Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

LP vs CD

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 27 Marraskuu 2015.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: LP vs CD

Joo mä luulen et niissä oli jotakin tämmöstä. Ja se äänimies tajus että on 80 luvun kaapeleista ja ne kannattaa vaihtaa. Homma on siltä osin nyt bueno.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Muistin että mullahan on yksi ylimääräinen äänirasianeula hässäkkä. Tämän kun sais viritettyä tohon ohlssonin soittimeen niin vois olla kähee juttu.

3. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
  4. Vs: LP vs CD

Joo, mutta tässä on sama kuin kapakassa: pyyntiä ei lasketa, saanti vaan ;-)

5. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 272
    47
    48

Design jormat on arvokkaita.

6. Vs: LP vs CD

Sulla on siinä rupusoittimessas varmana ihan joku muu kiinnitys kuin tuo standardi, eikä varmaan rasiakelkkakaan mene kiinni -ja kaiken huipuksi levarissasi voi olla keraaminen systeemi, jolloin magnettista rasiaa on turha tyrkyttää.
    Normaalimman halpalevarin äänenlaatua voi toki tuolla ajatuksella parantaa, jopa uudella eliptisellä neulalla aika huokealla:

http://www.ebay.at/itm/Audio-Technica-AT-95-E-Moving-Magnet-Tonabnehmer-Cartridge-/351215859368?hash=item51c618b6a8:g:tKoAAOSwl8NVetcI

Tuohon AT95:een saa jopa shibataneulan, jolloin rasian ääni onkin jo huimaa. Tämä kaikki olisi ollut mahdolista jos strategia olisi ollut jokin muu kun valittu koitetaan tätä ja jos intoa riittää niin aloitetaan alusta. Joka sinänsä on ihan hyvä  strategia, viidenkympin kokeilu on harvinaisen halpaa näissä ympyröissä.

7. Vs: LP vs CD

Mulla on oikein passeli levari, JVC QL joku, Stantonin rasia ym.

Mutta.

Jostain syystä en saa tosta samaa HiFi-ääntä kuin cd-levyistä. Äänivarsi soittaa eri tavalla levyn eri kohdat, alussa ja lopussa. Ärsyttävää. Sille löytyy oma säätövipukin, mutta keskiarvosäädöillä siitä vaan ei löydy sopivaa asentoa koko levyn läpisoittamiseen. Sinkut soi hyvin.

Cd-rämpyttimenä mulla on Denonin dj-härpäke, tuplapesällä. Ei audiofiililaite tosiaan, mutta nätisti soittaa. Lisäks löytyy Sonyn peli, joka soittaa näemmä 96 khz:llä ja passaa superaudio-cd:tkin, mutta on vaan niin pirun hidas. Enkä kuule eroja omin korvin. Nits soi kauniisti, kai se riittää.

8. Vs: LP vs CD

Tätä peistä väännettiin jo 30 vuotta takasin. Ei tietenkään soita samalla lailla, koska cd:stä on leikattu alimmat taajuudet ja vähän ylimpiäkin pois.
    Toinen mahdollinen haitta voi olla äänivarren palautussysteemi, onko täysmekaaninen, vai sähköllä ja magneettikatkasijalla toteutettu?

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
  10. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Minä oon käyttänyt aikoinaan myymiseen tuota paljon.. on siellä edelleen jotakin arvokkaampia myynnissä, mutta Suomen posteilla ei maksa vaivaa ja Discogsin kulutkin ovat nousseet jonkin verran vuosien aikana.

Aika paljon edelleen ostan tuolta, etenkin jos yhdeltä myyjältä löytyy useampi haluamani levy niin postit ei tunnu niin pahalta. Kätevä systeemi kun painokset on eroteltu.

11. Vs: LP vs CD

Mä en oikeastaan muuhun käytä kuin vilkaisen onko jollain myytävällä mitään arvoa. Yleensä arvot ovat paljon alhaisempia kuin kuvitteli -ei 70-luvun omat rakkaat olekaan arvokkaita. Yllättäen Bowien Whiten noise onkin mun myytävien arvokunkku.

12. Vs: LP vs CD

Joo, sulla on siis äänirasian asetelussa toivomisenvaraa.

Haet netistä protactorin tiedoston, tulostat sen ja asettelemaan. Toki neulapainossa ja antiskatingissakin voi olla säätämistä, tai neulan kunnossa toivomista.

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

13. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Yleensä ne 90-luvun minimaaliteknot ja 2000-luvun black metalit tuntuu olevat arvokkaampia kuin monet yleisesti arvokkaiksi ajatellut julkaisut. Kyse on lähinnä varmaan painoksen pienuudesta.
    Olen itse jotakin satkun bläkylevyjä myynyt discogsin kautta ja vastavuoroisesti himoinnut jotakin 100-200 euron teknosinkkuja. :)

Kansainvälisen esoteerisen musiikin ostajaporukan tuolla tavoittaa paremmin kuin muualla nimim. suomalaista kansanmusiikkia Japaniin, tamperelaista punkkia Texasiin ja savolaista black metalia Uusi-Seelantiin.

14. Vs: LP vs CD

Eipä aina ole niin hääviä kuntoa kansissa, ja levy voi silti soida ihkusti.

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
  16. Vs: LP vs CD

Mulla on kaikki levyt listattuna tuolla, varsinkin wantlistaa tulee käytettyä paljonkin....

Minäkin kävin postissa

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  18. Vs: LP vs CD

Hyvää on kyllä, taisi soittaa eilen myös linnanjuhlissa rumpuja yhtyeen perustaja/ keulakuva Teppo Mäkynen

19. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019