Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Tuolla Tiede-lehdessä on valaiseva artikkeli autoilun tulevaisuudesta: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/autosi_ajaa_sinua_paremmin Noissa muutoksissa Ollilan ehdotus on pikkujuttu ja sen vaatima tekniikka tulee autoihin halusimme tai emme.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Muistan ajan kun ihmiset veti turvavyön penkin takaa, jotta poliisi autoon näytäisi että on päällä. Kauheaa yksilön vapauden loukaamista olla turvavyö PAKKO ja KIELTÄÄ kännykkään puhuminen, jumalauta omassa autossa. Menisivät rajoille kyttäämään pakolaisia;-)
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Joo, se turvavyöpakko nostatti kyllä tunteita aikanaan. Ennen pakkoa muistan sukulaismiehen irrotelleen turvavyöt vasta ostamastaan autosta. Naureskeli vaan askarrellessaan, että kaikkia v***n remmejä hänen autossaan....
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Muistelen että joskus ammoin joku autoilia teki jonkun rikkeen ja paikallinen fallesmanni piti raskauttavana sitä että autossa oli syöksyvyöt.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Keskustelussa sekoa kaksi asiaa. 1) autojen sijaintipaikan seuraaminen ja liikenteen ohjaus 2) tällä verotusmallilla lisääntyvä byrokratia ja verotustavan aiheuttamat suuret sivukulut Tuo ykköskohta on jo monita osilta hyötykäytössä esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen liikenteessä. Ja hyvä niin. Tämä osa tuottaa uutta liiketoimintaa. Siihin ei tarvita yhteiskuntaa mukaan. Tuolle kakkosjutulle pitää löytyä kansantalouden kannalta taloudellisempi tapa toimia. Verotuksessa kerättävät varat pitää ohjautua verottajalle, ei korporaatioille. Se osa veroilla kerätyistä varoista, joka ei saavuta verottajaa, on pois muusta yhteiskuntaa hyödyttävästä toimeliaisuudesta. EU hankintalaki ei salli tämän kaltaisten järjestelmien hankintaa yksinoikeudella vain tietyiltä valmistajilta. Jatkossa laitevalmistus, ohjelmistotyö ja datan hankinta on jossain muualla kuin suomessa. Ainoa suomessa oleva toiminnan osa on jalkautetut verovalvontapartiot.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Jos käy niin ikävästi että USA joutuu sidotuksi johonkin isompaan sotaan ja tuntee tarpeelliseksi heikentää mittaustarkuutta että vastustaja ei voi hyödyntää satellittien dataa. Itse USA tietää miten virhetekiät kumotaan mutta me emme tiedä.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Asian on sekä yksinkertainen, että monimutkainen. Yksinkertainen siten että kyseinen tapa verottaa autoilua olisi reilu siten että siellä missä ei ole julkista vaihtoehtoa kilometrejä verotettaisiin kevyemmin. Koska ihan lähivuosina on teille tulossa muita kuin polttomoottori perusteisia kulkoneuvoja, jotka käyttää infraa samoin jolloin myöskin he osallistuisi käytön mukaan. Monimutkainen ja monille vaikeastri hahmottetava asia on tulevaisuuden tarpee ja tulevaisuuden tekniikka. Näitä asioita ei tehdä vaalikausi kerrallan vaan pidemmälle ajanjaksolle, jolloin tämän hetken kustannustasolla ei noita voida laskea pitävästi. Voin huvikse alkaa ampuaan alas noita väiteitänne;-) 1:verojen keräämisen hinta. Esimerkiksi nyt käytössä oleva paperilasku on luultavasti historiaa, ihan lähitulevaisuudessa ja on helposti toteuteutteetavissa ATK järjestelmä joka hoitaisi laskutuksen itsenäisesti ja verkossa.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Tämä vasemmistoliittolainen ajattelu onkin sitten mielenkiintoista luettavaa. Voit aloittaa.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Eihän tuollaisella yläastelaisen ainekirjoitushöpöttelytyylillä tehtyä juttua jaksa lukea erkkikään. Aivan käsittämätöntä paskaa suoraan sanottuna, ei taida Tiede-lehdessä edes editoria olla...
