Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Loittorengas asiaa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Juke.K, 28 Kesäkuu 2010.

    Vs: Loittorengas asiaa

    Itse kanssa ostin joskus vuosi sitten loittorenkaat, olen käyttänyt niitä lähinnä kun olen kuvannut erillaisia pintoja mutta sienien kanssa ne tuntuvat olevan todella näppäriä. Mitä olen myös macro objektiiviä kokeillut niin onhan se paljon mukavempi käyttää ja kannattaa ostaa jos macro kuvaus hieman enemmän kiinnostaa...

    Mutta tosiaan sienien kanssa 85/1.8 ja kenkon loitot toimii kuin junan vessa.

    Kuvassa olen käyttänyt aukkoa 7.1 ja muistaakseni oli kaikki loitot kiinni (68mm)...
    Kuvasta olen teettänyt 30x40 taulun joka meni lahjaksi ja terävyys on todella hyvä.
    Olen myös kokeillut 17-40mm F:4L:n kanssa loittoja mutta se ei kauheasti kestä, ehkä just tuon 20mm mutta laajakulmalla ja loitolla saa kyllä hyvin mielenkiintoisia kuvia.
     
  1. Vs: Loittorengas asiaa

    Moro

    Kyllähän ainankin tuo Thomas Shahan focus stackingiä käyttää. Kääntörengas pitäisi varmaan seuraavaksi hommata... kunhan oppii loitoilla kuvaamaan. Tässä muutama yritelmä autotallin seinältä, siis tylsät taustat. Kuvat otettu manuaali 50mm 1.7@22, ISO 100, 1/180 ja kameran oma salama. Loittoja 68mm. Ja jos olen oikein laskenut, niin suurennos on 1,5x.
    Se Seeprahyppijä on cropattu, kun se on niin pieni ötökkä. Mutta tuosta toisesta on vain sipaistu ylhäältä ja alhaalta vähän pois.

    LeGu
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    Aidosti symmetrisen objektiivin kääntämisellä ei mitään hyötyä voine kuitenkaan tavoittaa, koska optiikassa muu ei muutu kuin valon kulkusuunta.  Mitkä sitten tunnetuista objektiiveista ovat sellaisia, älkää minulta kysykö.  Liekö se lopulta harvinaista ja monet ovat vain melkein symmetrisiä?  Esimerkiksi vanha Nikkor 50/2 on varmasti lähellä.

    Voisihan sitä kokeilla minkä kanssa vaan (zoominkin), tuleeko terävämpää.  Teipin avulla vastavalosuoja ja loitot yhteen.


    Vaaksiainen on todella hieno!

    Heijastus silmästä vähän häiritsee.  Mikä kummallinen valonlähde siinä oikein näkyy?  (Edellisellä sivulla)
     
  3. Vs: Loittorengas asiaa

    Ei kait tuo nyt niin kummallinen... maailman vanhin valaisin (jos ei aleta hiuksia halkomaan), aurinkohan se siinä. Kait tuo heijastus johtuu silmän rakenteesta...
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Loittorengas asiaa

    Tottakai voi kokeilla. Minä vain kerroin, että itse en ole kokeillut.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    Kummallinen otus sitten vaan. Harmaat silmätkin.. kai ne silmät edes on.  ;D
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    B. Moose Peterson kirjoittaa (Nikon System Handbook): "The 50mm f/2 was the first "normal" SLR lens manufactured by Nikon.  It is relatively slow at f/2. It has a lenght of 1,5 inches (3,8cm), an aperture range from f/2 to f/16, meter coupling, a filter size of 52mm, an angle of view of 39 degrees, and a weight of 7.2 oz. (204g).  This little lens, though not suited for low-light photography, works great for general and close-up photography. This is especially true on a bellows.  Even at f/2 it delivers outstanding resolution and color rendition. Closed down to f/5.6 it is excellent. When working with the lens reversed, the corner sharpness suffers slightly, and it is best closed down to f/8. This lens sold by the thousands, going through few changes over the years. Multicoating, all-black barrel and rubber focusing ring (non-AI) are the extent of the changes that have been made."


    Siis käännettynä toisto heikkenee hieman kulmissa.  Nähdäkseni syytä kääntöön tulee kuitenkin siinä, että niin päästään lähemmäs kohdetta, koska tässä objektiivissa on etulinssi syvällä (ikäänkuin vastavalosuoja kiinteänä).

    (Ilmeinen painovirhe edellä on kuvakulmassa joka lienee mieluummin 46 astetta.)

    Objektiivi esiteltiin Nikon F:n myötä 1959. 1977 tuli Automatic Indexing (AI) ja objektiivi oli edelleen valmistuksessa. 1978 ilmestyi 50mm f/1.8.
     
  7. Vs: Loittorengas asiaa

    ... ja 1959 ja 1977 väliin mahtuu Nikkor-S Auto 1:2 f=5cm -mallin facelift 7/63-6/67, uusi H-malli 6 elementtä 4 ryhmässä ja edelleen paremmin päällystetyn H-C -mallin aika 10/1972-7/1974.
    Sitä seurasi uudelleen suunniteltu versio (lähin tark. et. 45 cm) 1974 - 11/1979. 6. eli AI-versiota, joka on fyysisesti lyhyempi voi tai voi olla pitämättä enää samana objektiivina.

    Jos jollakin laukkulaisella on H-C -versio, olisi kiva koekuvata se oman H-version kanssa.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    Luulisin että tätä vanhaa rakennetta ehdittiin tehdä AI:na myös.  f/1.8 oli sitten lyhyempi.  ???  Tai sitten en huomannut että se oli lyhyempi, kun minulla oli sellainen, ja aiemmin minulla oli  HC (johon Kamera-apu vaihtoi AI-himmenninrenkaan).

