Kiinnostaisi valtavasti taas tuo vinyylimaailma, kun hyviä levysoittimia on kohtuuhintaan, kameralaukussakin. Pitää itselle perustaa ja selitellä taas mahdollisesti tulevia hankintoja..... Onko LP:n ääni ilmavampi, vai miksi te, joilla on LP systeemit, kuuntelette juuri LP:tä?
Vs: LP vs CD Parempi fiilis. Mittareilla mitaten voi todeta varmasti monenlaista suuntaan ja toiseen, mutta musiikkia kuunnellaan korvilla. Sen lisäksi vinyylit ovat hienoja esineitä suurine kansineen. Oikein säilytettynä ja käytettynä myös käytännössä ikuisia. Vinyylisoitin on mukava elektromekaaninen laite, jonka säädöt ja huoltotoimenpiteet onnistuvat itseltäni ilman suurempaa ihmettelyä.
Vs: LP vs CD Intohimoinen aihe monille. Vinyylisoittimien mekaniikka kiinnostaa, samalla tavalla kuin mekaanisissa kameroissa. Paljon säädettäviä elementtejä, jotka vaikuttavat lopputulokseen. (Ja en ole tavannut vielä ketään, joka suhtautuisi intohimoisesti CD-soittimiin siinä missä levysoitinten kanssa tusaajia tuntuu olevan joka foorumilla.) Ja päätin jossakin välissä, että yksi "konkreettinen" formaatti saa riittää niin lahjoitin CD:t pois ja keskityin ostelemaan vinyyliä. Digitaalisen äänen hoitaa sitten erillinen DAC laadullisesti käypistä tiedostoista.
Vs: LP vs CD Mä tykkään LP-levyistä koska niissä on hyvät kannet. Ja soittelen niitä koska niitä on. LP:n puoliskon pituus on myös jotenkin mukava, eikä tuo levyjen hypisteleminen ole myöskään hullumpaa. Tämä median pieneneminen ja jopa katoaminen ei ole kiinnostanut, kiva että on myös fyysinen tuote. Se kumpi on äänenlaadulisesti parempi, siihen en ota kantaa -moni cd on tuhottu kompessoinnilla jne, juutuubistä ja netistä löytää paljon tavaraa termillä loudness war -mutta ei tilanne parane sillä, että siitä samasta digipaskasta tehdään vinyyli. Aikanaan olin intsinä kun tuli cd, lähinnä mainostetun fyysisen keston ja häiriöttömyyden takia. Luulin että ne huonot kannet ja rasiat ovat ohimenevä juttu, mutta ne samat surkeat rasiat niissä on edelleen, ja kun oli kalliilla ostettu kahden vuoden sisään kaksi hyppivää soitinta, ei häirirririririiriririöttömyyskään ollut enää muuta kuin mainos. Eikä nuo lopulta olleet kovin käteviä edes autossa, surkea c-kasettikin vaikutti välillä kätevämmältä.
Vs: LP vs CD Allekirjoitan. Jos CD-levy pyörii auton keskikonsolissa, se alkaa naarmuuntumisen myötä hyppiä ja pätkiä. Sen sijaan C-kasetti kestää aika monenlaista kaltoinkohtelua alkaen korkeintaan kuulostaa enemmän kasetilta. Tietenkin tältä välttyy jos CD-levyjä käsittelee autokäytössä huolellisesti, mutta se tuntuu jotenkin hölmöltä kun kasetit ajavat ihan saman asian vähemmän huolellisella käsittelyllä.
Vs: LP vs CD +1 kaikelle. Ne rimpulat CD-kotelot oli mukava saada huushollista pois. CD oli aluksi kätevämpi formaatti sikäli, että monet jazz- ja ambient-jutut ym. mahtuivat levylle kokonaisena vs vinyylipuolen pätkäisy 20-25min kohdalta, mutta nyt DACiin siirryttyä sekään ei enää puolla mulle tuota.
