Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lukemisen puutetta?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kasimir, 9 Syyskuu 2017.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 682
    545
    113
    NÄYTTELYTYÖRYHMÄ
    Näyttelyn sisältö
    Kastehelmi Nikkanen, näyttelyassistentti, Innogalleria
    Katariina Pakoma, tutkija, Alvar Aalto -museo (Alvar Aallon patentit)
    Arja Reiman, taideohjaaja, Alvar Aalto -museo (Innokouluprojekti)
    Näyttelyn layout
    Timo Ripatti, arkkitehti, TaM
    Aallon patentteja koskevat tekstit perustuvat arkkitehti
    Marianna Heikinheimon aihetta käsittelevään tutkimusaineistoon.
    Alkuperäiset patenttiasiakirjat säilytetään Kansallisarkistossa.
    Esineet ovat Alvar Aalto -museon kokoelmista,
    taivutusmuotti Huonekalutehdas Korhonen Oy:n omaisuutta.
    Näyttely on tehty Patentti- ja rekisterihallituksen ja Alvar Aalto -museon yhteistyönä.
    INNOVATIIVINEN AALTO
    Alvar Aallon patentit
    Alvar Aalto tunnetaan innovat
    iivisena arkkitehtina, jonka luova ote näkyi hänen
    suunnittelutyönsä pienimmissäkin yksityisko
    hdissa. Jo nuoruusvuosinaan hän uppoutui
    Keksintöjen kirjan
    kiehtovaan maailmaan ja ammensi
    kirjasta tietoa ajan teknisistä
    uutuuksista. Myöhemmin osa kokeilunhaluisen ja kekseliään arkkitehdin lukuisista omista
    keksinnöistä päätyi patentoitavaksi. Aallon
    patentoidut keksinnöt olivat osa hänen
    luomisprosessiaan. Vuosien 1934-1965 välill
    ä Aallolle myönnettiin patentti yhteensä
    seitsemään keksintöön – osa näistä
    patentoitiin myös ulkomailla.
    Arkkitehtien kiinnostus k
    ohdistui 1930-luvun alussa rakennusstandardien ohella
    sarjavalmistukseen sopivien tyyppihuo
    nekalujen suunnitteluun. Tärkeimmät Aallon
    patenteista koskevatkin huonekaluteollisuuteen
    soveltuvia puuntaivutusmenetelmiä. Aalto
    etsi ratkaisua huonekalukonstruktion
    keskeisimpään ongelmaan: pysty- ja
    vaakaelementtien liittämiseen mahdollisen kestäv
    ästi yhteen. Tähän hän löysi nerokkaan
    ratkaisun taivuttamalla massiivipuun kappaleen huonekalun jalaksi.
    Tiivis yhteistyö turkulaisen O.y Huonekalu- ja Rakennustyötehdas A.b:n (vuodesta 1966
    Huonekalutehdas Korhonen Oy) ennakkoluulottoman
    omistajan ja johtaj
    an Otto Korhosen
    kanssa edesauttoi oivallusten teknistä kehi
    ttelyä ja mahdollisti niiden hyödyntämisen
    Aalto-huonekalujen teollisessa tuotannossa. Alvar Aallon keksinnöt yhdistettyinä Otto
    Korhosen puusepäntaitoihin ovat osa st
    andardihuonekalujen valmistamisen teollista
    prosessia ideasta innovaatioksi ja sarjatuotteeksi.
    Ulkomaiset patentit
    Aalto-huonekalut perustuvat muutamaan perusoiva
    llukseen ja niiden variaatioihin. Patentti
    18666, joka on tunnettu L-jalan taiv
    utusmenetelmänä, on hänen huonekalujensa
    sovelletuin keksintö. Huonek
    alujen suuri ulkomainen kysyntä synnytti jo vuonna 1935 Oy
    Artek Ab:n, joka on siitä lähtien valvonut
    niiden valmistusta ja huolehtinut niiden
    markkinoinnista. Artekilla oli tarve s
    uojata tärkeimmät keksinnöt nopeasti myös
    ulkomaisilla markkina-alueillaan. Osa laajimmin patentoituun L-jalkataivutukseen
    kohdistuvista ulkomaisista patenteista oli Alvar Aallon, osa ulkomaisten valmistajien ja
    jälleenmyyjien, mm. saksalaisen Wohnbedarf AG:n nimissä. Eniten Aalto haki ja sai
    keksinnöilleen patentteja Ruotsissa ja Tan
    skassa. Useat keksinnöistä patentoitiin myös
    Englannissa ja manner-Euroopassa, jotkut j
    opa ennen suomalaisen patentin saamista. L-
    jalkataivutukselleen Aalto sai patentin myös USA:ssa.
    Muut patentit
    Yhteistyö Alvar Aallon ja Otto Korhosen välillä oli tuottanut hedelmää jo aiemmin.
    Korhonen oli suunnitellut ns. pinottavan rivit
    uolin, jonka ominaisu
    uksien parantele...
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Oiskohan, sillä vasta oli keksitty vedenpitävät liimat hiljan kuten fenoliformaldehydi- ja epoksihartsit. Puun (massiivipuun) taivutus on toki eri asia (kuten veneen painokaaret), mutta tässähän taivutetaan viiluja ja liimataan pinkka muotoon. Patentissa 18666: ...jalan taivutettavaan yläpäähän, sahataan lovia. Näihin loviin asetetaan tasapaksut, liimaan kastetut puuliuskat, lamellit...

