Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MYYDÄÄN Lubitel 166B TLR-kamera

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana johno, 1 Marraskuu 2012.

  1. johno

    johno

    10
    0
    0
    Myynnissä 6x6 filmikoon neuvostolegenda Lubitel 166B. Täysin toimiva kamera, linssit ovat naarmuttomat ja puhtaat.

    Ei vuoda valoa, itse olen kuvannut tällä muutamia rullia ja jos vain valotus on sattunut kohdalleen, kuvat ovat onnisuineita ja tarkkoja. Kameran sivussa on myös salamakenkä. Tarkennus toimii ja tarkennusrengas liikkuu pehmeästi. Tarkennusväli 1,4m - ääretön. Kameran runko on jämäkkää metallia.

    Kiinteänä linssinä toimii mainio 75mm f/4.5. Portaaton aukon säätö aina pienimpään aukkoon f22 asti. Suljinaikojen valinta 15, 30, 60, 125, 250, B. Linssin sivussa lukee "MADE IN USSR." Itäblogin aikaisista vuosista muistuttaa myös kevyt mahorkan tuoksu....

    Kamera on moitteettomassa kunnossa. Ostettu vuonna 2010 käytettynä. Rungossa ei käytön jälkiä, linssit moitteettomat, filmin siirto rullaa sulavasti. Wikipedian mukaan 166B-mallia valmistettiin vuodesta 1980 alkaen. Lubitelin taustalla on ollut itävaltalainen Voigtländerin Brillant kamera. Neuvostoliitossa kameratehtailussa otettiin paljonkin mallia ulkomailta ja toisen maailmansodan aikana Carl Zeissin tehtailta saatu sotasaalis teki neuvostokameroiden linsseistä korkeatasoiset.

    Mielestäni Lubitelissa on erittäin hyvä hinta-laatu -suhde. Halpa neuvosto(nostalgia)kamera, jolla saa aikaan hyvännäköistä jälkeä. Kevyt kantaa mukana ja simppeli käyttää.

    Mukana tulee:
    -kamera
    -hihna
    -linssien suojatulppa
    -suojakotelo
    -1 kpl 120-filmin vastarulla.
    -alkuperäinen venäjänkielinen ohjekirja

    Hinta: 40e. Mahdolliset postikulut ostajalle. Kamera Jyväskylässä/Kuopiossa.

    Lisäinffoo tai kuvia: Juho 0409631341, juh-ukkeli@hotmail.com
     
  2. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 531
    86
    48
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Mitähän metallia ne siellä neukkulassa laittoivatkaan Lupsukan runkoon?
     
  3. johno

    johno

    10
    0
    0
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Valitettavasti mulla ei ole oikein mahdollisuuksia tarkkaan koostumusanalyysiin, mutta metallia se silti on.
     
  4. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 531
    86
    48
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Ei ole tarkoitus mollata kameraasi, Lubitel on ihan ok kuvausvehe, mutta ainakin mun Lupsukan runko on jotain muovin tai bakeliitin tapaista ainetta, runko ei kestä pudotuskoetta :(

    t. Juha
     
  5. Est

    Est Well-Known Member

    17 367
    1 877
    113
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Kaikki lupiteelit, joita ole tähän asti nähnyt, ovat justkin huonolaatuista ja helposti halkeilevaa bakelliittia, eikä mitään "jämäkkää metallia". Omanikin on halki :D - heikkotekoisia kameroita.
     
  6. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 531
    86
    48
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Voihan tää olla NKP:n keskuskomitean jäsenille tehty erikoismalli....
     
  7. Est

    Est Well-Known Member

    17 367
    1 877
    113
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Voihan se toki olla ...

    Mutta yleensä nuo ovat bakeliittia ja myöhemmin valmistetut jotain "modernimpaa" muovia. Yhtään täysmetallista NKP -erikoismallia en ole toistaiseksi nähnyt. Keräilyharvinaisuus ?

    Edit : Sehän selittäisi sen, miksi tuo yksilö onkin kolme kertaa oman lupsukkani hintainen ? Tämä ei ollut hintapoliisiutta - sillä halpahan tuo on keräilyharvinaisuudeksi. Pitäisiköhän ostaa ?
     
  8. Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Kehut erittäin spesifistä myynti-ilmoituksesta, kuvia entisestä Neuvostoliitosta ja vaikkapa Sputnikista vielä, niin "hieno" Lubitel olisi himoittu ostokohde. Muovi on uusi metalli, ja onhan kamera melkeen saman hintainen kuin yksi 120-filkka, kehitys ja hyvä skannaus, ellei jopa halvempi...
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    Mulla on samanlainen! Sain  kaverilta parikymmentä vuotta sitten. Tähyslasi siitä käytännössä puuttuu, kun ei siitä oikein mitään näe. Onhan jotenkin rietas repostelu tämä viestittely tässä, mutta pakko sanoa että **piip**  on tähän pirun kova hinta.


    edit.  Lisätään nyt vielä etten vain oikeusmurhaan osallistuisi että näin on mikäli se on samanlainen kuin omani.  Ainakin mitä kuvasta voi nähdä niin sama olisi.

    edit2. hinta piip
     
  10. johno

    johno

    10
    0
    0
    Vs: Lubitel 166B TLR-kamera

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Saa sen ostaa... :D hintaa on tosiaan laskettu, itse ostin kyseisen apparaatin 90 eurolla aikoinaan (liikaako, no todellakin), mutta olen ollut kameraan kyllä erittäin tyytyväinen.

    Ja mitä nyt olen seurannut kyseisen kameran hintoja internettien syövereissä, hinta on kyllä alhainen. Huutonetissä myydään 70-80e, ja ebayssa 60e + pk.+ tullit. Ei tämä kyllä mikään rahasampo todellakaan ole, mutta ei näitä myöskään ilmaiseksi jaeta :D

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Juu, no itse en ole mikään asiaintuntija, mutta nopealla kopeloinnilla osoittautuu ainakin "metallin oloiseksi aineeksi". Tämä yksilö on ainakin täysin ehjä eikä halki ja kuten sanottu ei vuoda valoa. Olipa mitä hyvänsä, tämä yksilö on moitteettomassa kunnossa. Ei kestä pudotuskoetta? Itsellä ei ole ainakaan tapana pudotella juurikaan kameroita :D Siksipä niissä on hihna..

    Ja hintaa laskettu.