Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Luminar 3

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana saloma-3, 19 Joulukuu 2018.

  1. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    Uudistettu kuvankäsittelyohjelma Skylumilta. Pohjautuu Luminar 2018 -versioon. Uutta on nyt katalogit. Minusta aika selkeä ajatukseltaan. Osoitat ohjelmalle, missä kuvat sijaitsevat (esim ulkoinen kovalevy). Ohjelma hakee kaikista kuvista pikkuversiot itselleen ilman importtia. Käyttäjän itsensä tekemä tiedostorakenne latautuu näkyville ohjelmaan ja sitä hyödynnetään suoraan.
    Editointipuoli jokseenkin ennallaan aikaisempaan versioon nähden. Riittää pitkälle, ja on logiikaltaan minusta intuitiivinen.
    Integroituu ainakin Mac -versiossa hyvin käyttiksen kanssa.
     
  2. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 183
    5 802
    113
    Ei tue Z6:n Neffejä, esikatselukuvan näyttää, mutta siihen se jää.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kirjaston sisältävä kuvankäsittelyohjelma on minulle luokkaa 10 vuoden sitoumus. Tai on siis tähän mennessä ollut. Ja suhde saattaa jatkua vielä pitkään vaikka tiedänkin, että jotkut kuvankäsittelyohjelmat (esim Capture) ovat joissain suhteissa parempia. Toisaalta Lightroom on monipuolinen, tarjoaa pilven, integraation Photoshoppiin, mobiilalaitteiden tuen jne. Ja tärkeimpänä - on historian kautta sitonut minut käyttäjäkseen.

    Mikä peruste olisi kokeilla Luminaria?
     
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 183
    5 802
    113
    Uteliaisuus :)
     
  5. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    Jos ei saa Lightroomia toimimaan? Uusi käyttäjä? Hinta?
    Ei kai kukaan konkari pois siirry LR:sta.
    Integraatio Photoshoppiin sisältyy. Apple Kuvat plugin sisältyy.
    Ja huomio uuden Luminarin toiminnasta: hiukan hidastelee herätessään kun se käsittelee koko 85 000 kuvan aineistoani. Mutta kuten sanottua LR:n toimintaan en pysty vertaamaan, kun ei ole.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Mutku se on niin työlästä :)

    Silti erittäin hyvä, että on Luminaria ja muita yrittäjiä, ja jaksatte niiden kanssa pelata. Adobella on liian suuri siivu kuvankäsittelyn markkinoista. Sitä on syytä pitää varpaillaan.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Adoben torpparisopimus.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Eikös stand alone LR3 tue 6D:n raw:ta :)
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Mahdollisesti, mutta tuskin A7RM2:sta.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Mä varmaan toistan itseäni, mutta tätä mä jaksan hämmästellä. Kun nykyisellä kuukausimaksulla saa Adoben Lightroomin ja Photoshopin halvemmalla kuin koskaan ennen on saanut, se on jollain tavalla huono asia.
    Photoshopin muistaakseni about 800 € hankintahinta ja yli satasen vuosittaiset päivitykset ja Lightroomin hankitahinta + uuteen isoon numeroon siirryttäessä versiopäivitykset olivat merkittävästi kalliimpia. Ikinä, tai ainakaan muutamassa vuosikymmenessä, ei saa tällä kuukausimaksulla vanhaa hintaa kiinni. Ja ohjelmat ovat samalla aina vaan monipuolisempia.
    Tähän täytyy sisältyä joku periaatteellinen juttu, jota mä en keksi. Ohjelmat kun vielä ovat yhdessä täysin ylivoimainen paketti.
     
    paraneva tykkää tästä.
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Torpparisopimus edellyttää jatkuvaa yhteydessäoloa Adoben palvelimiin. Muuten Lightroom ei lataudu. Lightroomin ominaisuudet eivät juuri ole muuttuneet muutamassa vuodessa ja joudut vielä vuokraamaan useita tarpeettomia sovelluksia samalla. Tärkeimmät ominaisuudet lakkaavat toimimasta, kun lopetat vuokrasopimuksen. Aikaisemmin lisäksi saatoit myydä lisenssin eteenpäin vaihtaessasi ohjelmistoa, joten loppuhinta ei välttämättä ollut ostohinnan suuruinen. Riippuu vähän tarpeesta, saatko rahoillesi vastinetta.
     