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Paikannus ei enää ole kauhean paljon kiinni jenkeistä. Puhelinverkon avulla kyetään paikallistamaan varsin hyvin. Lisäksi GPS:lle on tulossa useita kilpailevia järjestelmiä. Tekniikka etenee ja nuo lisälaitteet ovat auton perusvarusteita kymmenen vuoden kuluttua. Ei tarivta mitään erikoista, vain autojen ulkopuoliseen infraan muutos.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Ihan kuinka haluat. Jos on tottunut lukemaan päivittäin pitkiä eri kielillä kirjoitettuja juttuja selviää tuosta muutamassa minuutissa. Asia on kuitenkin yksinkertainen: autojen tekniikka ja tiedonvälitys keskenään ja ulkopuolisen infran kanssa tulee kasvamaan , halusimme tai emme. Automaattisesti ajavat autot tulevat, halusit sitten sitä tai et. Tuo kilomtrien ja ajopaikkojen keruu on siinä aivan pieni sivujuttu, se tulee automattisesti mukaan kuitenkin. Lisäksi, jos haluat ettei olinpaikkaasi oikeassti tiedetä, on sinun luovuttava kaikista verkoissa olevista laitteista. Puhelin, tietokone,,,
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Jarin olisi hyvä herätä myös tuosta Ruususen unesta ja lakata hokemasta, että jossain päin Suomea olisi toimiva joukkoliikenne. Helsingin keskustassa sellaista ei ainakaan ole. Ruuhka-aikana pääsee vain päättäreiltä kyytiin, koska bussit ovat täynnä. Linjojen keskivaiheilla saatat katsella jopa melkein tunnin verran pysäkin ohi ajavia busseja. Raitiovaunuissa ihmisiä uhkaavat raivoavat narkkarit, taskuvarkaat ja penkit ovat märkiä pultsarien kusesta. Iltamyöhään ja aamuvarhain kuskit jättävät kylmästi aikataulujen mukaisia reittejä ajamatta, joten ota illalla liikkuessasi taksirahaa mukaan ja toivo, että saat taksin jostain. Vastaavasti aamulla älä luota, että ehdit mihinkään tiukalla ajoituksella. Vuoroja jätetään ajamatta ja autot ovat täynnä pysäkille saapuessaan, eivätkä ota kaikkia kyytiin. Parhaiten joukkoliikenne toimii päiväsaikaan ruuhka-aikojen ulkopuolella syksyllä ja keväällä. Turistisesongin ulkopuolella silloin, kun kiskoilla ei ole lumikasojen vuoksi parkkeerattuja autoja ja sinulla ei ole kantamuksia tai lapsia mukana ja ennen kaikkea ei ole kiire mihinkään. Kyllä tässä taas ollaan menossa hyvää vauhtia pe**e edellä puuhun, kun yksityisautoilua vaikeutetaan ilman korvaavaa ratkaisua.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Öh? Työryhmä itse arvioi raportissaan järjestelmänsä vuosikustannuksiksi noin 130 Me. Se on noin 7 % arvioiduista veroista. Tarkoittanee infraa, ohjelmistoja ja työvoimaa. Raportissa olevan täydentävän mielipiteen mukaan tämänhetkinen liikenteen verojen keräyskustannus on luokkaa 0,2 %. Miten se verojen keräämisen hinta siis menikään? Topi
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Vaikka minä latinaakin hieman osaan, en kuitenkaan jaksa uhrata aikaani mokomaan älämölötekstiin. Laadulla on väliä, ja varsinkin tekstissä. Tuossa jutussa ei ole päätä, eikä häntää. Siinä kai se syy miksi Tiede-lehteen todella harvoin kukaan edes linkkaa.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon No, sovitaaan että juttu oli kirjoitettu kuin pakina. Tai vaikkapa ala-asteen aine. Päätä ja varsinkin häntää siinä jutussa kyllä on. Mitä mieltä olet itse asiasta? Uskotko, että autojen tekniikka kehittyy niin, että 20 vuoden päästä automaattisesti ajavat autot ovat jo käytössä? Uskotko, että autot kommunikoivat toistensa ja liikenteen ohjausjärjestelmän kanssa? Uskotko, että viranomaiset voivat muutaman kymmenen vuoden kuluttua tarkistaa liki jokaisen auton paikan milloin vain? Ollilan ehdotusten kritisoijien on vaikea nähdä, että järjestelmää ei ehdotettukaan käyttöön otettavaksi ensi vuoden alusta. Eikä kukaan kait oleta, että ehdotus on valmis toteutettavaksi juuri ehdotetun laisena. Työryhmän mietintö on perusidea, joka on toteutettavissa ja taitaa globaalisti toteutua meidän mielipiteistämme riippumatta. Ei vanhoihin autoihin tarvitse muutoksia tehdä, riittää kun kymmenen vuoden päästä kaikissa uusissa autoissa on mittaukset mahdollista järjestelmä. Näin näyttäisi nyt olevan.