Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Voigtländer Vito B ja salama?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Linssilude, 27 Helmikuu 2010.

Aivoni ajattelevi, mieleni minun tekevi näin Kalevalanpäivän kunniaksi runoilla jotain Voigtländer Vito B:stä. Tuo suurin piirtein itseni ikäinen pikku kamera löytyi vuosi sitten eräältä kirppikseltä.
    Kamera on mitä parhain laadultaan kuten me kaikki 50-luvun tuotteet...
    Yksi kysymys heräsi, jonka voisin kysäistä kameralaukun tietäjiltä. Ihan sama löytyykö se tietäjä itäisiltä mailta vai mistä, mutta kysymys on seuraava:
    Kamerassahan on salamakenkä ja erillinen pistokepaikka salamajohdolle. Kokeilin pienellä salamalla, jossa ei ole mitään automatiikkaa ja siitä löytyi myös sopiva liitosjohto. Välähdystä ei kuitenkaan tullut, vaikka kokeilin eri suljinajoilla 1/25 , 1/50 ja 1/100. Kamera toimii aivan moitteettomasti. Olisiko salaman oltava tietyn tyyppinen, että se toimisi kameran kanssa? T: Ari

1. smn

smn Member

72
    1
    8
    Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Ainakin vitomaticissani on aivan yksi herttainen missä mallissa asetukset ovat, salama paukahtaa aina. Varmaan helpointa olis kokeilla toisella johdolla.

2. Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Elämä ei ole niin yksinkertaista. Kokeiltu on. Kävi mielessä puhdistaa salamapitoketta jotenkin, jos se on hapettunut...
    En luovuta kovin helpolla.

3. Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Mulla on kanssa "kuin uusi" Vito B ja todella jämäkän oloinen laite. Aika vähän vaan tullut sillä kuitenkin kuvattua.

Ei ole se oma nyt käsillä, niin mitäs asentoja siinä salamasynkkanapissa oli? X ja M mutta oliko vielä jotain muuta?

Olihan salama varmasti kunnossa?
    Mä yhden kameran salamakontaktin jo tuomitsin vialliseksi, kun huomasin ,että vika olikin salaman synkkajohdossa.
    Ei kai rautainen "kylmä" salamakenkä oikosulje salamaa ja aiheuta siten salaman sekoilua?

Kovin isoa vikaa noin simppeliin laitteeseen ei mahdu.

4. Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Kamerassa on sen "kylmän" salamakengän lisäksi vain se pistoke johdolle. Ei merkintää X tai M. Teen sellaisen ratkaisun, että laitan minimaalisen pisaran CRC - aseölyä salaman johdon pistokkeeseen ja pyöritän muutaman kerran johtopistoketta sen ollessa kytkettynä paikoilleen. Ehkä se irrottaa hapettumat. Sitten kuivaan pistokkeen. Katsotaan. Johto on nimittäin uusi, joten siinä ei pitäisi olla vikaa.
    Jos tuo kylmä salamakenkä sekoittaa salaman, niin sitten konstit on toiset. Laitetaan ohut eriste kokeeksi salaman ja kengän väliin. Johto kiinni ja kokeillaan...

Nyt toimii! Tuon kameran pistokkeen pinnat olivat ilmeisesti hapettuneet. Se aseöljytemppu on vain tehtävä varovasti, koska liika öljy tuppaa leviämään objektiivin sisälle tässä tapauksessa.
    Kuten edellä oli todettu - ei näin pienessä koneessa voi olla isoa vikaa...

5. smn

smn Member

72
    1
    8
    Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Pistokkeesta kun seuraa sitä sulkimen reunaa ylös tulee vastaan kampi, jonka vieressä merkinnät V X M. Näistä V on vitko, X on sähkösalama ja M on lamppusalama (ja kaks viimestä voi olla toisinkin päin)?

