Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canvastaulun kauhuesimerkit

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Kasimir, 5 Helmikuu 2010.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Tänään olin Etnisen museon Kongo-näyttelyn avajaisissa. Oli kuvat vedostettu kankaalle (suomeksi Canvas Taulu). Kerran harkitsin tuollaiselle meteriaalille vedostamista. Käytyäni eri vaihtehtoja katsomassa hylkäsin moisen ajatuksen. Voitte päätellä noista esimerkeistä, miksi.

kapa

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Canvastaulun kahuesimerkit

ON hyvä.
    Mäkään en oo ikinä tajunnut tuota canvas-vouhotusta.
    Ei se valokuville sovi.
    TJUkka

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tämänhän on oltava kompa. Huulikiilto ja napatyrä.Vaikea tapaus, mutta olisiko:

4. Vs: Canvastaulun kahuesimerkit

Ei niin. Korkeintaan taiteelle. yäk.

5. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Paska tulostuspaikka näkyy olleen. Kantsii vähän miettiä, missä niitä canvaksia teettää. Mun paikassani jälki ei todellakaan ole tollasta :D

6. Kasimir

9 684
    547
    113

Jälki oli ihan hyvää. Ei tulostamisessa ollut vikaa. Tuo vaan näyttää materiaalin käyttäytymisen, kun siihen suunnataan valoa.
    Nuo pisteet ovat tulosta valon heijastumisesta kuvan pinnasta, joka esiintyy voimakkaampana tietysti tummassa päässä. Kyseessä oli ns. standardi galleriavalo, eli yläkulmasta tuleva kohteeseen suunnattu valaistus.

Tuota ilmiötä voi tietysti vähentää hieman laittamalla mattalakkaa pinnalle mutta silloin menetetään sävyrikkautta.

Olen nähnyt esimerkkejä tuollaisen (eri pintarakenteita) materiaalin käyttäytymisestä erilaisssa valaistuksissa. Nuo esimerkit ovat sieltä pahimmasta päästä. En edelleenkään suosittele.

kapa

7. Vs: Canvastaulun kahuesimerkit

Ihan saman ilmiön saa kovassa valossa helmiäispaperista. Tai vaikka ihan tavallisesta huippukiiltävästä, kun vaan hakee sen heijastuksen ;-)

8. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Olisit maininnut paikkasi ihan nimeltä.

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Miksi? Sen saa multa kysymällä. Eihän tääl saa mainostaa ;). Mut <SIZE size="1"]Painomiehet, Oulunsalo</SIZE>

10. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Siinä hyvä syy. Jos joku tuntematon (lue:vähemmän tunnettu) firma tekee erityisen hyvää jälkeä, niin miten muuten siitä tieto leviäisi?

11. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Niillä on muuten aivan ihana matskukin, ei toi perinteinen taulupohja.

12. Kasimir

9 684
    547
    113

Kun noita Canvas Taulu Kuvia katselin eräässä kuvanvalmistamossa (tunnetusti ammattitasoinen) tasaisessa valossa, jossa kiiltävä ja helmiäispinta näytti oikein hyvältä, niin nuo Cancas Taulu Kuvat olivat tumman pään kohdalta persiistä. Edelleenkään en suosittele. Olkaa te muut mitä mieltä tahansa.

kapa

13. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Missä kielessä canvas taulua tarkoittaa?  Minä suomentaisin sen tietynlaiseksi kankaaksi, paksuksi ja vahvaksi.

14. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

:D :D :D :D

Loistava tuo Canvas Taulu -termi joka on iskostunut meidän kieleemme :/

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

kysymys: kuka teistä taidennäyttelyssä menee taulun viereen ja tsekkaa värit suurennuslasin kanssa? Eikö isoja kuvia katsotakaan parin metrin päästä??

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Eikö jokainen joka vedostaa itse kuvia, käy vilkaisemassa ihan jo mielenkiinnosta lähempääkin ;)

Mie käyn taidenäyttelyissäkin... Isoa taulua ihastelen ensin kaukaa, sitten menen lähemmäksi katsomaan millaisin siveltimen vedoin mikäkin detalji on saatu luotua.

Vähän sama pätee valokuviin, kyllä niitä tulee katsottua lähempääkin. Joskus näyttelyssä kun katsoo muun yleisön toimia niin aika moni rikkoo noita perussääntöjä, että esimerkiksi kuvaa katsotaan lähimmillään noin lävistäjän etäisyydeltä.
    Näin ehkä katsotaan, ihastellaan, sitten astutaan lähemmäksi ja katsotaan tarkkaan...

17. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Katson kaukaa ja läheltä, koko huonetta, jos mahdollista.
    Koko näyttelyä, jos mahdollista.
    TJukka
    EDIT: ilman suurennuslasia
    EDIT: käyttäköön kukin, mitä tahtoo, minä en canvasta käytä.
    T Jukka again

18. Kasimir

9 684
    547
    113

En kanna suurennuslasia mukana taidenäyttelyyn mennessä. Maalauksissakin on monesti, varsinkin vernissatuissa kiiltoja, mutta ne käyttäytyvät eri tavalla kuin nuo Canvas Taulu Kuvien kiillot. Ne (siis noissa CTK:ssa) loistaa parinkin metrin päästä säännöllisinä pisteinä, eikä siinä ole firmalla kuin firmalla mitään sanomista. Valopuollella sitten taas ne säännölliset "varjopisteet". Persiistä on tuo materiaali. Tehdään ne sitten Oulunsuolla tai Viljovehkaalla.
    En edelleenkään suosittele. Vaan tehkää kuten haluatte, mitä se minulle kuuluu. Minä teen, miten teen.

kapa