Löysin ottamiani kuvia ihmeellisistä paikoista. Näihin ei ole kysytty mitään lupaa. Tässä unkarinkieliseltä sivulta (käännetty suomeksi) Google Kääntäjä ja tässä toinen portugalinkieliseltä (käännetty suomeksi) Google Kääntäjä Onko tällainen luvallista, ottaa kuva kysymättä joltakin sivulta ja laittaa tuonne ilman lupaa? T Jukka
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? On, jos kuvalla ja tekstillä on yhteys ja viitteet ovat kunnossa.
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Ei ainakaan Suomessa, mutta paljon sitä silti tehdään. Toisaalta itseään saa syyttää jos kuvat on vaikka omilla sivuilla niin että ne saa sieltä helposti poimittua/kopiotua...
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Ja miksi ei olisi? Kuvaanhan voi viitata kuten tekstiinkin, vai pitääkö viitattavan kuvan olla jo jossain artikkelissa tai kirjassa ennen kuin siihen voi viitata?
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? En osaa sanoa mutta ihan näin mielenkiinnosta. Miten Jukkis törmäsit tuotoksiisi (googlasit nimesi)?
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Kopioinnin helppoudella/vaikeudella kas kun ei ole mitään tekemistä laillisuuden kanssa. Eikä silläkään, onko kuva julkaistu internjetissä vai jossakin muussa mediassa. Unkari kuuluu kuitenkin EU-maihin, joten luulisi tekinjänoikeuksienkin olevan siellä jollakin järjellisellä tasolla.
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? V#ttu kun ei sarkasmi uppoa, niin ei voi mitään. Kyse ei ole siitä onko se laillista vai ei, se on kannanotto/mielipide nettikuvista ja muusta roinasta jota nettissä julkaistaan/on esillä. Mielestäni kyseessä on globaali ympäristö, jossa eivät päde minkään maan lait tai lain alaisuudet. Kuitenkin loppu viimeksi jokainen vastaa itse siitä mitä sinne on laittanut esille. No Suomihan on Kiinan ohella nettisensuurin edelläkävijä maita. Tässä koko lainaus lyhentämättömänä: Ei muuta kuin lähettämään miljoonalaskua sivuston "omistajalle" (tai mikä se oikea sana sitten onkaan) Samaa olen pohtinut.
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Jospa kooklasi omaa nimeään? Kummassakin kuvassa nimi seisoo alla.
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Seisoo kuin k##pä häissä, juuh. Odotellaan mitä Jukkis saa aikaan (miljoonia?)
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Omalla nimellä googlasin. En itse tiedä noista lupa-asioista, eikä sillä periaatteessa ole mulle mitään väliä, vaikka kuvia käytetään tuollaisissa yhteyksissä. Mun kuvat ei niin kummoisia ja ihmeellisiä ole. Tympii vain, kun ilman lupaa niitä otetaan. ne on varmaan otettu joltain sivustolta, missä mulla kuvia on. Oikeastaan on vain yksi sivusto ja siellä lukee kyllä selvästi, että kuvien käyttö ilman lupaa on ehdottomasti kielletty. Pitänee ottaa yhteyttä eu-tuomioistuimeen. On sen verran merkittävästä asiasta kyse T Jukka
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Olisihan se periaatteessa ihan fiksua ainakin huomauttaa asiasta. Näkyy olevan monen muunkin kuvia "lainattu", tuskin niihinkään lupaa on kysytty. Voihan sitä jättää korvausvaatimukset pois ja vaikka antaa jopa luvan kuviin, mutta ei ole ainakaan haitaksi hieman "tiedottaa" näistä oikeuksista. Kenties säästyy sivuston pitäjä seuraavan herkkänahkaisemman valokuvaajan korvausvaatimuksilta, jos poistaa kuvat ennen kuin hän huomaa (jos se nyt sitten on hyvä asia)... ;-)
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Ei saa, koska tekijänoikeuslain mukaan vain se jolla on oikeudet saa julkisesti kuvaa esittää. Ehdottomasti ei saa on oikea vastaus. On aivan sama oli viitteet mitkä hyvänsä, niin luvatta ei saa lainata mihinkään mikä on esillä julkisesti. Tämä on juuri se syy, miksi itse käytän nykyään armottoman karmeita copyright merkkejä omissa verkossa olevissa kuvissa..
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? 1. onko tuossa sitten kuvilla ja valokuvilla eroa? 2. onko sillä merkitystä miten ja kuinka kuvaa tai valokuvaa lainaa? Esim. lehtiartikkeli, tieteellinen artikkeli tai kirja 3. ilmeisesti kuvaa tai valokuvaa ei voi lainata kuten tekstiä?
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Mites olisikaan käynyt, jos kuvan alla ei olisi Jukkiks:n nimeä? Tuskin koskaan olisi tietoon tullut, että kuvat ovat mainituilla saiteilla...
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Juuri niin AnttiO valokuvaa tai piirrettyä kuvaa ei saa lainata ollenkaan, millään perusteella ilman tekijän antamaa lupaa. Omaan ja perhepiirin käyttöön saa tietyin rajoituksin ottaa kopioita. Kokonaisen artikkelin lainaaminen esim. opetuskäyttöön on jossain mittakaavassa sallittua ja jollakin ehdolla, mutta silloinkaan yksittäistä kuvaa artikkelista ei saa poimia erilleen. Julkiseen esittämiseen tuo kokonaisen artikkelinkaan lainaaminen ei yllä.
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Eli kuvan lainaamisen siis kieltää tekijänoikeuslain 2 §? Tekstin lainaaminenhan ei tarkoita kokonaisen artikkelin lainaamista vaan sen osien lainaamista. Viitteiden käytöstä Penttonen [1] ohjeistaa seuraavasti. Jos lainattu ajatus on vain virkkeen mittainen, viite sijoitetaan yleensä virkkeen loppuun. Muussa tapauksessa viite sijoitetaan lainatun ajatuksen alkuun tekstin kannalta sopivaan paikkaan. 1. Penttonen. Ohjeita tutkielmien laatijoille. Www-sivu, URL: http://cs.joensuu.fi/pages/penttonen/graduohje.html (12.2.2009).
Vs: Kuvia luvatta kummallisilla sivuilla? Kyllä juu ja tarkemmin juuri valokuvaa koskeva lain kohta: 49 a § Lainattuna: Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta, muuttamattomana tai muutettuna: 1) valmistamalla siitä kappaleita; 2) saattamalla se yleisön saataviin.