Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana SakkeM, 3 Tammikuu 2014.

  1. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Uutta optiikkaa "normikameroihin" ei taideta suunnitella tai ainakaan markkinoida sairaanhoitopuolelle vaan normaaliin valokuvaus käyttöön. Hammaskuvauksiin taisi olla aikoinaan erikoisesti sitä käyttöä varten suunniteltuja objektiiveja, mutta nekin kuvaukset taitaa nykyään hoitua "normimakroilla".
     
  2. iruuska

    iruuska Member

    208
    1
    18
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Itselläni on ainakin muutama vanha objektiivi kiikarissa.. jahka tärkeämmät lelut on hankittu ;)

    Nikon 85mm f/1.8 AI K
    - Ainoa "moderni" Nikonin linssi jossa on kuusilehtinen aukkoverho, saa kauniit hexagonit taustoihin.

    Nikon 50mm f/1.2
    Nikon 55mm f/1.2
    - Jompi kumpi näistä, ihan vaan ylimalkaiseen bokehiin FF-rungolla.

    Nikon 20mm f/2.8 AI / AF-D
    Nikon 20mm f/4 AI
    - Kevyt ja vinjentoiva laajis täyskennolle.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Jotenkin haistan sun kommenteista sen että mun näkemykseni otti kovasti sytämmeesi ja sitten pitää alkaa viisastelemaan ja totuuksia kaivelemaan. Kuuleppa jappe, älä ota mun kommentointeja ihan noin tosissaan. Nosta hattua siinä kohtaa vain. Niin  tekee kaikki muutkin viisaat. Saat vaan päänsärkyä kun alat kopsailemaan mun tekstejä. Mähän vain heitin näkemykseni joten sehän ei ole mikään totuus. Kaiva totuuksia jostain muualta. Mun näkemykset on varmasti ihan vääriä.
     
  4. Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Mutta mitäs sitten kun jonkun vanhan optiikan juuri "SE" ominaisuus ns. korjataan ohjelmallisesti. Eihän siinä ole enää järkeä käyttää kyseistä objektiivia. Vai?
     
  5. Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Pari Sigman ef kiinnityksellä olevaa vanhaa opiskaa olen saanut korjattua ohjelmallisella korjauksella, kun olen kolvannut tuon korjauksen tekevän mikropiirin linssin piirilevyyn. Ilman tuota korjaustahan ne eivät toimi kuin suurimmalla aukolla.
     
  6. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Mä löysin uudestaan Lightroomin \ Photarin päivitettyjen linssiprofiileiden kautta ton Canonin 20mm \ 2,8 USM kakkulan. Pyöri pitkään hyljeksittynä kaapissa tai laukussa. Kakkulahan ei ole kovin vanha, lanseerattu joskus 95 tienoilla mutta tuntui jotenkin hankalalta täyskennoisissa digeissä. Nyt taas ajoittain käytössä, eikä vähiten sen takia että saan sillä otetuista kuvista helposti haluamani näköisiä uudessa LR:ssa. Laiskuudestahan se kiinni oli. Olisi toki onnistunut aikaisemminkin kun olisi malttanut perehtyä tarkemmin...

    Edit: Ihan mielenkiintoinen vertailu Kivivellin sivuilla missä ko. EF 20mm/2,8 USM mukana:
    http://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2013-12-leica-sony-canon/
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Vastauksena otsikon kysymykselle, voipi olla, että löytyy, itse löysin tällaisen sivuston koskien vanhoja Minoltan laseja:
    https://www.flickr.com/groups/sonycameraclub/discuss/72157625130462114/
    Tuolta edelleen:
    http://www.florian-knorn.com/2010/10/minolta-17-35-f2-8-4-adobe-lens-profile.html

