Vs: Lisäkahvan merkitys? Jos taas minua tarkoitat, niin luepa viestini uudestaan, kukin tekee niin kuin itselle parhaaksi näkee, minulle kahva ei ole tarpeellinen eikä se vielä tee minua suvaitsemattomaksi. En myöskään kirjoittanut, että kahva ostetaan siksi, että sillä rehvasteltaisiin, vaan sitä käytetään koska sellainen on ostettu ja onhan se rehvakaskin.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Kahvoja on kyllä nyt niin paljon hehkutettu, että minäkin alan uskoa, että sellainen olisi kätevä. Minusta niitä kuitenkin pitäisi olla kaksi, muutenhan juttu on jotenkin epätasapainoinen, ja mihis se toinen käsi sitten? -
Vs: Lisäkahvan merkitys? Saiskohan kamerahihnasta yhtä intohimoisen keskustelun aikaiseksi. Tai ainakin niistä joissa lukee ISOIN kirjaimin esim. CANON tai NIKON. Siis minkälaista omistamisen onnea ne ympäristöön viestittävät.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Minusta hienoin hihna, jonka olen omistanut oli rolleiflexissa oleva nahkahihna. Paras taas olympuksen sinivalkoinen, jossa lukee olympus ja huonoin leican oma hihna, jonka paksuin osa muovia. Helvetinmoinen hikipesäke kuumalla kelillä. Nikonilla on ihan ok. Pettymys on ollut optech, jossa oli niin monta särkyvää heikkoa muoviosaa, että aina pelotti, milloin tippuu.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Minulla on pitkään ollut kamerassa punainen kangashihna. Se on alunperin onnen tuoja, peräisin Eteläisen Meren Lohikäärmejumalan temppelistä Hainanilta. Niitä oli pari, toinen sidottiin semmoiseen kaiteeseen paikalla, ja toisen laitoin kameraan. Kuulemma tuo onnea. Ehkä on tuonutkin, mistäpä sen tietää, miten ilman sitä olisi käynyt.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Jätin kokeeksi kahvan kotiin kun en viitsinyt ruuvata suoraan pohjassa ollutta jalustan pikakiinnityslevyä pois. D800 + Tamron 24-70/2,8 Aluksi tuntui ihan hyvältä. Se pysyi näpeissä ihan OK:sti rungon kahvallaan, silloin kun ei ollut hihnastaan olalla tai kaulassa. Hiukan vain se tuntui tarkalta kannettavalta siten, kun kahvan korkeus oli näin pienentynyt. Lisäkahvan pohjasta roikottaminen ei ollut mahdollista, mikä ei myöskään ole mikään oleellinen asia, vaikkakin erinomainen mukavuutta ja huolettomuutta tuova ote. Myös kuvaaminen sujui ihan vakaan oloisesti. Aluksi pystykuvat tuntuivat hieman oudoilta oikea kyynerpää ylhäällä (niin paljon sitä oli jo pystykahvan laukaisimeen tottunut) ja myös vasemman käden asento oli uusi kun kameran pohja olikin objektiivin alapinnan tasolla. (Filmirungoissa mulla on yleensä aina ollut moottoriperä, joten rungon korkea malli on se normaaliksi totuttu. Olet Markku varmaan muinoinkin pärjännyt ilman kahvaa. Jos et ole kahvoihin tottunut ja mieltynyt, ihmekös se ettet sellaisesta tykkääkään) Se minkä bongasin, oli kameran suoraan saamisen vaikeus pystykuvissa. Tuntui herkästi jäävän vinoon verraten pystykuvausotteeseen lisäkahvalla. Tarkastelin asiaa etsimen "vesivaa'asta". Ja kyllä siinä kohtaa, missä piti ottaa peräkkäin muutama variaatio pystykuvien sommitteluun, alkoi tosiaan kaivata kahvaa, koska ilman sitä koko asento oli jännittyneempi ja huomattava ero oli pinnistämisen määrällä jottei jännittynyt asento olisi tehnyt vakaudesta huonoa. Toki myös harjoituskysymys.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Jos akkukahva ja kamera on sellainen, että molemmat akut on yhtäaikaa käytössä, eli rinnankytketty, ainakin sähköoppien mukaan sillä saa otettua enemmän kuvia kuin kahdella akulla yksitellen käytettynä. Akuthan ei mene kamerassa täysin tyhjäksi. Ainakin minun kamera käskee jossain vaiheessa lataamaan akun, kun yrittää laukaista, mutta silti valikkosurffaus ja kuvien katselu onnistuu. Akussa on siis virtaa jonkun verran jäljellä, vaikka suljin ei enää laukeakaan. Kun kaksi tällaista akkua kytketään rinnan, saattaa niiden yhteenlaskettu virta vielä riittää sulkimen toimintaankin. Edellyttää siis, että kamera ei välitä, mistä se virta sinne kameraan tulee. Käsittääkseni nämä parinkympin kiinalaiset akkukahvat on juuri sellaisia, ettei niissä ole mitään elektroniikkaa sisällä, ainoastaan kaksi akkupaikkaa, jotka kytketty rinnan alkuperäiseen akkupesään. Silloinhan kamera ei tiedä, montako akkua siinä on kytkettynä.
Vs: Lisäkahvan merkitys? No ei se kamera nyt sentään niin tyhmä ole. Ainakin Nikoneissa se tietää käytössä olevat akut ja niiden varaukset. Asetuksista voi valita, kumman akun kamera käyttää ensin.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Ei mikään lisäkahva, vaan pystykuvauskahva. On kaikissa mun kameroissa kiinni.....aina. Otan senverran paljon pystykuvia ja käsivarret on senverran kankiat että ilman pystykuvauskahvaa ei ole kameraa. Virran riittävyys on toissijainen asia, useinmiten käytän vain yhtä akkua kerrallaan. Hihnoista senverran että Op-tech on hoitanut asiansa toosihyvin, kameroiden alkuperäisviritykset on persustasta.
Vs: Lisäkahvan merkitys? "...kameroiden alkuperäisviritykset on persustasta." Tuon allekirjoitan ilman muuta. Jopa sellaisen kameran kuin Leica Digilux3 kameran hihnan jouduin vaihtamaan toisenlaiseen. Alkuperäinen hinkkasi niskaan viirun. Aikoinaan Nikon F2 rungolle ompelin itse leveähkön nahkahihnan. Sisälle tuli pehmustekangas 40 cm:n pituudelle niskan/hartioiden alueelle. On edelleenkin käytössä. Pystykuvauskahvoja käytän mielelläni varsinkin pienemmissä digirungoissa, koska kämmen on suht leveä. Pikkurilli jää uusissa kameroissa haparoimaan tyhjää.
Vs: Lisäkahvan merkitys? Tuli kontittua tunnin verran kahvattoman markkikolmosen & 70-200 /2.8 kanssa 3 vuotiasta tyttöstä studiossa kuvaten ja kyllä kaipas pystykahvaa. Kuvausote pystykuvissa on kyllä kelvoton. Budjetti vaan on tältä vuodelta ylitetty, pitää välillävähä kerätä. On se vaan niin, että kahvaton kamera ei ole kamera ollenkaan.