    18256 liittyy hyvin samantapaiseen: Kehyksen osat valmistetaan ohuiksi sahatuista massiivipuuliuskoista, lamelleista, jotka liimataan kiinni toisiinsa kuten tavallisessa vaneriliimauksessa.

    https://www.prh.fi/stc/attachments/innogalleria/nayttelytekstivihkonen.pdf

    "Ohuita massiivipuuliuskoja" on aika erikoinen ilmaus, koska massiivipuu aika tehokkaasti lakkaa olemasta kun se viiluiksi leikataan. :) Mikä on vaneri,on samantapainen asia. Vanereista näytetään puhuvan tuossa puutyön historiasta kertovassa jutussa 1700-luvun kohdalla Suomessa: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/esine_elaa/puu/historiaa.html Kuitenkin siinä puhutaan sahatusta materiaalista joka tuskin on ohutta kuin viilu (tai päre), joten tässä ollaan kai sen vaneerin äärellä, mistä teollinen vaneri myöhemmin on nimensa napannut. Muuten löysin tietoja että vaneri olisi jopa tuhansia vuosia vanha keksintö. Teollisen vanerin historiaa on tässä: https://prezi.com/tfu4gacoszrn/vaneriteollisuus/ (paina Full transcript)


    Finnish Design Shopissa vanerilla ei ole ala-arvoista kaikua. "Aalto-jakkaran jalan taivuttamisessa käytettiin ja käytetään yhä tekniikkaa, jossa taivutettava puu sahataan ensin päädystä pitkittäin viuhkamaiseksi ja avoimiksi jääviin uriin liimataan ohuet vanerit." https://www.finnishdesignshop.fi/huonekalut-jakkarat-aalto-jakkara-e60-koivu-p-4320.html
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    No ei varsinaisesti. Jalkahan on massiivipuuta. Siihen vain sahataan rakoja taivutettavaan kohtaan, ja rakoihin työnnetään puuliuskoja.

    Mutta, ok. Uskon nyt, että systeemi on Aallon ideoima. On se ollut varsin innovatiivinen juttu 30-luvun alussa.

    Se viilujen liimaaminen sinänsä oli esim. suksitehtailla tavanomainen työtapa. Aikataulusta en nyt ole varma, liimatut sukset yleistyivät vasta sotien jälkeen, mutta oli niitä jo 30-luvulla kaupassa. Luulisin, että kilpasuksia valmistettiin liimaamalla jo niihin aikoihin, kun Aalto jakkaraa keksi.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    (Niin se taivutus ei juuri ole massiivipuuta vaan kuin vaneria.) (Vuosia katsellen suksiin nuo liimat ja laminointitekniikat hyvin ehtiikin. Siis ennenkin Aallon keksintöjä.)
     
