Joo, kyllähän se tukee, mutta huonosti. Niinkuin sanoin: "ei oikein toimi". Itsellä se teki kuvista aivan liian tummia. Joku ehdotti korjaukseksi noita ICC-profiilikikkailuja, ja tulos parani vähän, mutta ei läheskään riittävästi. Versio 7.64. Helpompi oli sitten ostaa linux-purkin rinnalle Windows-kone, jolla pelataan ja käsitellään kuvia: ;-)
Tervehdys uudelta postaajalta! Toivottavasti foorumipostaaminen ei ole ihan kuollutta kulttuuria enää nykyään. Mutta milläs muulla sitä elävöittäisi kuin itse osallistumalla. Ja kun palstalta löytyi jo valmiiksi keskustelu mieltäni askarruttavasta asiasta, niin ei muuta kuin kirjoittelemaan. Noh, asiaan. Itse olen vuosikaudet räpsinyt valokuvia, mutta yleensä jälkikäsittely on jäänyt tyystin tekemättä. Ja kalustokin on ollut vähän mitä milloinkin, kunnes viime vuoden puolella lisääntyi into sen verran, että hankin ihan oikean kameran (3000 kuvaa kuvattu Sony A7 II) ja pari linssiäkin. Nyt tuntuu, että hienon kameran ominaisuudet menevät osittain hukkaan, jos en jälkikäteen kuville mitään tee. Tässä pimeän talven aikana ei juuri ole muuta kuvattavaa ollut, kuin erilaisia sukujuhlia, yleensä hämärän aikaan sisätiloissa, ja sen olen huomannut, että melko pienelläkin vaivalla saa kuvasta järkevämmän näköisen, kun säätää valot ja varjot kohdilleen. Itselläni tietokone on Linux Mintillä ja nyt kiinnostaakin kuvankäsittely ensimmäisetä kertaa vuosikausiin. Mikä on nykytilanne kuvankäsittelyohjelmien kanssa? Yleisimmin käytettyjä tuntuvat olevan Darktable, Rawtherapee ja Rawtherapeen forkki ART, ainakin itse näihin ensimmäisenä törmäsin. Onko pidemmän linjan Linux-käyttäjillä suosituksia ja mielipiteitä ohjelmiston valinnan suhteen? Ja perustelut totta kai kiinnostavat myös. Rawtherapeelle tuntui ainakin youtubessa olevan jonkin verran ihan ajantasaisiakin opasvideoita, tuolle ART-forkille taas on vhän vaikeampi etsiä mitään, sillä nimen takia yleensä tulee jotain taideteoksiin liittyviä tuloksia enemmänkin. Vaikka ilmeisesti ART:issa pitäisi olla tuo työskentely hieman luontevampaa, ainakin kehittäjän itsensä mukaan. Juuri nyt käsittelytarve olisi lähinnä valojen ja varjojen optimointia, mutta kun rutiinia kertyy ja ominaisuudet alkavat tulla tutuiksi, niin tekisi mieli myös jotain "taiteellisia visioita" koettaa toteuttaa. Eli ei haittaa vaikka ohjelma olisi ominaisuusien runsauden takia raskaskin käyttää, kunhan jossain olisi saatavilla jonkinlaista dokumentointia ja ohjeita ohjelman käyttöön liittyen.
Mainitsemasi eivät taida olla varsinaisia kuvankäsittelyohjelmia, enemmänkin tarkoitettuja raakatiedostojen muunnokseen kuvatiedostoiksi. Linuxille sellainen varsinainen kuvanmuokkausohjelma on Gimp, jossa riittää ominaisuuksia vaikka mihin - ikävä kyllä sitten opeteltavaakin vaikka kuinka. Dokumentointi lienee laajaa, joskaan omakohtaisia kokemuksia minulla ei ole viimeisten 15 vuoden ajalta
En ole tullut tällaista ajatelleeksi. Itse järkeilin asian niin, että laitetaan tiedosto kamerasta ohjelmaan, tehdään siellä erilaisia säätöjä "käsitellään" ja sitten tallennetaan lopputulos erilaisena kuin lähtötilanne. Mutta en siis sitä kiellä, etteikö termistöni voisi olla hukassa. Lightroomilla joskus vuosia sitten olen vähän jotain näprännyt, ja nuo mainitsemani esimerkit pikaisen testauksen perusteella vaikuttivat muistuttavan ainakin osittain lightroomia. Gimppiä/photoshoppia olen käyttänyt lähinnä huumoritarkoituksiin, vaihdetaan kohteen pää tai leikataan ja liitetään henkilö potkimaan kerrostaloja kumoon muina Godzilloina, vaikka varmasti se paljon muuhunkin taipuu.
Kyllähän Darktablessakin voidaan hyvin tehdä kuvaan säätöjä joten pelkästään sillä saattaa pärjätä pitkällekin. Jos kuvaa haluaa muokata enemmän esim. yhdistelemällä useampia, silloin tarvitaan 'oikeaa' kuvankäsittelyohjelmaa. Mainittu Gimp on pätevä sellainen Linux -ympäristöön. Darktablella voidaan siis säätää esim. raakatiedostosta kuva vaikkapa web - galleriaan hyvin.
Darktable käy vallan hyvin myös muiden kuin raakakuvien käsittelyyn, ohjelma on kovasti kehittynyt viime aikoina. Mainitsemaasi valojen ja varjojen optimointiin se käy erittäin hyvin (filmic rgb tekee sen mielestäni paremmin ja intuitiivisemmin kuin yksikään kokeilemani kaupallinen ohjelmisto). Lisäksi Darktablea voi käyttää kuvien hallintaan (esimerkiksi avainsanat, tähdet, värikoodit, vienti ja niin edelleen) mihin ainakaan RawTherapee ja art eivät samassa määrin kyllä taivu (Gimpiä ei ole vähään aikaan katsastanut). Suosittelen lämpimästi tutustumaan Darkatableen.
RAWTherapee on oikein hyvä, siinä on vaan kauheasti erilaista valikkoa ja sälää. Minulta ainakin meni aika kauan, ennen kuin oppi ne, mitä oikeasti tarvitsee ja riittää. GIMPin osalta oikeastaan samat sanat, mutta tällä kaksikolla olen ammattikäytössä pärjännyt.