"Alussa maa oli autio ja tyhjä". Kuva on siltä ajalta, kun edes metsä ei ollut vielä alkanut kunnolla kasvaa; osa maan pinnasta on vasta pelkkää paljasta hiekkaa. Mannerheimintie on kuitenkin jo muotoutumassa. Tällä käsittelyllä kuva on mainio kuvaus mystisestä maisemasta, jonka olijat ja asiat sitoo yhteen maaginen puu. (Jos kuva olisi toteutettu normaalina "teknisesti hyvänä" värimaisemakuvana se olisi tylsä kuva tyhjästä pellosta, jolla on muotopuolinen puu ja jossa polku vie katseen ulos kuvasta.)
Hieno maisemakuva. Mistäpäin helsinkiä tuollaista löytyy? Erityisesti taivas on sattunut olemaan kuvauksellinen, joka tukee hyvin tuota kuvan karuutta. Sellainen kolean tuulisuuden vaikutelma syntyy.
Pari vuotta sitten kesällä tuolta näytti Vuosaaren Kallvikissa. Taisipa olla syksyä. Lieneeköhän ollu filmi Ilford XPkakkosta, en muista... Kinonegasta skannasin ja säädin tasot ja käyrät. Sävytystä lisäsin kans. Puhuin höpöjä. Nega löyty tästä läheltä ja onki APX400@800. Ei ihme, että rae näkyy. Tää oliki muuten sellainen filmi, kun taivasosuudella testasin puoliharmaata, sellaista voimakkaampaa... Ja kuvausajankohta 8/2003. Ja vielä varmasti kamala tunnustus: kehitys Rodinal 1+25, 7 min. Mä oon ollu niin fiksu, että oon moiset merkinny ylös ja sepä on tapana muuten vieläki.
Vuosaari, kallvik. Pistetään mieleen Joo, tokihan kaikki tiedot pitää olla ylhäällä Mulla ainakin on alusta saakka ollut joka filmin tietolehtisessä kehitys-tiedot jne. ylimääräistä pohdiskelua, sitten jokasen ruudun kohdalla valotustiedot, kommentit aiheesta ja suotimista yms. ja tietysti kommentit mitä kuvalla on haettu. Pl. sitten jotkut räpsykuvat, esim. jostakin perhejuhlasta - niissä ei ole kuin kehitystiedot ja negakohtaiset "kuvatekstit" pääsääntöisesti.
Kannatetaan. Minullakin on nykyään tapana merkata vähintään millä aikavälillä filmi on ollut kamerassa (ja missä kamerassa se on tuon aikansa viettänyt). Alkuvaiheessa ei ollut tuollaista tapaa, ja täytyy sanoa että nykyään on aina mukavampaa arkistoja selaillessa tietää edes kuukauden tarkkuudella milloin mitkäkin kuvat on otettu. Tosin kehitystietojen tallentaminen on minulta ainakin toistaiseksi jäänyt vähän vähemmälle.