Iselläni olevassa Nationalin salamassa pitää olla oma joto, jossa on joku pää jota ei olla tehty sittemmin mihinkään. Välähtäähän salama siis johdolla irti kamerasta, kun littimeen työntää jotain metallista.

Kaikki liika tuosta synkkaliittimestä sisään on sitten aika äkkiä sulkijan lehdillä...

smn

6. Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Niin on Vitomaticissa, jollainen minulla on myös. Mutta ei Vito B:ssä. Kokoelmassa on myös Vitoret ja Vito Automatic...kaikki hyviä kameroita. Kestävät näköjään isoisältä pojanpojalle. Ennemmin hajoavat niiden ympäriltä laukut, kuin kamera itse.
    Kuten edellä sanottu, älkää kokeilko öljytemppua, jos ette ole varmoja siitä, mitä teette!Öljyä tuli tässä tapauksessa nuppineulan pään verran. Siitäkin osa pyyhittiin pois...

Tulikin vielä mieleeni - mistähän löytäisi sopivan kamerahihnan tuolle Vito B:lle?
    Sen rungon sivuilla on vain kaksi pientä terästattia, pyöreitä palleroita. Niihin kai pitäisi sovittaa jonkinlaisella halkiolla varustettu nahkahihna???
    Ari

7. Vs: Voigtländer Vito B ja salama?

Voigtländerit on ihan aliarvostettuja, siis kinarit. Ne on niin hyvistä aineista hyvin tehty, että ne ei lopu milloinkaan. Useimmissa on lisäksi Prontor-suljin, jonka pitkien aikojen koneisto on vähemmän altis pikeentymään kuin Compurin. Objektiivit on hyviä, varsinkin Color-Skopar. Itse kaipailen sellaista Vitomaticia, jossa olisi 2/50mm Ultron. Niitä kai vaan myytiin aika vähän. 2,8 maksoi 1962 525€, 2/50 867€. Taitaa olla syy tuossa.
    Voikkarin osia vähentäessäni totesi työkaverini akanaan Tannerilla, että jos kamerat tehtäisiin edelleen samalla tavalla, niin maailmasta loppuisi malmi.
    En ole koskaan Vitomaticin hihnaa nähnytkään, mutta luuulen siinä olleen jonkinlainen rengas, johon tappi pujotettiin, samalla tavalla kuin Hasselin tehdashihnassa.

8. Vs: Voigtländer Vito B ja salama? (Ja puuttuva hihna.)

Olettaisin samaa hihnan kiinnityssysteemiä kuten sinäkin. Täytyy katsella Klassiset kamerat tapahtumassa lauantaina, jos joku "guru" sattuisi myymään sopivaa kantohihnaa tai osaisi vihjata mistä löytäisi sellaisen. Totta on, että nuo Voigtländerit ovat aliarvostettuja. Eivät ne kuvanlaadussa häpeä "parempia" merkkejä. Mukavan tuntuinen käteenkin tuo painava Vito B:n mötikkä. Kaikki on säädettävä itse eli hyvä kuva edellyttää miettimistäkin...
    Selvisi muuten, miksi joissain Vito B:n malleissa on erilaiset salamatäsmäykset...Katselin erään saksalaisen keräilijän sivustoa ja silloin valkeni: Minun Vito B kamerani on "ensimmäistä sukupolvea". Eli yksinkertaisella salamapistokkeella ja tuolla kylmällä salamakengällä varustettu. Myöhemmissä Vito B malleissa kameran etsin on suurempi ja rungon yläosa korkeampi. Objektiivissa oli näissä nuoremmissa malleissa vipu, jolla voitiin valita millaisella salamalla haluttiin valaista. Uteliaisuus heräsi, kun ylempänä keskusteluketjussa mainittiin tuo valintavipu. Aina oppii jotain...
    PS. Balderin saliltakaan ei löytynyt sopivaa hihnaa Vito B:hen. Täytynee rakentaa se kiinnike.
    T: Ari