Vs: Lith vedostus taitaa olla OLLI niin että tulen käymään. On se nykyaikana niin että veden rahtaaminen lentokoneessa on aika älytöntä puuhaa, ja privaatisti aika mahdotontakin.tosidiggarille vois olla ihan järkeenkäypiä satseja pari pientä pussia ja metallikelat matkatavaroissa. ois kehite ja fiksi. väliaikaisen blandausputelin löytää sitten vaikka mistä.
Vs: Lith vedostus Olipas erikoista, en saanut samanlaista jälkeä aikaiseksi tänään, vaika mitä tein. Vata kun laimennus-suhde oli 1:60 alkoi tulla saman näköistä. Huomenna täytyy kokeilla uudelleen ja laittaa lämmintä vettä alempaan altaaseen josko auttaisi. Laitoin kehitteen pulloon, miten lienee säilyy, no mitäpä sitä murehtimaan, senhän näkee huomenna.
Vs: Lith vedostus Tämä onkin mielestäni yksi lithin hieno ominaisuus. Tästä touhusta on copy-paste kaukana. ;-) Omat (toistaiseksi vähäiset) kokeilut, sekä kirjojen ja netissä lukemiset antavat ymmärtää että on haasteellista tehdä kaksi täsmälleen samannäköistä vedosta. Jokainen vedos on siis uniikki, mikä ei välttämättä ole huono asia! Kehitteen lämpötilalla on tosiaan hyvin merkittävä rooli minkälainen vedoksesta tulee. Omat kokeilut osoittavat lisäksi sen että lithkehite vanhenee tosi pian ja antaa nopeasti hyvin erilaisia sävyjä. Varsinkin jos on skniidu (kuten minä) ja pitää minimimäärän kehitettä altaassa. Jos olisi enemmän kehitettä, tulos olisi ehkä tasaisempi useamman vedoksen kohdalla. Ja lopuksi vielä se kuuluisa snatchpoint, eli millä hetkellä nykäistä vedos kehitteestä... Täytyy jälleen vähän selailla negoja jos löytyisi hyviä lith-ehdokkaita. ;-)
Vs: Lith vedostus Mitä olen asiasta tajunnut(testit vielä tekemättä) lämpötilan lisäksi se kehitteeseen liuennut hopea printtipaprun pinnalta, on myös merkittävä tekijä.Liian pienellä kemiamääällä taitaa tulla aika suuret heilahtelut. uskoisin että tarpeeksi kemiaa, joka ei kaikki ole samaanaikaan kehitealtaassa, saattaa tasapainottaa tuloksen ennakointia. Se säilyvyyshän ei pitäisiolla ongelma kun tekee tislattuun tai keitettyn veteen ja posauttaa butaanikaasua säilytyksen ajaksi.
Vs: Lith vedostus Ongelm oli lähinnä siinä, että vedokset näyttivät aivan normi MV-vedoksilta, vaikka samaa paprua käytin. Nooh, ei tässä hätä ole tämän näköinen, sehän tässä tosiaan on mukavaa, se yllätyksellisyys.
Vs: Lith vedostus Säilyvyys lith-kehitteillä on tosi huono. Paljon vettä sisältää paljon liuennutta ilmaa ja yhdistelmän laihan kehitteen kanssa voi jokainen päätellä itse. Tuon näkee käytännössäkin pitkään labratessa, vaikkei kuvia menisikään isoa määrää läpi. Minä harrastin kokeissani vähän isompaa nestemäärää enemmänkin sen vuoksi, ettei laiha kehite lopu yllättäen kesken. (Äkillinen kuolema kesken vedoksen oli helposti todellisutta 1l määrillä muutaman kuvan jälkeen!) Mulla toimiva seos oli karkeasti tuplalaimennos siihen nähden mitä easy-lith ohje sanoi ja vähän käytetty litku (koevedokset riittää pienillä nestemäärillä). Vähän vanhaa sekaan auttoi asiaa selvästi myös. (Bromidit ja hajoamistuotteet ilmeisesti, ainakin Rudmanin mukaan). Hopeaa sinne tuskin liukenee pahemmin. Jokainen kemiaa vähänkään tutkinut tietää mitkä hopean ja halogeenien (bromi, kloori jne) liukoisuudet ovat. Omissa kokeiluissani en ainakaan nähnyt tavanomaisia sivuoireita (ts. kellertävää bromidisakkaa, joka tulisi helpostikin lith-kehitteen bromidimäärillä jos hopeaa liukenisi reilummin). Toistettavuutta hankaloittaa tuo kehitteen nopea kuluminen. Kuvittelisin sen paranevan systemaattisella työtavalla: kehitteen voi vanhentaa (toistettavasti) vaikka jollain määrällä vakiotavalla valotettua paperia, jonka jälkeen tehtävän vedoksen kehittymistä voinee arvioida jo jossain määrin kellonkin avulla. Tällä tavalla saa tehdä uusia litkuja tietty joka vedokselle Käytännössä hyvä valo (ja hyvä näpituntuma) on silti tarpeen. Ainakin mulla kirkas pimiövalaistus tuntui korvaamattomalta. (Mun suodatettu ledivavalo tuottaa 0ev-1ev luokan valon, jossa näkee jo ihan eri tavoin kuin perinteisessä 15w suojavalossa. Reilu puoli tuntia ei silti hunnuta mitään mun valolla. ) Hyvässä valossa on ainakin helppo vertailla edellistä vedosta menikö se yli vai ali, ja voi toisaalta lueskella vaikka kirjaa sen odottelun lomassa
Vs: Lith vedostus Joo, lueskelin myös tuosta vanhan kehitteen lisäämisestä, ja myös siitä, että tuore kehite anta normi vedoksen, ei mitään erikoista, siksi juuri sitä vanhaa kehitetä lisätään. No nytpähän tietää tuonkin. Kyllä tämä tästä. Kunhan saan Durstini taas kuntoon, niin voisi kokeilla isommasta negasta.
