Eli kertokaas mistä Helsingin alueelta löytyisi joku fotopulju, jonne voisin turvallisin mielin viedä kalliit filmini. Viimeksi vein filmini nimittäin Malmin MV-Kuvaan jälki oli surkeaa. EN SUOSITTELE!
Negojen osalta sellaista ei ole. Viimeksi vein erääseen liikkeeseen ja huomautin, että "ei sitten mieluusti negoihin naarmuja, kiitos". No, kun hain kuvat ja kehitetyn filmin, pussissa luki "negoja ei saa naarmuttaa". Tämä huomio viittaa siihen, että jos ei mainitse, että negoihin ei saa tulla naarmuja, niitä naarmutetaan. ;~) Sillä kertaa muuten negoja ei naarmutettu. Taidan viedä uudestaan kyseiseen paikkaan. Tosin skannausten osalta pakkaus oli rajua. 3000x2000 kuvapisteen kuvat mahtuivat runsaasta megasta vähän yli kaksimegaiseen tiedostoon. Vedoksissa oli värivääristymiä enemmän kuin tarpeeksi. Työläästi Photoshopissa niistä kuitenkin saa värit kohdalleen, mutta perusskannaussäädöissä oli kyllä jotain pahasti vinossa.
Itse käytän väriDIA-filmien kehitykseen JP Fotoprocess Oy:tä. Jälki on ollut aina erinomaista. He kehittävat myös värinegafilmejä. Niistä minulla ei ole kokemusta siellä. JP Fotoprocess Oy löytyy Helsingistä, osoitteesta Tarkk'ampujenkatu 14. Liike on Heinäkuun kiinni, eli palvelevat jälleen ensi tiistaina 1.8. http://www.jpfoto.fi/ Onhan Helsingissä myös Dialab Oy. En tiedä palvelevatko siellä yksityishenkilöitä(kuluttajia) niin kuin JP Fotoprocess Oy tekee. Dialab Oy Etusivu Dialab Oy löytyy Helsingistä, osoitteesta Työpajakatu 10B.
Mainittakoon vielä, että kehitytän tällä hetkellä ainoastaan mustavalkofilmejä ja vedostan ne itse kotona, joten riittää, että negatiivit olisivat hyvälaatuiset. MV-Kuvasta tulleiden negojen reunoissa oli tasaisin välein juovia, jotka tulevat esiin tummissa kuvissa.
No sitten "luotettavin" kehityspaikka on sulla kotona. Vedostamiseen nähden m/v -filmin kehitys helppo tehdä kotioloissa. Jos sulla ei ole kehityspurkkia niin nyt niitä (vielä?) saa kaupoista -- jotku taisi äskettäin mainita Clas Ohlsson:n alesta. Itse kehittämällä saat vähäisellä harjoittelulla parempaa laatua kuin mistään kaupallisesta palvelusta.
Dialab ja JP Fotoprocess on hyviä ja luotettavia, mutta kumpikaan ei kehitä mustavalkofilmejä. Ne paikat alkaa olla kiven alla. Fotolafka pikkuroballa kehittää mv-filmejä, mutta ei ole luotettava. Kaksi kertaa on ollut reikä keskellä ruutua ja kerran rutussa puoli rullaa. Hinnat myös vaihtelee. Viimeeksi kehitin Telefotolla, joka lähettää filmit Eirille. Ei moitittavaa ja halpaa kuin saippua(4e/rulla).
Fredrikinkadun Fotoykkösessä olen diaa kehityttänyt. Sen suhteen ei ole ollut moitittavaa. Sama liike kehittää mv:tä hintaan 5,50 euroa/kinofilmirulla. Erikoiskehityksestä joutuu maksamaan tuplahinnan ensimmäisen filmin osalta.
Moi! Laiska kun olen, kehitytän nykyään myös mustavalkoiset filmini. Olen käyttänyt Helsingissä, Kasarminkadulla sijaitsevaa Nasakuvaa. "Täti" kehittää ämveet käsityönä tmax-litkuissa. Ainakin tmax 400 ja fujin 100 ss onnistuu hyvin. Hintakaan ei ole paha, vajaa 6 euroo per filmi. Kino ja rulla onnistuu, isommista en ole kysellyt. Paikka on sisäpihalla, Kasarmintorin s-markettia vastapäätä. t. Jukka Ai niin, puhelinnumero on 09-661 488. "Tätsy" on perinteisesti pitänyt heinäkuun lomaa, joten oletan että on jo töissä...
Helsingistä Kangasalalle on toooooooosi pitkä matka Kehityspurkki itseltäni kyllä löytyy, mutta kaikkia litkuja en ole viitsinyt mennä ostamaan. Suurin syy miksi en itse kehitä, on kuitenkin viitsimättömyys, kun olen vasta saanut pimiönkin kotonani toimimaan. Mutta kiitos kaikille avunpyyntööni vastanneille! Taidan kokeilla käväistä tuon "tädin" luona kun ehdin. (Ei sitten mitään taka-ajatuksia.)
Vedostuskemioiden lisäksi tarvitset vain filmikehitteen. Kiinnitteeksi käy sama. Ellet asu aivan Kasarmintorin nurkilla niin käynti myymälässä vie enemmän aikaa kuin filkan kehitys kotona.