Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 25 Elokuu 2010.

1. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38
    Olen seuraillut tveestä inhimillinen ihminen ohjelmaa, vaikka käsiteltävät asiat on ennestään tuttuja, minusta siinä on ollut kivoja "alleviivauksia".
    Yhdessä ophjelmassa käsiteltiin ryhmänpainetta, ja miten koe henkilöt käytäytyivät ryhmänä.
    Yhdessä jutussa arvosteltiin erästä ohjelmaa ja ensin koehenkilöt arvioivat ohjelman hyväksi ja sitten mukana oleva näytelijä esitti eriävän kannan uhkattomasti ja miellyttävästi, jonka jälkeen muuta beesasivat tuota kantaa, kun oli mahdollisuus lieventään aikaisempaa sanomaa.
    Vaikea selittää tarkasti, mutta joka tapauksessa, ihmisillä ainakin livenä on tarve kuulua joukkoon, joka taas tälläiselle vastarannankiiskille on mielenkiintoista.

Mutta entä nettilässä, millainen tarve ihmisillä on tuntea kuuluvansa joukkoon?
    Vaikuttaako tällainen kasvoton, yksin omalta päätteeltä tapahtuva, useinmiten anonyymi "huhuilu", siihen että uskaltaa sanoa sen oman mielipiteen?
    Onko ihmisillä yleensäkkään omaa mielipidettä keskimäärin, vai onko vastaukset sosiaalisesti korrekteja, tai urpomaista upotusta?

Olen näkevinäni ystäväsuhteita ja kaveria puolustavia kannaottoja, aika ajoin.
    On miellenkiintoista miten ihmiset kokevat ryhmän tai kaverin ja miten he ovat päätyneet tuohon tunteeseen. Riittääkö että joku on kehunut henkilön kuvaa, syntyykö siitä kaverisuhde, tai ainakin jos on usein kehunut, tai päinvastoin, onko kuvia negatiivisesti komentoinut vihamies?
    Miten ihmiset kokee nämä?
    Itse olen joskus saanut yksärin missä on kysytty, olenko jotenkin suuttunut "häneen" kun sanoin, että kuva ei toiminut minulle, johon vastasin että en pitänyt kuvasta:D

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Hiukan samankaltaisia havannointeja on sekä vapaa- että työajalta.
    Täällä esim. helposti unohtuu, että keskustellaan asioista, ei ihmisistä.
    T Jukka

3. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Onhan nämä foorumit psykologisesti mielenkiintoisia muutenkin, myönnän katsovani selviytyjiä ja joitain muitakin realityjä joissa varttuneempaa väkeä, BB:tä en pysty katsomaan, ei muutenkaan lasten sekoilu jaksa kiinostaa.
    Mutta olen monesti mietinyt nimierkillä esiintyvien identiteetiä, varsinkin niiden jotaka ei itse julkaise kuviaa.
    On suorastaan hertaista miten henkilökohtaisesti jotkut ottaa nimimerkkiin kohdistuvan arvostelun, siis nimerkiin jota ei voi mitenkään yhdistää mihinkään henkilöön.
    Monesti nämä kuvattomat nimimerkit, ainakin antaa ymärtää että siellä näppäinten takana on varsinainen tietäjä ja mestari, ja sen kyseenalaistaminen on kamala loukkaus, on jopa heitetty ilmaan kunnianloukkaus heittoja aikoinaan, miten totaalisen anonyymin nimimerkin kuniaa voi loukata?
    Mielenkiintoista on se että miten anonyymi tuntee rakentaneensa paikkaansa nettilään, onko hänen kirjoituksistaan muodostunut identiteeti, jonka kuviteelista arvovaltaa, pelkän ilmaan heitetyn kirjoitamisen perusteella pitäsi jotenkin arvostaa?

No joka tapauksessa livenä, ainakin minä arvoitan henkilön painoarvoa samalleen näkyvästä, enkä kadulla rupeisi kauheasti kuuntelemaan 15v. lasta joka tulisi viereen neuvomaa kuvakulmia tms., vaan hätistäsin hänet muualle sösöttämään.

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kyllä kait useilla ihmisillä on "nettipersoona", joka ei ihan sama ole kuin henkilöllisyys muuten.  Virtuaalipersoonaa voi tietysti loukatakin, eläähän se omaa elämäänsä foorumeilla, Twitterissä, Facebookissa, Irc-galleriassa jne.

5. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Oho, onpas Jari Sirenillä rajut mielipiteet.
    Onko moni muu samoilla linjoilla? Aika moni pitää ilmeisesti nettiä vielä sellaisena ympäristönä, jossa ei tarvitse noudattaa mitään etikettiä tahi olla "sosiaalisesti korrekti". Ilmeisesti täälläkin moni on sitä mieltä, ainakin jos voi tästä kuuluisasta keskustelun tasosta jotain päätellä.
    Mun mielestä tämmöisellä foorumilla olisi kuitenkin aihetta käyttäytyä ja suhtautua kaikkiin nimimerkkeihin kuten eläviin ihmisiin. Siis kaikkiin, on ne nyt sitten täysin anonyymejä ja keksittyjä persoonia, tai sitten omalla nimellään esiintyviä.

6. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Kylläpä juu liikutaan syvissä vesissä tänään.

Minä ainakin kirjoitan aina nettiin nimimerkin takaa. Toki moni kyllä tietää kuka nimimerkin takana luuraa, mutta ajatus kuitenkin on, että kirjoittaessani mielipiteitäni ei maallisen tomumajani aikaisemmat tekemiset tai sosiaalinen asemani vaikuttaisi sen mielipiteen lukemiseen.

Toki aina mielipidettään ilmaistessaan pitää olla korrekti, sehän määrittelee sen mielipiteen uskottavuuden. Jos kirjoituksissaan jatkuvasti haukkuu toisia tai niistä muuten vaan kuultaa, että kaiffari ei kirjoita juttujaan kuin kolmen promillen humalassa, ei niillä ole kovinkaan suurta painoarvoa.

On kyllä myös niin, että se nimimerkin arvosteleminen on aivan sama asia kuin nimellä kirjoittavien arvostelukin. Samoja mielipiteitä ne kummatkin kirjoittavat. Voisinhan minäkin kirjoittaa vaikka nimellä Raimo Lahtinen, eikä se muuttaisi näitä kirjoituksia miksikään. Esiinnyinhän minä pitkät ajat facebookissakin nimellä Grayling Gracefulness, eikä se mitenkään estänyt ihmisiä keskustelemasta ihan asiaakin.

Pahoittelen jos ajatus vähän pätkii kirjoituksessa, sitä se on tehnyt koko päivän.

7. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Minäkin olen kuullut kiinnostavista ilmiöistä kritiikin yhteydessä. On koitettu selvittää ihmisen ikä, työura, valokuvaushistoria ja ystävät, ja sitten kommentoitu niitä, annetun kritiikin sijaan. Eli tämä näkymätön ympäristö tuntuu todellakin joistakin hyvin kiinnostavalta. Joidenkin kritiikin antaneiden mielestä tuo on ollut valoilua ja kyttäämistä, mutta kuulemma se on ihan normaalia, koska halutaan tietää onko sanoituissa lauseissa järkeä. Ikäänkuin ne itse eivät edustaisi mitään, ilman sitä sukua, rahaa tai muuta perustetta vallalle sanoa jotain.

8. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Juu.
    Tuli tässä mieleen, että jospa sittenkin Jari tässä vaan niin sanoakseni trollaa. Ja parissa muussa ketjussa jotkut toisetkin kai.
    Jos on niin, niin kyllä vähän harmittaa ja nolottaa kun on tullut ihan vakavissaan kommentoitua näitä asioita. Mutta onneksi olen vielä nuori! Nolot sähellykset ja naiivius kuuluu asiaan. Nautinpa siis siitä, kehityn normaalisti.
    terveisin,
    Pekka

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

AI.....  minä kun olen luullut, että nuo ovat nimenomaan huru-ukkojen aluetta...

10. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Olen sitä mieltä, että kirjoittaa mitä kirjoittaa mutta se on kyettävä allekirjoittamaan myös oikealla nimellään. Anonyymiyden ongelmana netissä pidän sitä, että henkilöön kohdistuvat arvostelut ovat sitä luokkaa ettei nenäkkäin niitä juurikaan heiteltäisi.