Vs: LP vs CD Viimeaikoina olen taas lämmennyt cd-levyille. Ikuinen formaatti, ei napsu, ei kulu, kannet tottakai huonot (drop-forget), saatavuus erinomainen, sama levy cd:llä maksaa murto-osan mitä vinyylillä, postikulut halvat, kuntoisuuden näkee heti. Varsinkin hiljainen musiikki - postrock, folkki tai ambient on cd:llä aivan omassa elementissään. Suurta osaa näistä ei edes löydy vinyyleinä. Ei mene monta vuotta, kun cd nousee taas arvoonsa, varsinkin 80-luvun painokset on tälläkin hetkellä monen keräilijän himoitsemia. Ebayssä myydään cd-levyjä paljon enemmän kuin vinyyliä, syynä tottakai postituksen edullisuus ja kuntoarvioiden parempi paikkansa pitävyys. Hop on CD wagon!
Vs: LP vs CD Tätä samaa. Fiilis on tärkein. Sitä luo se pyörivä kiekko, isot pahvikannet, rahinat yms. Kai siinä on paljon samaa kuin filmikuvien kanssa puuhailussa. Järki- ja laatusyin olisi viisaampaa pysyä digissä. Ja sitten putkivahvistimet... Kyllähän ne mallinnukset alkaa olla aika hyviä, en voi väittää kuulevani eroa. Mutta ne hehkuvat putket. Sitten ruiskut vs kaasarit... Monessa asiassa mielyttää enemmän näkyvä ja tuntuva konkreettinen tekniikka. Mutta reikäkortteihin en lähde
Vs: LP vs CD .... ja jos jostain syystä sattuisi olemaan käytössä todella hyvin viritetty pyöritin/varsi/rasia -yhdistelmä ja sovituksetkin oikein, niin voi ihan iloisesti hämmästyä, kuinka paljon informaatiota LP-levyssä voi parhaimmillaan olla. Näin joskus hyvinä aikoina... ............. Mutta noin laajemmin. Hyvät perustelut on jo kerrottu ja niihin on helppo yhtyä. Mä tosin kuuntelen niin LPtä kuin CD-levyjäkin.
Vs: LP vs CD Mun mielestä, vinyylissä on jollain tavalla lämpimämpi ääni, luonnollisempi, just ostin joku aika sitten LP:nä Travelling Vilburysin ekan levyn. En ole vielä ehtinyt soittamaan.
Vs: LP vs CD Mulla on myös tuossa pöydällä vinyylisoitin, putkivahvistin, kasettidekki ja kelanauhuri. Niillä kuunteleminen on vain niin mukavaa (putkien hehku, pyörivät kelat/kasetti/levy).
Vs: LP vs CD Jep, kelanauhuri! Mulla on enää jäljellä Uher 4400. Hieno kone ytimiään myöten, tehty huollettavaksi (saranoidut piirilevyt yms). Hankin sen, jotta voisi synkata 16mm kameran kanssa, mutta käytännössä digitaalinen tallennus toimi niin paljon kivuttomammin, että jäi vain muuten fiilistelykäyttöön. Taashan olis ollut ylen kirppiksellä tarjolla Revoxia ja Nagraa...
Vs: LP vs CD ...Oikeastaan sillä musiikilla ei ole niin väliä, kunhan putket hehkuvat ja kelat pyörivät!...
Vs: LP vs CD Kelamankka vois olla kova sana. Mulla on sellanen mutta ei oikein oo kun jotakin itse nauhotettuja nauhoja. Saako siihen valmista musaa jostakin?
Vs: LP vs CD Uustarjonta lie olla heikkoa, mutta löytyy sitä valmiiksi nauhoitettua nauhaa huutosaiteilta.
Vs: LP vs CD Kun nyt on jo eksytty kelanauhureiden puolelle, niin voiko joku suositella huoltoa, joka hoitaisi Revox B77:n virtalähteen kuntoon (ilmeisesti konkka on kuivunut)? (Nauhoituksia olisi yli sata kelaa...)
Vs: LP vs CD Tampereella Studer/Revoxin mies Timo Ulkuniemi eli Tmi Nuuska. p. 0400443536 / <EMAIL email="nuuskatm@sci.fi"]nuuskatm@sci.fi</EMAIL> Huollatin joskus oman Studer B67:n tuolla.