    Edit: Nuo Konica Minolta 17-35mm:n korjausfilet olen nyt saanut koneelleni, mutta ne on pakattuja LCP-tiedostoja. LCP-ohjelman imuroinnissa ilmenee ongelmia ja toisaalta kun selityksiä katsoo, niin vaikuttaa ihan erilaiseen tarkoitukseen tehdyltä softalta, eli mieluumminkin unohtuneiden salasanojen ja muiden sellaisten hakuun/korjaukseen tai jotain sinne päin, mutta ei pakatun tiedoston avaamiseen - vai onko sittenkin?
    Oisko apuja, KVG kun ei auta meikäläistä eteenpäin?
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    tarve on satunnaista ja sattuu olemaan vanha obiska käsillä. Josuusi vastaava maksaa kenties tonnin tai puolitoista, niin silloin tulee herkästi mieleen, että jos mentäisiin vanhalla. Objektiivin virheitä ohjelmallisesti korjaten, tai sitten iitä uskollisesti toistaen - riippuu kuvaamisen tarkoituksesta.
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Onko tuo Konica-Minolta 17-35mm 2.8-4.0 asfääri se sama kuin objektiivi kuin Sigmalla? Olisinpa tajunnut ajoissa, niin olisin ehtinyt varoittaa. Netistä löytyvät kehut liittyvät saattavat liittyä ihmisten tapaan selitellä asioita parhain päin, kun on iskenyt kätensä kyynärpäitä myöten sihen itseensä ja yritys on kova luoda jälkimarkkinoita erehdyksille. Joku objektiivi.info on oikein tällaisen ilmentymä. Ensin kehut sinne ja myynti-ilmo perään joka foorumille, että pääsis skeidasta eroon. Se Sigman merkillä myyty naf-versio oli ainakin ylivoimaisesti huonoin lasi, mitä mulla on ikinä ollut ja näytti ainakin erehdyttävästi just samalta kakkulalta. Siinä on kaikki mahdolliset vääristymät ja terävää sillä on ihan turha yrittää. Tarkennus sahaa tasaiseen päädystä päätyyn vaikka maailman tappiin. Tosin saatan olla väärässäkin, mutta kovasti on samaa näköä. Tarkistakaa asia varmuuden vuoksi ennen kuin tilaatte. Niitä saa halvalla jostain ebaysta yms. saiteilta.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Tämä taitaa sama lasi kuin Tamronin vastaava,
    TJukka
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Ok, no hyvä.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Juu, olet väärässä, onneksi, kiitos kuitenkin huolenpidosta vasta sen jälkeen kun olen jo objektiivin ostanut ;)
    Auttaisit mieluummin tuon pakatun LCP-tiedoston avaamispulmassa, sitä nyt kaipaan enemmän kuin mustamaalaamista.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Saattaa olla sama kuin Tamron, mutta ihan sama, ei kuitenkaan mitään tekemistä kummankaan Sigman kanssa joissa erilainen optinen konstruktio.
    Tokinan 20-35mm molemmat mallit olisi parempia, mutta ne onkin sitten satasen - kolmesataa kalliimpia.
    Näissä superlaajiszoomeissa on aika suuri hajonta arvosteluissa, oisko siis myös yksilöeroissa isot erot, mene ja tiedä. Nyt on kuitenkin Minolta käytössä ja sillä mennään toistaiseksi.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Sorgen, ei ollut tarkoitus mustamaalata. Luin aikaisempia viestejä, enkä tiennyt missä vaiheessa mentiin. Siinä oli jotain tutun oloista, vaikka Sigma olikin, joten ajattelin sen olevan objektiivi, jota on aikoinaan myyty eri tuotemerkkien mallistossa. Ne CLP-tiedostot ovat profiilitiedostoja, jotka pitää viedä Lightroomin kansioon, josta se käy hakemassa niitä.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Löytyykö vanhoista opiskoista aarteita ohjelmallisen korjauksen avulla?

    Kiitos, nyt sitten on kai koittanut se LR:n syöttö koneelle.
    Yhtä noista yritin avata Adobe A:lla, muta eipä tietysti auennut, leimasi kuitenkin tiedoston ensi sijaiseksi avaussoftaksi ja nimesi sen DCP tiedostoksi, hmmm, pitänee ladata uudelleen ja poistaa tuo "saastuttamani tiedosto, vai?