Täällä on mukana käsittääkseni melkoisen pitkään kuvanneita ja yhä enemmän uusia ja vasta muutaman vuoden kuvanneita. Jossain kohtaa ollaan varmasti eri mieltä ja jos ei oltaisi olisi se kummallista, sillä niin iso muutos on tapahtunut kuvaamisessa viimeisen vaivaisen kymmenen vuoden kuluessa.

Muutokseen liittyen näen asian niin että suurin hienous laitetekniikan kehityksessä ei suinkaan tule esiin superDSLR-kameroiden suorituskyvyn myötä vaan loistavissa kompaktidigeissä. Joillakin laiteorientoituneilla saitelilla (kuten dc.netissä) tämä mielipide jää varmasti vähemmistöön, sen verran nuivasti kompakteihin suhtaudutaan.

Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan kuvaamisen ilosta ja siitä onko kamera mukana vai ei. Ammattiluonnon- tai urheilukuvaaja joutuu tietenkin ajattelemaan asiaa toisin.

Tuota iloa kuvittelen löytävän jälleen lisääntyneen filmikuvauksen tiimoilta. Filmiin ja pimiötyöskentelyyn liittyy muutakin kuin harrastuksen iloa. Ainakin itselläni on halu opetella vielä kunnolla platina- ym. tekniikat lähinnä niiden jäljen vuoksi mutta myös sen vuoksi, että vanhoja taitoja pitää mielestäni joidenkin tehdä ja viedä siten tietoa osaltaan eteenpäin.

Tällaisissa asioissa pidän mm. kameralaukkua erinomaisena yhteistyö- ja tietokanava. Joku tietää aina jotain ja toinen vielä hieman lisää.

Minusta se on hienoa.

11. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Tarkkaa ottanen tarkoitan hyvin harvalukuista joukkoa, joita kylläkin esiintyy enimäkseen tuolla toisella foorumilla.
    Eikä se nyt ollut viestini pääasia, vaan miten ihmiset luo identiteetiään netissä?
    Luodaanko todellisuuden perustuva, vai mielikuvitus identiteetti ja nyt tarkoitan vain ja ainostaan henkilöitä jotka pyrivät pitäämään henkilöllisyytensä ja kuvansa salassa.
    Minusta sellainen, siis lähinnä huutelu nimimerkin takaa ei ole "reilua", minusta olisi kiva kuitenkin tietää kenen kanssa keskustelen.
    Jotta nyt ei mentäisi ihan sivulauseisiin, niin minulla oli ensimäinenkin lausuma/kysymys.

12. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Minä en ymmärrä, miksi pitäisi esimerkiksi nyt täällä forumilla esiintyä nimellään ja laittaa kuvaamiaan kuvia esille. Miten se nyt arvottaa sitä mielipidettään esittävää henkilöä. Jos me nyt esimerkiksi tiedämme, että tekstin on kirjoittanut Jari Siren Porvoosta, joka on onnistunut ottamaan meille tuntemattomissa olosuhteissa meille tuntemattomasta otannasta tuollaisia kuvia, niin mitä lisäarvoa se tuo meille keskusteluun internetissä anonyyminä esiintymisestä.

Tai se, että Raimo Lahtinen kirjoittaa kokemuksistaan Bowensin välähdyspään käytössä, niin miten se laskee Raimon tekstien paikkansa pitävyyttä jos Jari Siren haukkuu keskustelussa Raimon ottamat kukkamakrokuvat tai miten Jari Siren voi kyseisistä kukkamakroista selvittää Raimon tietämyksen Bowensin salamavaloista.

Toki jos itsetunto on heikko, niin ymmärrettävästi se vaikeuttaa vastakeskustelijan lyttäämistä, kun ei aivan varmasti tiedä, että puheleeko tuo vaan lämpimikseen vai mahtaako tietää oikeasti asioista.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä se ajatus, että mitä sanoisi kasvokkainkin on hyvä lähtökohta nettikirjoittelulle.
    Kyllä mä olen sitä mieltä, että omalla nimellään kirjoittaminen on vakuuttavampaa kuin pelkällä nimimerkillä.
    T Jukka

14. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Minä kirjoittelen "nettiin" minne tahansa foorumille millä merkillä milloinkin mielin (tuplanikkejä en kuitenkaan harrasta ja oman nimenikin olen joka mestassa esittänyt. Jopa joskus jopa kasvokuvia itsestäni ...). Tätä tosiasiaa eivät pikkuiset pilkkuja hierovat nettinatsit voi muuttaa.

