Mittaatteko vallitsevan valon näyttöä kalibroidessa esim Spyder ohjeen mukaan kalikka pöydällä silmä ylöspäin vai sitä valoa mikä käy suoraan näyttöön? Eli kalikka siinä missä kalibrointia tehdessäkin. Mulla molemmissa näytöissä hajavalo suoja. Huomasin että spyder 5 pro antaa monitorin kirkkausarvoksi 180cd/m jos laite pöydällä ja 150 jos mittaan valon mikä käy näyttöön... Ajattelin että parempi siitä näytön edestä. Ongelma tulee siinä että herjaa koko ajan että valo ei sama kun kalibroitaessa. Spyder kalikka kun normaalisti siinä pöydällä. Oliskohan parempi pistää vaikka hajavalosuojan päälle silmä eteenpäin? Huone ihan työhuoneeksi tehty. Valo aina sama ja ainakin luulin että tasainen.
Mä olen ainakin aina mitannut ohjeen mukaan. Kai siinä on tarkoitus vertailuarvoksi saada huoneen yleistä valoisuutta...
No joo, sitähän siinä kai yritetään kompensoida miten silmä siinä vallitsevassa valossa näkee. Pitänee alkuviikosta pistää uudestaan kalibrointiin. Nykyinen valo on kyllä hieman liian kirkas. Vaihdoin lähiaikoina sen valaisimen kuupan sellaiseen isoon maitolasi palloon. Värilämpötila kyllä just kohdallaan. Eli ehdottaa kalibrointiin 180cd/m ja 6500k. Gamma tietty 2.2...
Yritin käyttää sitä nuuskua pöydällä , mutta se korjaili miten sattui, joten poistin ominaisuuden käytöstä. Eikö se tuputa 120 cd/m, mutta mullakin on kirkkaampi. Varmaan just 180 cd/m, kun näyttö näytti ihan peffalta sen ohjeluvun kanssa.