  5. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 303
    393
    83
    "1930-luvulla ryhdyttiin myös valmistamaan puusuksia säletekniikalla: ohuita nelikulmaisia
    puunsäleitä liimattiin yhteen ja puristettiin kasaan hokissa. Ensimmäisiä sälesuksen tuottajia
    Suomessa olivat Lampinen Oy Porvoossa ja Esko Järvinen Oy:n suksitehdas Lahdessa, joka sai
    sälesuksipatentin vuonna 1951."

    http://www.lahdenmuseot.fi/index.php/download_file/view/664/
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    Valokuvaajaryhmästä sälesuksiin.... aika kivasti rönsyilee. :)

    Kun näinkin kauas on ehditty, ei kait haittaa, vaikka kerronkin asiaan liittymättömän tarinan. Alunperin sen sentään kertoi valokuvaaja, Lucien Clerque.

    Aiemmin mainittu itseoppinut mustalaiskitaristi teki kiertueen Amerikkaan, mm. niinikään mainittu Carnegie Hall oli konserttipaikkana. Artisti itse ei ollut kouluja käynyt, ei siis tainnut osata lukea tai kirjoittaa, joten manageria tarvittiin matkoilla, ja Lucien toimikin jonkin aikaa sellaisena.

    Konsertin alkaessa (Carnegie Hallissa siis) manageri spiikkasi artistin sisään, esittelyt jne. Lucien kertoi, että johdantoa spiikatessaan hän huomasi esirippujen takana vahtimestarien viittilöivän kovasti viivästyksen merkiksi, ja puhetta piti jatkaa ja jatkaa. Yleisö osoitti villisti suosiotaan ja odotti artistia lavalle.

    Lopulta yksi vakseista tuli lavalle, katseli yleisöä hetken ja kuiskasi Lucienille: "Enpä ole ennen nähnyt täyden salin aplodeeraavan miehelle, joka istuu paskalla."
     
  7. motris

    motris Well-Known Member

    4 892
    763
    113
    Ohut massiivipuuliuska on ohut massiivipuuliuska. Ei siis viilu. Viilu valmistetaan pääasiassa joko sorvaamalla tai leikkaamalla. Sahatakin voi. Mutta niitä ei esim. höylätä, kuten lamelleille voidaan tehdä ja tehdäänkin. Esim. Paimio-tuolissa istuinosa ei ole tuon patentin mukaan valmistettu, vaan kehys, kuten tuossa "Innovatiivinen Aalto" kerrotaankin. Ks. kuva
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    Älä ny?

    Mää hiihrän vieläkii....
    (Vai oliskohan noi Ruotsin armeijan skimbat kokopuuta...)
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Massiivista 1mm paksua puuta! Sama se massiivisuuden kannalta, onko vedelty puukolla pärettä tai tehtaassa sorvissa vaneriin viilua. Tai vaikka höylätty lamellia. Nimiä on monia, mutta kuka näkee ja tietää mistä on kyse, ei niistä hämäänny. Yhtään aliarvostamatta puusepän koulutusta.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    Ei muuten ole. Puussa on hyvinkin merkityksellistä, miten päin syyrakenne kulkee, tai lustot. Esim. puuveneessä väärinpäin pantu lauta olisi varsin ongelmallinen.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Tää on ihan eri asia. Ei se veistotapa määrää miten päin sitä puuta laitetaan käyttöön.
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 682
    545
    113
    Kokopuuta, höh. Nykyään kuuluu sanoa massiivipuuta, mitä se sitten takoittaneekaan? Jotain isoa ja painavaa luulisin.