Vs: Lith vedostus maco ohjeet ovat aika hyvät mielestäni. siinä on ajat, lämpötilat ja laimennukset käsitelty. myös sanotaan että kehitteitten työskentelyaika on useasta tunnista päivään. onkohan macolla joku spesiaali blandis? Myös mielenkiintoinen on huomautus että mitään ei kannata heittää pois. valkaisee ja uudeleeen kehittää lith liemissä, tulee ihan toisenlaista jälkeä, ennalta arvaamatonta, se on tietty pelin henki...
Vs: Lith vedostus Ööö. Siis valkaisee tavallisen MV kuvan ja kehittää sitten tuoreessa (tai melkein tuoreessa) Lith kehitteessä? Tuota täytyy kokeilla.
Vs: Lith vedostus Niin joo, tuli tässä mieleen, että kohtasin pari ongelmaa tuossa tänään Lith vedostamisessa. Kun kuva oli OK sävyiltään ja laitoin sen kiinniteeseen, niin vaaleista sävyistä hävis kamaa. Samoin kun valkaisin Lith kuvan ja laitoin sen seleenisävytteseen, niin hävis loputkin sävyt vaaleilta alueilta, eikä takas tullut
Vs: Lith vedostus Kyllä mun mielestä (laihalla) lith-kehitteellä tuli erilainen jälki kuin normikehityksessä. Sävyjä ei toki tule yhtä rajusti (ainakaan mun kokeilemilla papereilla), mutta muitakin eroja on olemassa kuten kontrastin muodostuminen. Lithissä tulee aina hienojakoisempia "hopeapaakkuja", jotka ovat tietty herkempiä vaikkapa ylikiinnitykselle tai muille virheille. Myös totutut tavanomaiset työvaiheet voivat vaikuttaa himpun lith-puolella vaikka normivedoksessa ero jääkin niin pieneksi ettei sitä havaitse. Suosittelisin kaikille aiheesta kiinnostuneille ehdottomasti Tim Rudmanin kirjoja. Molemmissa on hyvää tietoa, joskin se ensimäinen (tunnetumpi?) on selvästi informatiivisempi etenkin aloittelijalle.
Vs: Lith vedostus Nostellaan aihetta... Onko joku harrastellut viime aikoina. Itseä kiinnostaisi orastavasti, joten olisi mielekiintoista lukea kokemuksia.
Eva kylvyssä, Ilford FP-4 (RZ67) Pyrocat 1+1+100, Lith kehite 1+1+19 LD-20 EMAKS K 888 paperilla. -jja
Emaksilla en olekaan kokeillut - vielä, sitäkin on pakkasessa. LD20 toimii kokemukseni mukaan hyvin. Oheinen vedostettu Fortelle. Viimeinen, kolmas vedos ennen kuin kehite simahti. Varmaan 45 minuuttia huljuttelin. -Joko tästäkin on kuusi vuotta, kyllä sitä on saamattomaksi tullut!
Fotospeedin LD20 valmistus on loppunut valitettavasti, viimeiset menossa... Rollein setissä näytti olevan laimennus&ohjeajat samat, täytyy kokeilla olisiko samaa tavaraa. Jos jollain on LD20 resepti, niin otahan yhteyttä ;-) -jja