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Tuo on aika mielenkiintoinen juttu että itse arvioivat käyttökustannuksiksi tuon verran. Se on melkoisessa ristiriidassa sen kanssa että IT-alalla yleisesti pidetään vuosittaisia ylläpitokuluja noin viitenätoista prosenttina investointikustannuksista. Miten tässä tapauksessa on päädytty 300 miljoonan investointiin ja 130 miljoonan käyttökustannuksiin? käyttökustannukset ovat tällaisten järjestelmien osalta liki 90%:sti järjestelmän ylläpitokustannuksia... vai huijaako joku? olen nimittäin nähnyt laskelmia että todelliset tällaisen järjestelmän pystyynlaittokustannukset olisivat jossain lähempänä miljardia... ja siihen sitten osuisi tuo 130 miljoonan käyttökustannuskin varsin hyvin.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon Paikannusjärjestelmät ovat jo ja jatkossa ne ovat vakiovaruste. Siitä ei ole kiistaa. GPS järjestelmän rinnalla on jo vaikkapa GLONAS ja kohta GALILEO. Systeemejä siis on saatavissa. GPS järjestelmän käytöstä kaupallisiin tai verotuksen tarkoituksiin ei eurooppalaisilla ole sopimusta amerikkalaisten kanssa. Jos ansaintalogiikka perustetaan GPS järjestelmän varaan, systeemin omistaja tulee ottamaan omansa tästä tulovirrasta. Työryhmän esityksessä mainittiin suomalaisia työllistävä vaikutus. Kun Korealaisessa autossa on tehtaalla asennettu järjestelmä, se ei työllistä suomalaisia. Kun valvontajärjestelmän ohjelmisto on speksattu, koodauksen tekee intialaiset. Ohjelmiston tekijänoikeudet eivät ole valtiovarain tai liikenneministeriöllä. Oikeudet ostetaan yksityiseltä yritykseltä. Dataa hallitaan tietokannoissa, palvelu ostetaan halvimman tarjouksen tehneeltä yritykseltä vaikkapa Espanjasta. Ainoa täällä työtä saavat henkilöt ovat ne raportissa mainitut katupartiot.
Vs: Lisää pakollisia laitteita autoon En tiedä millä kompetenssillä sinä näistä asioista juttelet, mutta kun asioista oikeasti tiedän, niin minusta puhut ihan höpöjä. Automaattisesti liikkuva auto ei tarvitse mihinkään sitä että se lähettäisi oman sijaintinsa johonkin keskusjärjestelmään. Sille riittää hyvin paikallinen tieto muista autoista. Se on ihan muut tahot, jotka tarvitsevat autojen kokoaikaista sijaintia ja sen historiaa kuin ne robottiautot itse. Robottiautojärjestelmä voidaan toteuttaa aivan hyvin siten etteivät ne keskustele kuin omassa välittömässä läheisyydessään olevien muiden robottiautojen kanssa, Niiden ei tarvitse olla missään yhteydessä sellaiseen tietokantaan, joka tietää jokaisen auton sijainnin Hangosta Utsjoelle. Sitäpaitsi sellaisesta tietokannasta tietojen hakeminen olisi millään olemassa olevalla tai odotettavissa olevalla tekniikalla aivan liian hidasta sille robottiautolle sen lähiympäristön tilanteen hahmottamista varten. Siksi niiden robottiautojen on melkeimpä pakko keskustella toistensa kanssa suoraan, muu ei ole riittävän nopeaa. Ja siihen ei mitään isoveli-tietokantoja tarvita. Ja vaikka niissä robottiautoissa olisi tietoliikenneyhteys, niinkuin varmaan tulisi olemaankin, sää yms. tietojen sekä matkustajien viihteen vuoksi, se ei saa olla mikään viranomaisen pakollinen vaatimus jatkuvine paikkatiedon ja matkustajien henkilötietojen tallennuksineen. Robottiautojärjestelmäkään ei sellaisia tarvitse, ellei valtiovalta pakolla laita sitä "tarvitsemaan". Ja sinun juttusi puhelimista ja muusta ontuu täysin. Ensinnäkäään minun ei ole mikään pakko kantaa mukanani mitään sellaista laitetta jolla minut voitaisiin muiden toimesta paikantaa koko ajan. Sen puhelimen mukana pitäminen on täysin vapaaehtoista ja toisaalta voin hiljentää sen aivan milloiin haluan vaikka se mukana olisikin. Tätä Ollilan systeemiä ei voi eikä rangaistuksen uhalla saa hiljentää. Ero on yksityisyyden kannalta melkoinen. Mutta meitä on moneksi, myös sellaisia orjia jotka hyväksyvät että massa tietää missä he kulloinkin menevät. Ja toisekseen, puhelimen voi paikantaa kunnolla eli satojen metrien tarkkuudella vain taajamissa. Muualla maassa tarkkuus on vain kilometrien tai kymmenien kilometrien luokkaa. Eikä ainakaan toistaiseksi tätä sinun puhelimesi epätarkkaakaan sijaintia tallenneta pysyvästi minkään viranomaisen tietokantaan, etkä saa rangaistusta jos et olekaan jonain hetkenä paikannettavissa. Voit vapaasti haluta itse moiseen rekisteriin, mutta älä edes uneksi pakottavasi meitä muitakin siihen.