Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

DPP tekee epäteräviä JPG-kuvia

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana jaca, 6 Huhtikuu 2012.

1. jaca

jaca

5
    0
    0
    Osaako joku sanoa mistä johtuu seuraava ongelma. Kuvaan EOS 40D:llä RAW-muodossa, säädän DPP:llä valotuksen ja ehkä pari pykälää sharpnessia ja muunnan kuvat JPG:ksi. JPG:stä tulee suttuinen, DPP:n esikatselussa RAW-kuva on viimeisen päälle terävä.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: DPP tekee epäteräviä JPG-kuvia

Mitenkä sä konvertoit sen kuvan. Siellä on sellainen kun patch prosess nappula....valitset sieltä jpg ja ja muut jutskat. Tallennat kuvan jonnekkin. Ne säädöt ei tallennu alkuperäiseen kuvaan jos ei niitä konvertoi.

Oon aika huono sepostaja....siksi toi kuva liitteenä.

3. jaca

jaca

5
    0
    0

Teen juuri noin. Kuvien säädön jälkeen batch prosess, valitsen sieltä kohteen, tallennusmuodoksi jpg, 180 dpi ja quality 8 jolloin tekee n. 4-5 megan jpg:t. Olen testannut myös quality 10, ei vaikuta muuhun kuin tiedoston kokoon joka tuplaantuu.

4. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Siis pitääkö raw ensin avata ja säätää - sulkea  -ja sitten konvertoida jpgksi? Jääkö säädöt siihen rawiin siinä käsittelyosassa?

5. jaca

jaca

5
    0
    0

RAW:t avataan kaikki DPP:een, säädöt tehdään siinä ja tuolla batch prosessilla koko läjä muunnetaan JPG:ksi. Säädöt tallentuu JPG kuviin ja kun DPP:n sulkee niin se kysyy halutaanko säädöt tallentaa myös RAW-kuviin.

6. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Oho - toivottavasti en ole laittanut tänään mitään canon-kuvia esille, nimittäin niistähän puuttuu nyt sitten korjaukset - äh ei sillä niin väliä ... sattuuhan sitä.

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tämmöinen huomio. Mulla näkyy dpp ohjelmassa ne raw kuvat jos olen kuvannut raw+jpg. Sitten jos on pelkkä jpg kuva otettu, näkyy se jpg kuva dpp ohjelmassa. Itse kuvien tallennuskansiossa on molemmat kuvat näkyvissä. Nyt kun säädän sitä raw kuvaa ja lähden pois ohjelmasta kysyy kone tallenetaanko. Kun klikkaa yes se tallentaa ne siihen raw kuvaan eikä sinne jpg kuvaan. Siis se tallentaa ne ohjelmansa omaan muistiinsa. Luulisin että jos aukaisen fotarilla sen raw kuvan on se muokkaamaton. Jos avaan uudestaan dpp ohjelmalla tulee ne tallennetut asetukset esille.

Jos sen kuvan haluaa niillä säädetyillä asetuksilla on pätsättävä (patch prosess) se. Yleensä en koskaan pätsää mitään kuvaa sinne samaan kansioon jossa on ne alkuperäiset ettei menetä orginaaleja.

8. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Joo.... joo siis joo. mulla on raw+jpg ok, molemmat näkyy .  tietty se tallentaa ne siihen kuvaan johon ne on tehty joo....siis pätsääminen kirjoittaa automaattisesti päälle? - siis jos ei anna uutta nimeä. Sikäli olympuksella oli yksinkertainen systeemi kun se tallentaa muokkaukset automaattisesti uudeksi tiedostoksi (jpg-muoto)
    -eih mun täytyy kokeilla

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Kokeilin pätsätä orginaalin päälle. Ei se onnistu. Pitää tiedostonimeä vaihtaa. Joten eipä taida onnistua päälle kirjoitus.