  12. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 183
    5 802
    113
    Ei sitä yhteyttä montaakaan kertaa ole kysytty, ei mitenkään riesaksi asti.
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 139
    1 185
    113
    Luminarin sivuilla valitettiin, ettei ohjelma käytä lainkaan avainsanoja. Jos näin on, niin silloinhan ohjelma on DAM-ohjelmana hyödytön. Veikaan että valtaosa potentiaalisista ostajista on LR:n käyttäjiä joten sama on tilanne ellei se tuo LR:n avainsanahierarkiaa vaan lyttää sen yksiulotteiseksi listaksi.
    Jokin aika sitten otin DAM-käyttöön IMatchin mikä jonkinlaisen opettelun jälkeen hyvinkin korvasi siinä käytössä LR:n. Sitten IMatch kuitenkin (oletettavasti jonkin päivityksen myötä) alkoi oikutella: metatiedot eivät enää päivittyneet kunnolla, päivityskomento piti antaa 2- 20 kertaa samalle kuvalle eikä päivitys läheskään aina toiminut siltikään. Joskus taas teidot hetkeksi päivittyivät mutta pian palasivat aiempaan tilaan. Ohjelman käyttäjäsivuilla moista valitettiin varsin yleisesti. Osan yllämainituista ohjelman kehittäjä sanoi olevan aivan normaalia (sic!), osasta hän halusi nähtäväkseen käyttäjältä paljon erilaisia manuaalisesti kerättäviä taustatietoja, mutta ymmärtääkseni ongelmat eivät välttämättä siltikaan ratkenneet. Sääli, sillä ohjelma siihen asti ja muutoin oli varsin mainio. Ohjelmaa todellakin tekee ja ylläpitää yksi ainoa ihminen.
    DAM-ohjelmassa metatietojen päivitys kuitenkin on kriittinen ominaisuus.
    Niinpä nyt olen takaisin LR:ssa, se ainakin toimii kuin junan vessa.
    Alkuun palatakseni, jos Luminarista avainsanat puuttuvat, niin kuvien käsittelyyn keskittyviä ohjelmia ilman keskeisiä DAM-ominaisuuksia, edullisia sellaisiahan on pilvin pimein jo nyt, PSP ja Affinity esimerkiksi. Ja juuri äsken tuli iso päivitys On1 Photo Raw 2019:ään.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Se on se itsenäisyyden tavoittelu :) Hinnalla millä hyvänsä...

    Adoben "torpparisopimus" on merkittävimpiä hinnanalennuksia mitä valokuvausteollisuudessa on tällä vuosituhannella tapahtunut. Itse soppari ei tule juurikaan kalliimmaksi kuin pelkkä vanha stand alone -Lightroom päivityksineen (jotka kuitenkin oli tehtävä). Lisäksi "kaupanpäällisinä" todella arvokas Photari sekä kuvankäsittelyn pilvi- ja mobiiliominaisuudet. Työkoneeseen olen vielä ladannut Lightroom cc:n jolla silläkin saa tehtyä kevyttä kuvien käsittelyä ja jakoa.

    Mutta meitä on moneksi.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Mitä se Lightroom maksoi ennen tätä parannusta? Oliko peräti 120 euroa? kaksi kertaa olen saanut Lightroomin kylkiäisenä jostain hankinnasta. Versiot 4 ja 5, joita tuli käytettyä ainakin 1,5 vuotta kerrallaan. Nyt se maksaa jo pelkästään vuodessa 150 euroa. Jos joku kokee sen edullisemmaksi kuin ennen, niin voi todella sanoa, että meitä on moneksi. Se mukana tuleva tauhka on aivan yhdentekevää minulle, sillä en tarvitse niitä mihinkään omassa duunissani.
     
    iikkoo tykkää tästä.
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Edullinen ei ole aina sama kuin halvin.

    Kun ajatellaan mitä rahalla saa, on nykyinen cc selvästi parempi diili kuin mitä olivat stand-alone -versiot.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Ei minulle. Edelleen samoilla työkaluilla touhutaan kuin aikaisemminkin. Minulle se oli parinkymmenen prosentin hinnankorotus ja toimittajalukitus tilanteessa, jossa on alkanut arveluttaa muutenkin Adoben ohjelmistojen bugisuus ja resurssisyöppöyden karkaaminen käsistä.
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Tuossa on varmaan markkinarako Adoben haastajille. Minulle jo pelkästään kylkeen liitetty Photari tekee cc:stä houkuttelevan. Yhä enemmän käytän myös mobiiliominaisuuksia ja pilveä.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 163
    502
    113
    Juu, niin päin se onkin hyvä diili, jos on ensisijaisesti hankkimassa Photoshoppia, eikä niinkään Lightroomia. Enkä sano, etteikö niillä kännykkäsoftillakin olisi sosiaalinen tilauksensa, mutta se on sitten taas ihan oma maailmansa.
     
    JukkaKo tykkää tästä.
  20. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 183
    5 802
    113
    Tänään tuli ensimmäinen päivitys, ei tukea Z 6:n Neffeille.