Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana kebax, 23 Maaliskuu 2012.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    -

Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  2. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Noin mä sen kanssa olen tehnyt, enkä paremmasta tiedä.

3. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

4. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0
    Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

En ole koskaan nähnytkään Canonin tetheröintiä, mutta Lightroomissa todellakin on vain kuvausasetusten näyttö, ei mitään valintoja.  Lienee Adoben mielestä sen verran vähän käytettyjä ominaisuuksia.

Itse olen käyttänyt autoimporttia ihan tyytyväisenä vähiin tetheröinteihini.

5. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Canon ei anna, ja tuskin myykään... Reverse engineering -virityksetkin on sen verran helppoa torpata firmwarepäivityksellä, että tuskin Adobea kiinnostaa satsata sellaiseen yritykseen Canonille, Nikonille jne. Kokemustahan on jo esim. Nikonin WB-kiistasta.
    -p-

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

8. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0

Canonhan tarjoaa jopa SDK:ta kameroilleen (EDSDK), toisin kuin useimmat muut valmistajat.  Myös Lightroom käyttää tätä samaa SDK:ta, tether-pluginin frameworkeissa on listattuna:

EDSDK version 2.9.0.7, Copyright 2010 Canon Inc.

Kameraohjauksen rajoitukset ovat nimenomaan Lightroomissa.

9. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

10. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0

Jep, eli EDSDK:n osia tulee sen Lightroomin sisäisen tether-canon pluginin mukana (Mac-versiossa nämä ovat niitä frameworkkeja mihin viittasin).

11. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Salliiko Canonin SDK EOS Utilityn toimintojen käyttämisen kumpaankin suuntaan? Tarkoitan, että nythän Adobella on käytössä tavallaan se mitä tarvitaan kameran työntämän datan vastaanottoon mutta ei ohjaavaa liikennettä toiseen suuntaan.
    -p-

12. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Sinullahan voi olla yhtä aikaa auki EOS Utility ja Lightroom. Cmd-Tabilla ole itse vaihdellut niiden välillä.
    -p-

13. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

14. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Vielä tähän sen verran että tuo EOS utility on mun mielestä ihan p***a softa. Tosi kökkö UI.

15. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Sellainen vähemmän tunnettu ominaisuus siinä on, että se mahdollistaa videokuvauksen läppäriltä ohjaten, tarkennuksia myöten. Mutta sinänsä joo, kyseisen kökköyden kanssa on aikaan harjoitettu tiivistä ammatillista yhteiseloa.
    -p-

16. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0

Canonin SDK:n featureita ei oikein pääse tutkiskelemaan, ilman että rekisteröityy, joten en ole tarkemmin perehtynyt siihen, mutta frameworkissa näytti olevan aika tavalla kutsuja, joten olettaisin sen olevan melko monipuolinen.

Pointti oli kuitenkin, että Lightroomilla ei pysty millään kameralla ohjaamaan kameran asetuksia, ainoa kameraan päin menevä kontrolli on laukaisunappula.

17. Vs: Lightroom & EOS Utility : Tethered Shooting

Itselläni on ollut käsitys (kuten edellä olen kirjoittanut), että Canonin SDK ei sallisi kameraohjausta. Laitathan noottia, jos jostain löydät infoa, jonka vuoksi on syytä muuttaa tuota käsitystä.
    -p-

18. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0

Homma näyttää aukenevan kun kirjoittaa googleen EDSDK API Programming Reference.  Löytyy useita linkkejä, ja esimerkkinä 2.6 versiosta löytyy pätkä:

<CODE>
    Koodi:
    6.3.5 SAMPLE5 Setting a property
    EdsError setTv(EdsCameraRef camera, EdsUInt32 TvValue) {
    err = EdsSetPropertyData(camera, kEdsPropID_Tv, 0 , sizeof(TvValue), &TvValue); }
    </CODE>

Tällä siis asetetaan valotusaika.  Dokkarista löytyy vakiot kaikille propertyille, lähtien kameran kellonajasta.