Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Minä voisin kuvitella arvostavani urbaania valoa tilannekuvauksessa, valitettavasti tilanteita, kohteita ja valoja on vähän täällä Hangossa. Saamattomuutta, joo, tiedän, mutta mm opiskellessani Turussa 70-luvun alussa, olisi tilanteita voinut tallentaa selkeästi helpommin, silloin vaan kiinnosti aivan muuta asiat, kuten moottoriurheilu, maisemat jne. Toistan vielä kysymykseni siitä, pitäisikö vaikkapa neonputkien valon antaa olla kuvassa näkyvänä ilman trimmaamista, ja kuinka paljon silmä näkee neonvalon virheet suhteessa luonnonvaloon, onko ero yhtä suuri kuin miltä se kameran kennon näkemänä on?
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Oikeaa tai väärää ei tässäkään tapauksessa tietenkään ole. On vain erilaisia kuvaajia ja erilaisia tapoja tehdä kuvaa ja niitähän onneksi riittää. Mua esim. ei (ainakaan näillä näkymin) kiinnosta salaman käyttö tai ylipäätään salamakuvauksen nyanssien opettelu yhtään. Se on toki vaan henkilökohtainen valinta. Osaavissa käsissä salama on hieno värkki, oon nähny.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Heijastimia oon jonkinverran käyttänyt, mutta ei oo mun juttu. Musta -heijastin on kuitenkin asia mikä jatkossa on lisääntyvässä määrin käytössä. Salamasysteemeissä lisukkeet pitää valita vallitsevan valon mukaan, niin että lisättävä valo on samanluonteista vallitsevan valon kanssa. EI telttoja kirkkaaseen auringonpaisteeseen.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Jonkinmoisen kuvan saa missä ikkunanpielessä hyvänsä, mutta varsinkin valon värin kanssa voi olla ihmettelemistä. .
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Usko Quikuria valon väristä, tai muuta ne mieleiseksi kuvankäsittelyohjelmallasi. Kapa
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Juu, saahan niitä toki väänneltyä. Jos haluaa semmoista "luonnollista" (mitä se nyt sitten taas onkaan), niin silmä on ihon värille aika herkkä. Joku ikkunavalo voi olla aika erikoisen väristä, jos lähellä on värillisiä seiniä tms. Tuossa kuvassakin ikkunanpielen puu värjää valoa aika paljon, eikä sitä ihan helppo ole korjata, tai siis ainakin on työlästä. Helposti päädytään tilanteeseen, jossa on 4-5 erilaista korjattavaa sävyä - valopuoli, varjopuoli, käsi, käden varjopuoli.... jne. Onko siitä sitten syytä tehdä ongelmaa, eipä kai. Joskus se kuitenkin on pikkuharmi.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Sitä jossain määrin helpottaa se, että tuollaisessa tiiviissä kohteessa silmä ei luonnossakaan pysty tasoittamaan valon väriä eri pinnoilla, vaan tuollaisessa tilanteessa ihminen näkee suunnilleen samoin. Mielestäni se ei silloin ole tosiaan muuta kuin ehkä pikkuharmi, jos sitäkään.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Näinhän se on. Joskus sitä takertuu johonkin käden varjopuolen sinisyyteen, ja sitten ei osaa jättää sitä sikseen; nysväämistähän se, eikä kuitenkaan kuvan kokonaisuutta heilauta mitenkään.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä E.m. lauantain luonnonvalotyöpajasta yksi makin of: porukka sai aika kivaa jälkeä, studion hyvin likaiset mutta isot ikkunat ovat kyllä luonnonvara. .
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Kyllä niitä valoja löytyy joka paikasta, jos lähdettän järjestelemmän kuvia, on auringon eri kulmia, kaikenlaisia varjostuksia ja oksien lomista tulevia valo viiruja. Kunnon studio setti helpottaa huomattavasti kuvaamista ja valo saadaa joka tilanteeseen toimivaksi. Minusta on enempi kyse mielienkiinosta, valojen kanssa on aina kuitenkin raahaamista ja säätämistä, valolen käyttö myöskin näkyy kuvassa ja paljantaa heti että kyseessä on lavastus. Kun on kyse valoilla harjoitelevasta harrastajasta ja kokemattomasta mailista niin yhdeksän kertaa kymmenestä loppu tulos on lähinnä vaivaanuttava. Itselleni vallitseva valo on itsestään selvyys ja oikestaan vain siinä saa tulkittua aidot tunnelmat, hyvin harvoja poikkeuksia tosin on. Flässeissä on se tekemmällä tehty tunnelma mistä käy selville että on käyty oikein valokuvaamossa tai siten tuotettu plastik doll look muotikuvaan yms.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Mä käytän oikeastaan aina vallitsevaa valoa, tosin se johtuu vain osaamattomuudesta.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä On myönnettävä, että samaa vikaa täällä. Tänään postasin kuitenkin foorumille kuvan jossa oli salama apuna - kauan eläköön TTL!
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Sama vika Rahikaisella, eli ainoastaan jotkut synttärit tai vastaavat on tullut kuvattua kameraan kiinnitetyllä salamalla ja valo on heijastettu katon kautta. Nyt viimeiset 20v olen asunut itse suunnitellussa OK talossa jossa on katoissa Koto-puupaneelit jotka on vaaleita, mutta selkeästi kellanruskeita, beige olisi kai hyvä määritelmä, ja noissa "kuvaustiloissa" katot on enemmän tai vähemmän viistoja, alakerrassa korkeuskin on luokkaa 3,5m, eli aika haasteellinen tilanne. Tuossa syy kuvata vallitsevassa valossa joka sekin on sekavaloa, mutta on mitä on. salamalaitteita on useita, ajatuksena oli pykätä "studiovalaistus" orjia käyttäen, mutta nyt olen kallistunut noiden kohtuu tehokkaiden mutta viileiden putkilamppujen käyttöön, tosin niiilläkin on vasta otettu jotain satunnaisia kirppiskamakuvia.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä CC-Photarin Camera Raw filtteri on aika kiva kapistus paikallisten värilämpötilojen korjailuun. Toki mukavampi kun ei tarvittisi sitäkään.
Vs: Luonnonvalo, ei ikinä mitään tuotua valonlähdettä Joo, samaa tuumailin, mutta tässä CS6:ssa ei tuota parannusta ole, eikä varmaan tulekaan damn...