    Kapa
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    Koitapa sorvata viilua poikittain .... :)
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    Myös veneenveistäjän on syytä sanoa metsurille, ettei poikkase propseiks. Sais muuten vain jollan veneen sijaan. Tai olsi paljon lisätyötä jatkaa jokaista lautaa.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    https://yle.fi/uutiset/3-7932879
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Se on hyvä että erikoisvaneria tehdään. Ei kannata sanoa vaneriksi, mikä kävi ilmi myös veneenrakennuskoulussa jossa vaneria käytettiin lautana ikivanhaan suotuvenemalliin. Kaaret laminoitiin viiluista muotoon, jota ei myöskään saanut sanoa vaneriksi. Vene oli puuvene, jossa ei ollut yhtään muovitonta rakennetta. Parempi kuin yksikään oikea puuvene. Ei saa sanoa tuota uutisen venelautaakaan muovilla liimatuksi, koska se on kuitenkin vain vaneria, joka on kuitenkin periaatteessa puuta... jos unohdetaan miksi se on niin hyvä verraten perinnepuuveneisiin. Se on muovia isoksi osaksi.

    En ole näitten komposiittirakenteiden vastustaja. Päinvastoin. Ärsyttää vaan nämä harhauttavat nimitukset asioille. Lastulevy on ihan yhtä paljon puuta, vaikka tosi paskaa, koska liima on huonompaa ja se puun rakenne siinä pelkkää purua.

    edot. Oli lukemisen puutetta. Vesivanerin hyvät puolet! Vesivaneri - mitä hittua! Näin ei todellakaan tuotetta pitäisi markkinoida. Tuotteen kehittäjän suuhunhan tuo vesivanerilause on laitettu. Olisi sentään kysynyt veneenveistäjiltä faktat ja termit tietoonsa. Hiukan vasta silmäilin juttua. edit2. Siinä mielessä lehtijuttuun kertova ilmaus, jos ajatellaan mitä iso osa kansasta vesivanerilla käsittää. Toisaalta juuri siksi se saattaa olla mitä huonoin ilmaus, jos tuo tuote on yhtä lailla suojattava kuin pinnoittamaton vaneri. Vesivaneri on turha ja harhauttava ilmaus, sillä oikeasti se tarkoittaa vedenkestävällä liimalla laminoitua vaneria, jonka tuotanto alkoi noin sata vuotta sitten. Kansan kielessä sen sijaan on ollut pitkään vesivaneri yhtä kuin filmivaneri ... toinen vastaava että silikonia on kaikki tiivistemassat. 60-70 luvun kansankieltä.

    Vaan ei tuo juttu tuotetta huononna. Kauanpa kesti vaan että ehtivät sitä alkaa tehdä. Komposiittirakenteita puuveneisiin on kuitenkin tehty Suomessakin useampi kymmentä vuotta.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Ristiinlaminoitu merivaneri oli pitkään kestävin ja suhteellisesti kevein rakenne, mitä veneenrakennuksessa käytettiin. Ristiinlaminoimalla valmistettiin mm. torpeedoveneitä.
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 124
    3 466
    113
    Kestävin se kylläkään ei ollut. Torpedoveneitä tehtiin puusta lähinnä magneettiherätteisten miinojen takia.
     
  19. motris

    motris Well-Known Member

    4 892
    763
    113
    Et nyt ymmärrä. Ei tässä koulutuksesta ole kyse tms. Ihan harrastajanikkari olen, vaikka joskus aikoinaan puusepäksi olenkin opiskellut. Eikä mulle ole merkitystä, mitä termejä käytetään jne. Mutta kun itse ymmärsin, että hämmentää nimenomaan tuo tekniikan selostus. Ennen esim. tuon Paimio-tuolin kehys valmistettiin liuskoista, säleistä; useamman millin paksuisista. Nykyisin tosiaan viiluista.

    Vertailuksi vielä:
    Ennen: Kuva 1
    Nykyisin: Kuva 2

    Kuten näet, kehys, käsinojat/jalat on ennen ollut muuta kuin nykyisin.
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Mielenkiintoista.