Miten saa Lightroomissa muokkausvalikossa tarkennuksen niin että se on oletuksena 0. Nyt kun aukaisee ohjelman ja alkaa muokata kuvaa niin aina on sharpenia vähän, ja sen joutuu nollaamaan joka kuvan kohdalla...?
Vs: LR 4 ja sharpen ? Tee preset, jossa ainoa toiminto on terävöityksen nollaus ja aja se kuviin Importin yhteydessä. Mielenkiinnosta: miksi pitäisi nollata terävöitys a) käsittelyn aluksi ja b) ylipäätään, kun sitä pitää kuitenkin kuviin laittaa ja Detail-ikkunaan joutuu menemään jossain vaiheessa? -p-
Vs: LR 4 ja sharpen ? Olen tuota samaa ihmetellyt. Näin yht'äkkiseltään tuli mieleen tilanne, jossa haluaa tehdä kohinanpoiston. Silloin tekisin kronologisessa järjestyksessä ensin kohinanpoiston ja vasta sitten terävöityksen.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Myös jos käyttää LR4:ää filkkatyönkulkuun, niin tuo oletusterävöitys on melko turha.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Lightroomissa ei ole merkitystä tällaisella kronologisella järjestyksellä. Sillä koostetaan kuvankäsittelyn "kokonaispaketti", jonka Lightroom sitten tekee kuvaan, kun se Exportataan/Printataan tms. Lightroomissa tehdään tällöin terävöitys oikeaoppisesti kahdessa vaiheessa, se viimeinen lopulliseen kokoon. Kohinanpoisto ja terävöitys eivät ole erillisiä operaatioita vaan ne vaikuttavat toisiinsa. Terävöitykseen/kohinanpoistoon vaikuttaa myös Clarityn käyttö. -p-
Vs: LR 4 ja sharpen ? Ok, kiitos tiedosta. En ole ollut varma, eikä tarkoitukseni ole ollut terävöittää kohinaa, joten olen tehnyt proseduraalisesti aina näin päin. Onhan Photarin monet toiminnot tosiaan paremmin optimoituja nykyään. Uusimmassa näyttää saavan croppauksetkin takaisin, jos alkaa kaduttamaan.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Voisihan sen niinkin tehdä, mutta mielestäni kätevämpää olisi jos kaikki Sharpening ja Noise Reduction säädöt olisivat oletuksena 0. Niinhän ne näyttävät kaikissa muissa työkaluissa olevankin. Ei aina tarvitse terävöittää koska sehän lisää sitä kohinaa myös. Olen tottunut tekemään niin että kohinanpoistossa kuva musta-valkoiseksi, sharpening pois ja ensimmäiseksi luminancea kehiin. Eipä se hirveästi aikaa vie nollata kaikki, mutta tuli vaan mieleen että miksi ne eivät jo ole sitä alussa.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Sorry vaan, mutta noin homma ei oikein toimi muuta kuin jonkin efektin tavoittelussa. Sekä raw- että skannattu kuva vaatii aina hiukan terävöintiä, että näet kohinan luonteen. Luminance on viimeinen käytettävä, siksipä se onkin defaultina nolla. Kohinasta poistetaan ensiksi värikohina Color-säätimellä. Luminancea tarvitaan vasta terävöityksen jälkeen hiukan taittamaan rakeen terää, jos jos tarvitaan ollenkaan. -p-
Vs: LR 4 ja sharpen ? OK. Onko sillä järjestyksellä väliä jos käyttää kaikkia suotimia, kohinaa on vaikea saada pois kuvasta ilman tuota Luminancea. Mikä on tehokkain tapa poistaa kohinaa Lightroomissa, Sharpenia ja värikohinaa onkin jo oletuksena vähän. Varsinkin tuo värikohinan vaikutus on pieni ainakin RAW-kuvissa. Onko tietoa LR:ään saatavista plugeneista, en ole löytänyt mutta ainakin PHS:ääs saa esim.Neat After Effects Plug-in joka toimii. Tosin kokeilemani demoversio on värän rajotteinen.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Lightroomissa ei työskentelyjärjestyksellä ole väliä itse lopputuloksen kannalta, sen sijaan monessakin kohtaa järjestyksellä on merkitystä tekemisen mielekkyyden ja asioiden näkemisen kannalta. Luminancella kohinan saa toki pois mutta eihän sitä kokonaan ole tarkoitus poistaa, vain sen verran kuin juuri ja juuri tarvitsee loppukäyttöä varten. Turhasta kohinanpoistosta ei ole kuin haittaa yksityiskohtien ja terävyyden kannalta. Luminancessa on lisäksi Detail- ja Contrast-säätimet kohinarakeen muodon hallintaan. Terävöityksessä on Masking, jolla voi säätää kohinan näkyvyyttä yksityiskohdattomissa alueissa. LR4:ssä on niin hyvät työkalut ja kuvanmuodostusalgoritmi, että omasta mielestäni plug-init ovat rahan haaskausta. Värikohinan määrä on hyvin riippuvainen ISO-herkkyydestä. Melkeinpä sanoisin, että jos et näe kuvassa värikohinaa, et tarvitse myöskään Luminancea missään normaalissa käyttötarpeessa. Saako kysyä mikä tämä tarpeesi on, kun täydellinen kohinattomuus on näin tärkeää? -p-
