Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Siedettävä bokeh pokkarissa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Sanomapitsi, 3 Kesäkuu 2023.

  1. Sanomapitsi

    Sanomapitsi Member

    60
    25
    18
    Mahtaakohan otsikon mukainen asetelma olla utopiaa?

    Olen huomannut, että ne kerrat kun Nikonin järkkäri eksyy reppuun mukaan, on vähentyneet. Sonyn RX100 pokkari tulee useimmiten otettua mukaan. Useampaan kertaan tullut huomattua, että Sonyn bokeh on melkoisen silmiä raastavaa. Että, mikäs nyt neuvoksi?

    Edit: Vasemmalla silmällä tapahtuu tähtäys
     
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    Olisiko Fujin X100 sarjalainen. Jos se nyt kooltaan lasketaan pokkariksi.
     
  3. Sanomapitsi

    Sanomapitsi Member

    60
    25
    18
    Pokkarikokoiseksi menee minun puolesta, mutta tuo tähtäyspuoli vähän mietityttää.
     
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 251
    46
    48
    Sony RX1R II? Leica Q?
     
  5. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Jos tavoitteena on hyvä bokeh, kannattaa katsoa sellaisia objektiiveja, joissa on valovoimaa. Jos on zoomi, niin valovoima ei saa heikentyä jo normaalipolttoväleillä tai heti sen yli mentäessä. Pokkarien zoomeissa tämä tarkoittaa yleensä, että zoomi on enintään 3-4 -kertainen, ja valovoima heikoimmassakin päässä (pikkutelepituuksilla) ainakin luokkaa 2-2.8.

    Pokkarimaiseen kokoon ja kuljettavuuteen sekä hyvään bokeh:n hallintaaan pääsee myös MFT-järjestelmän pienimmillä rungoilla ja hyvällä valovoimaisella kiinteäpolttovälisellä, esimerkikiksi Panasonic-Leica 1.4/25mm. Oman kokemukseni mukaan pienikoiset MFT:n kittizoomit ovat bokeh:n suhteen juuri yhtä huonoja kuin ne pokkarien zoomitkin, joissa valovoima heikkenee heti kun tullaan ulos laajakulman-semilaajakulman pituuksilta.

    Tähtäämiseen en ota kantaa, koska sen olen jo käytännössä unohtanut. Sen jäkeen kun kameroihin kunnolliset takanäytöt, en juurikaan ole kameraa enää silmälle nostanut.
     
  6. Sanomapitsi

    Sanomapitsi Member

    60
    25
    18
    MFT kera passelin objektiivin voisi olla hyvä valinta.