    Petersonin kirja ei ehkä ole virheetön kaikessa, mutta AI:n tuloa käsitellessään se ei mainitse muista muutoksista.

    Kirjainkoodeista sanotaan että ne haudattiin lopullisesti vuonna 1974.
    esim.
    Q Quattuor four elements
    P Pente five
    H Hex six
    S Septem seven

    Ja Nikkor-S 50mm f/2 kirja ei tunne!  ??? Septem löytyy mm. 35/2.8 ja 50/1.4
     
  9. Vs: Loittorengas asiaa

    S-malli oli juuri se ensimmäinen peiliheijastuskameralle suunniteltu objektiivi, joka esiteltiin yhdessä Nikon F:n rungon kanssa heinäkuussa 1959 (objektiivin tuotanto oli alkanut jo helmikuussa 1959). Numerot alkoivat 520001sta mutta varsinaiset tuotantosarjanumerot mahdollisesti vasta numerosta 520101 - 584394 (tammikuu/1964).

    6. versio, eli se, johon ensimmäinen AI-versio, on aiempia lyhyempi malli. Sarjanumerot alkoivat numerosta 3500001.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    Oukkei!  Mutta maailmani on romahtanut, kuinka enää uskoa voin Mooseen?  Parempi raamattu toisilla.

    Vaan eipä tuo ole pöllömpi opus kuitenkaan, koska virheitä siinä ei liiemmin näy. Pitää vain muistaa ettei siinä ole selostettu kaikkea, vaan välillä oikaistaan. 
     
  11. Vs: Loittorengas asiaa

    Juu, ei Moose paha ole, mutta sen verran ketjun aiheeseen takaisin, että kannattaa kokeilla myös väärin päin käännettyjä suurennuskoneoptiikoita. Tosin niissä ei välttämättä ole suodinkierrettä, eli täytyy kehittää tarkoitusta varten kiristettävä hylsy tms.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Loittorengas asiaa

    ^ Mieku oon aatellu, että suurennuskoneoptiikat ovat lähietäisyyksille suunniteltuja kääntämättä, ja vielä kaupan päälle tasokorjattuja kuten repro-optiikat.  Vaan aina kokeilla kannattaa.  Tilanne voi olla jo toinen jos kohde on lähes kiinni linssissä.

    Taitaa olla Leicakierre M39 yleinen niissä. http://www.google.fi/search?hl=fi&safe=off&client=firefox-a&hs=5Pt&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&q=thread+M39+enlarging&btnG=Haku&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
     
  13. Vs: Loittorengas asiaa

    Olet oikeassa. Ajatukseni kääntämisestä lähti lähinnä siitä, että tässä tapauksessa jäljennän kinodioja. Kinokäyttöön tarkoitettu suurennuskoneoptiikka on optimoitu kinoruutua vastaavalle piirtoympyrän osalle ja optiikan perä on filmiliuskaan päin.

    Myös dioja/negoja jäljentäessä optiikan perä on kinodiaan päin ja optiikka "heijastaa" kuvan digikameran kennolle. Loppu riippuu tietysti palkeista ja säädetyistä etäisyyksistä. Käytän kroppikennoista digiä, jossa kennon leveys on 23,6 mm joten suurennussuhteeksi tulee 1,53 tai pienempi (jos dian jättää hieman tilaa). Mukava olisi, jos löytyisi kohtuullisen tarkasti sopiva loittorengas, niin ei tarvitsisi puuhata palkeiden kanssa.

    Käytän El-Nikkor 50 mm f/2.8 N -optiikkaa, ja mielelläni Leitzin Focotaria kunhan saan sen kiinni ko. systeemiin. Pari Schneiderin repro-optiikkaa on tarjolla, mutta täytyy kokeilla millä palkeen vetämällä saan oikean suurennussuhteen.
     
  14. Vs: Loittorengas asiaa

    50/1.7 - arvasin että Pentax - mies :)
     
  15. Vs: Loittorengas asiaa

    Tuohon El-Nikkoriin on saanut ihan valmistajan omaa kääntörengasta. Parantaa tulosta, vaikka objektiivi onkin kohtuullisen symmetrinen.

    T. K.
     
  16. Vs: Loittorengas asiaa

    Sen verran päivitystä, että Heliopanin 216 kääntörengas joka sovittaa EL-Nikkorin ja Nikonin BR-2A -kääntörenkaan saapui ja hyvin toimii yhdistelmä. Sen verran paksu tuo BR-2A kuitenkin on että äkkipäätä normaalietsimen läpi vilkaisten noin 34,5 mm leveä kuva mahtuu ruudulle. Todellisuudessahan sinne tulee enemmän (en huomannut katsoa live viewin kautta), joten kinodia/nega reproutuu ilman loittorenkaita tai paljetta. Kompakti ja tukeva paketti. Kustannus postikuluinen alle 20€ :)
     
  17. lunaria

    lunaria

    5
    0
    0
    Vs: Loittorengas asiaa

    Täällä hieman lisää näitä "köyhän miehen makrokuvia":

    http://www.flickr.com/groups/poor_mans_macro/pool/with/4775701054/

    Itse olen kokeillut eos 350d + kittilinssi + 50mm 1,8f (tämä viimeinen siis käännettynä ja käsin pideltynä). Kyllä sen zoominkin kanssa pärjää ja jopa af:nä mutta vaatii hieman harjoittelua ja kädethän siinä jumahtaa perkule, puolet tärähteli. En nyt viittinyt alkaa vielä jonkun jalustan kanssa säätämään. Mutta hullulla on halvat huvit ja köyhällä ilmaiset...vai miten se nyt meni %)
     
  18. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Loittorengas asiaa

    ^tuossa yhdistelmässä 50 mm toimii kuin lähilinssi.