Hei! Olen ajatellut hankkia luontokuvaukseen sopivan objektiivin ja olenkin hiukan neuvoa vailla. Mikä objektiivi olisi hinta/laatu-suhteeltaan hyvä? Olen ajatellut suunnilleen 400 millistä ja kamerani on Nikonin filmikamera. Ja jos jollain olisi käytettynä myytävänä objektiivi niin olisin kiinnostunut siitä. Rahaa en voi sijoittaa objektiiviin suuria määriä, koska olen opiskelija ja syötäväkin on.
Edellinen tietää luontokuvaukset, mutta suosittelen tähän sitä mitä aina ennenkin. Osta se, mihin rahat ja kantti riittää ja vaihda parempaan, jos tarvetta on ja rahat riittää. Vieläkös Vesa 500 4 IS on taivas? Minä olen edelleen tyytyväinen, enkä ole päiväkään katunut, vaikka en hirveästi myyntiin menneitä kuvia omallani ole ottanut.
Vakaaja uupuu.. =( edit: http://www.luontotupa.net/phpBB2/viewtopic.php?t=15639 tuossa myynti ilmoituksessa on nikoniin jotain luontokuvaus härpäkettä myynnissä... mm. sigma 500 mm 1:4.5 EX HSM 2150€ edit2: tosin ei siinäkään vakaajaa ole.. mutta millejä kohtuu riittävästi =)
Joo ja ainakin sillä on jotkut ottaneet aikas hienoja kuvia =) Hinta ei muuten ole paha, kun ajatellaan että kyseessä on kuitenkin erittäin hyvä 500mm kakkula. Veshut voinee valaista enemmän, kun on tuon kakkulan entinen omistaja... tosin edelleen se vakautin uupuu.
Kiitoksia vastauksista. Unohdin tosiaan laittaa hintaluokan, joka on reilusti alle 1000 euroa. Vakaaja olisi varmasti kätevä laite, mutta hinta nousee sen myötä niin paljon ettei kannata edes haaveilla sellaista. Mitä mieltä olette käytetyn ostamisesta ulkomailta? Olen talveksi lähdössä Singaporeen ja ajattelin katsastella sieltä kamerakalustoa. Hintataso uusissa on jonkinverran Suomea alempi, käytetyistä en osaa sanoa. Uskaltaisikohan ostaa käytetyn digirungon... Onko kellään muuten kokemusta kuvausmatkoista sinnepäin esim. Jaavalle tai muulle suht. "luonnonvaraiselle" saarelle? Voisi melkein lähteä jos hinnat eivät ole aivan pilvissä, mitä en kyllä jaksa uskoa.
Canon PowerShot S2 IS Polttoväli 36-432 mm ja vakaaja siis mukana. Ei kuule tuohon yhtälöön muuta sovi. Aika mielenkiintoista että "opiskelijalla" on kuitenkin varaa Singaporen ja Jaavan matkoihin
Lähden sinne siis opiskelemaan ja koulu maksaa lähestulkoon kaiken. Ja sielläpäin matkaaminen on todella halpaa. Siten opiskelija pystyy nykypäivänä hankkimaan kokemusta ulkomailla opiskelusta ja työskentelystä. En kuitenkaan ole valmis maksamaan pelkästä objektiivista 2000 euroa.
Itse olen monesti kaivannut vakaajaa pikkulintuja kuvatessa. Pikkulintujen kuvaaminen metsässä on jo keskellä päivää ongelmallista varsinkin sään ollessa pilvinen. Pilvet suodattavat suurimman osan valosta ja puiden lehdet hoitavat loput. Tällöin suljinajat venyvät kohtuuttoman pitkiksi vaikka nostaisi kameran ISO-herkkyyttä. Onnistumisprosentti on 300mm telellä varsin pieni ilman monopodia ellei ole jotain mihin nojata. Vesilintujen tapauksessa tilanne on huomattavasti helpompi. Valo riittää usein varsin pitkälle (varsinkin mikäli nostaa kameran ISO-herkkyyttää noin 200-400:aan), koska esteitä ei yleensä ole. Lisäksi valo heijastuu veden pinnasta. Mikäli sää on suhteellisen selkeä, niin valoa pitäisi riittää auringonlaskuun ja usein jopa pidempäänkin. Tunnelmallisiin auringonlasku- ja silhuettikuviin ehtii käyttää monopodia tai tripodia. Tällä hetkellä minulla on käytössä 100-300mm f4, johon ei mielellään liitä telejatketta. Minulla on haussa luontokuvauksen klassikko eli 300mm f2.8. Vakaaja olisi kiva, mutta harrastajalle varsin hinnakas. Tällöin ainoat järkevät (eli noin 2000 euroa) vaihtoehdot ovat joko käytetty Nikon tai uusi Sigma. Vakaaja yli tuplaa budjetin Ehkäpä jonain päivänä Nikon julkistaa 500mm f4 VR:n alle 3000 euron (ainahan voi toivoa vaikka karkkisadetta) ...