Vs: LR 4 ja sharpen ? Kiinostavaa infoa. Voisi tuosta kohinan poistosta LR4 ohjelmalla Pekka kirjoittaa vaikka enemmän. Mä opin näistä teksteistä paljon. Itse olen hoksannut ton värikohinen poiston kanssa suurentaa kuvan 3:1 kokoon niin sen muutoksen näkee paremmin ruudussa, missä kohdin loppuu värikohina niin ei tartte säädintä laittaa sen pitemmälle.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Jep, minäkin olen suurennuslasilla tutkaillut kohinaa ensisijaisesti, mutta täytyy kokeilla tuota Pekan tekniikkaa seuraaviin kuviin.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Ei minulle ole täydellinen kohinattomuus tärkeää, vaan parhaan mahdollisen kohinattoman kuvan saaminen aikaiseksi. Suuren herkkyyden aiheuttaman kohinan kokonaan poistaminen, kuvan saaminen samalla teräväksi on lienee mahdoton tehtävä. Rajansa kaikella, kokeilu kuitenkin aina kiinnostaa
Vs: LR 4 ja sharpen ? Sekin kannattaa ottaa huomioon, että kuvaa pienennetään aina loppukäyttöä varten. Lightroom taas kehoittaa katsomaan kuvaa 1:1 koossa kun terävöitetään tai poistetaan kohinaa. Tuo voi johtaa turhan rajuihin otteisiin.
Vs: LR 4 ja sharpen ? No nyt mä sen hokasin! Vertailemalla pesueemme eri kameroiden exif-tietoja, nykyisiä kuvia 10-12 vuotta vanhoihin kuviin ja LR:n terävöitystä noin suurinpiirtein. Jäljethän johtavat jälleen sylttytehtaalle eli se demosaic-käsittely vie reunaterävyyden sille tasolle että tarvitaan lisäterävöitystä aina ja joka tapauksessa. Siksi LR laittaa sitä valmiiksi maltillisesti jonkin verran ja loppuviimeksi käyttäjä saa lisätä sitä vielä tarpeen mukaan.
Vs: LR 4 ja sharpen ? Aika usein kuvaa joutuu suurentamaan loppukäyttöä varten. [/quote] Lightroomissa paras (mielestäni) tapa on terävöittää kuva 1:1 niin, että se näyttää ruudulla visuaalisesti nätiltä, ei yhtään yliterävöitystä ja kaunis rae, ei liikaa kohinanpoistoa. Lopullinen terävöitys käyttökokoon suurennettaessa/pienennettäessä tehdään Exportin tai Printin yhteydessä. -p-
Vs: LR 4 ja sharpen ? Lightroomissa paras (mielestäni) tapa on terävöittää kuva 1:1 niin, että se näyttää ruudulla visuaalisesti nätiltä, ei yhtään yliterävöitystä ja kaunis rae, ei liikaa kohinanpoistoa. Lopullinen terävöitys käyttökokoon suurennettaessa/pienennettäessä tehdään Exportin tai Printin yhteydessä. -p- [/quote] Lähes samoin toimin minä, sillä Lightroomin idea on tehdä terävöitys kahdessa vaiheessa. Lisäksi käytän terävöitykseen oheisen kuvasarjan mukaista maskaustekniikkaa: 1) Ensiksi painan näppäimistöstä Alt+cmd:n (lightroomin näyttö muuttuu mv:ksi) alas ja samalla liutan Detail-liukusäädintä oikealle, kunnes ne ääriviivat nousevat esiin joita on tarkoitus terävöittää. 2) Edelleen Alt+cmd alhaalla liutan Masking-säädintä oikealle, kunnes ne alueet jotka aion suojata terävöitykseltä muuttuvat kompakti mustaksi. Nyt on suojamaski valmis. 3) Seuraavaksi (edelleen Alt+cmd alhaalla) Amount liukusäätimellä haen kokonaisterävyydeksi sopivan määrän. (voi käyttää selvästi suurempi lukemia kuin ilman maskausta) Viimeksi teen hienosäädöt Noise Reduction säätimillä, nämäkin työvaiheet Alt+cmd alhaalla. Mustavalkoinen näkymä auttaa havainnoimaan paremmin työkalujen vaikutuksen. Työskentely tapahtuu 1:1 tilassa. Tämäkin kanahaukan kuva on otettu OM-D:llä ISO 4000 asetuksilla ja näin toimien lopputulos on mielestäni aika kelvollinen. Export-vaiheessa vielä terävöitän kuvat joko näytölle tai printtaukseen sopiviksi, Yleensä Low- tai Medium-asetukset ovat riittäneet. Näistä asetuksista kannatta tehdä eri herkkyyksille/aiheille valmiita Presetsejä. Alimpana lähtö- ja lopputilanne.