppismäiset sävyt tuskin ovat vieläkään kovin lähellä,

8. Vs: Lutra Lutra

Joo, timppiksen sävymaailma oli referenssina :) pahus, arvasin että jotain unohtui: pre-soak! Huomasin kyllä valoeron, mutta fiksuna ajattelin että no, sieltähan se aurinko paistoi...
    On tuttu beautybox, loistava hinta-laatusuhde. Sai minut innostumaan pönttökuvauksesta uudelleen.124g on tulossa, mutta aloin jo miettiä että josko sen käyttaisi mustosella. Kameran hintaan siinä tosin kolminkertaistuu...

9. Vs: Lutra Lutra

Myöhempien Aikojen Pyhien Rodinalkirkko jatkaa ihmiskokeitaan... Skannausmetodi on sama kuin edellä, samoin kehitys täydennettynä sillä puuttumaan jääneellä pre-soakilla - muutaman minuutin annoin liota, vesi tuli pöntöstä pelottavan värisenä ulos. Filkkakin on samaa, tällä kertaa vaan valotettu ISO 50 mukaan (siinä olikin tänään etelän keleissä tekemistä!). Jaa, kamera on eri, mutta se olkoon sivuseikka.

10. Vs: Lutra Lutra

On sävyä, on terävyyttä. Sisätiloissa et ole voinut kovasti himmentääkään. Onko tämä nyt sillä uudella pöntöllä? taisit saada erityisen hyvän yksilön.

11. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Hienot sävyt ja skannauksessa ei ole mennyt puhki.
    Pistähän lisää kuvia näytille.

12. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

TMAXin presoakki kannattaa ajaa niin moneen kertaa että se koko antihalonization kerros on lähtenyt siitä filmistä (eli tankista tulee ulos kirkasta vettä).

13. Vs: Lutra Lutra

Ahaa, kiitos, hyvä tieto! Mun tankista vesi tuli ulos myrkynvihreana...

14. Vs: Lutra Lutra

Miksi ihmeessä?

15. Vs: Lutra Lutra

Tänään liemessä uusi ystäväni Acros 100, sellaisenaan. En osaa vielä luonnehtia suhdettamme, kovin lyhyen tuttavuuden jälkeen, mutta toivon kovasti tutustuvani häneen syvemmin.

Niin, uudella pöntöllä mennään. Olen pönttööni perin tyytyväinen, edes niitä filminsiirto-ongelmia ei ole.

16. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Mielenkiintoinen keskustelusäie. Kiitos siitä.
    Hyvin olet negan saanut pidettynä puhtaana - ei meinaan näy roskia skannissa.
    Acros on minulle kokeilematon tapaus. En ole päässyt tutustumaan.

17. Vs: Lutra Lutra

Mielestäni jesalonen on saanut kuviinsa hienosti sävyjä ja terävyyttä, tällaisista kuvista itse pidän eniten, eli laaja sävyala kummassakin päässä ja terävyyttä sopivasti :)

18. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Minulla oli ongelmia tmaxin kehityksen tasaisuuden kanssa ja tuo toi ratkaisun, en tiedä muuta.

19. Vs: Lutra Lutra

Mieleeni tuli muutama asia:

- Kuinkas kauan esihuuhtelussa täytyy filmiä uittaa ?
    - Onko epätasainen kehittyminen lähinnä stand-kehityksen ongelma ?
    - Tuntuuko siltä, että Tmax olisi tässä suhteessa jotenkin herkempää tavaraa kuin joku muu filmi ?

(Mulla on 40 vuoden aikana osunut kohdalle äärimmäisen harvoin epätasaisesti kehittynyttä filmiä mutta toisaalta enpä ole stand-kehityksiä harrastanutkaan kuin kokeilun vuoksi.)