Myöskin nimimerkkien alituinen muutteleminen on -ehkenpä- hieman luihun otuksen merkki (ainakin identiteetiltään epävarman)... sitäkään en harrasta itse.

Kirjoitan myös mitä halajan.

Jos ei "oo kiva" - niin spiidatkaa ... (tai järjestäkää banaani)

Mutta, tottakai, kannattaa olla kohtelias ja myös sopivassa määrin laumahenkinen.
    Ja pelkohan se pitää ihmiset rivissä ?
    Vahvoja kun piestään enemmän - ihan lammasporukalla.

Ps. Kiva, kun "keskustelun taso" on nyt aivan (yhtäkkiä) huimasti noussut ja kaikilla on joka vietissä "uutta annettavaa".

T Erska

Edit : Lisäsin hieman skeidatekstiä...
    Edit2 : Typoja.
    Edit3 (anteeksi) ): Taas typoja (näppiskin hajoaa ja olen kait tulossa myös ihan gybällä hulluksi)

15. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Onko sinun nimesi oikeasti "Jukkis71" ?

T Kakkis

Edit : Aimutjoo, hei : Lukeehan toi sun nimes tuolla <SIZE size="1"]petiitillä</SIZE> ihan reunassa.

Suurtsori...

16. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Tää on ältsin kiva ketju.

- Gunnar Cheddarperse

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Taidamme puhua eri asioista, tai tarkalleen puhumme eri asioista.
    Mistä saat lyttäämiset ja muut:D

18. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Älähän nyt sinä siinä sitä "lyttäile" ...

<SIZE size="4"]:D</SIZE>

hahaha - tsiisus - hahhahaha hah ...

Edit : ... hah hah hahahaa...

19. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

hyvä ketju. heitän joukkoon sellaisen väitteen että ikä vaikuttaa siihen kuinka suuren osan netti omasta maailmasta rakentaa.
    suuret ikäluokat, jotka nippanappa yltävät tekniselle tasolle jossa kommunikointi "tietokoneiden" välityksellä on mahdollista edustavat "pitää uskaltaa sanoa naamatusten"-dinosauruksia, eivätkä tietenkään voi nähdä asiaa laajudessa jossa nuoremmat.
    pullamössösukupolvi jotka eivät osaa ojaa kaivaa ovat valveutuneimpia tietokoneidensa kanssa ja joillain saattaa olla pitkäkin historia virtuaali-identiteetillään (irc, linux..).
    sitten ovat nämä uudet ihmiset eli parjattu nuoriso, jotka ovat saaneet netin äidinmaidossa ja pystyvät solmimaan merkityksellisiä suhteita ja liittoutumia virtuaalisesti asiaa sen tarkemmin ajattelematta. on päivän selvää että virtuaali-identiteetti on tärkeämpää mitä uudemmalle ajalle mennään.
    tulevaisuudessa kun virtuaalielämässä tapahtuu yhä enemmän nk. bisnestäkin niin pullamössöjen asiantuntijatkaan eivät enää voi oppia vaadittavaa ymmärrystä asioiden hoitamiseksi.
    sanonta maailma on mieleni tila, sisältää viestin että mitä väliä sillä on minkä aistiharhan kautta kukin sitä omaa maailmaansa rakentaa.

20. Vs: Joukkoon kuulumisen tunne/ryhmänpaine ja nettilä

Mitä näihin kuvistakirjoituksiin ja reagointeihin niihin tulee, niin kannattaa miettiä että miksi edes kuvata ja esittää sitä kuvaa, jos se pitäisi selittää ja kuvantaa sanallisesti, ja moneen kertaan. Ensin näkijän pitäisi pitkällisesti selittää maalmoja kuvasta, ja sitten vielä kuvaajan pitäisi tehdä sama, ainakin jos joukkoon on sattunut vastakysymyksiä tyyliin, mitä haluat kuvallasi sanoa? -tai miksi kuvasit kuvan?
    Nyt kun kommenttien laatu nousee niin varmaan alkaa tulla lisäkysymyksiä, kuten kuka on isäsi, ja paljonko hän tienaa?