Tässä aloittelen kuvankäsittelyn opiskelua (olen joskus aiemmin jonkin verran jotain tehnyt, kuvankäsittelyä siis). Eli olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitänne kuvankäsittelystä kyseisessä kuvassa. Mitä olisi täytynyt/kannattanut tehdä toisin kyseisessä kuvassa? Kuvassa oikeassa yläreunassa oleva aukko pilvessä on vähän ikävä, mutten halunnut kroppata kuvaa. No, tuossa se kuva on:
Kuvaa voisi arvostella kuvan perusteella, mutta kuvankäsittelystä ei voi arvioida, mitä olisit voinut tehdä toisin, tietämättä mitä olet tehnyt (ja miksi).
Toki kuvaa saa ja pitääkin arvostella kuvanakin. Tarkoitin, että onko esim. kuva liian tumma/kirkas tai miten ne värisävyt on... Ja mikseipä tuollaisia pointteja voisi tuoda esille.
Nuo asiat riippuvat siitä, millaista tunnelmaa olet hakenut. Jos kuvaa lähtee lukemaan, niin kylmä värisävy ja tummuus enteilevät tulossa olevaa myrskyä, näin minä sen koen. Tämä on varmasti ihan "oikea" käsittely kuvalle, koska olet saanut kuvattua myös tuulen suunnan, eli taitaa tosiaan se myrsky olla tulossa. Jos sitten itse kuvaa miettii, niin jos oli tarkoitus tosiaan kuvata saapuvaa myrskyä (eli tämä oli ajatus siinä vaiheessa kun kameran etsimen läpi tiirailit), olisi ollut hyvä ottaa mukaan lisää sinistä taivasta. Mieleen tulee myös, että muutaman askeleen taaksepäin voisi myös ottaa. Nuo kuolleet linnut (?) ovat oikein mallikkaasti myrskypilviä vasten, se aspekti tässä toimii. Periaattessa olisi voinut odotella/räiskiä sen verran, että katsojan olisi helpompi hahmottaa että mitä siinä kepukassa heiluu tuulen mukana, varmaan nuo erilaisia asentoja syntyi. Teknisestä puolesta häiritsee optiikan vääristymä - etenkin kun tuo kepukka on niin lähellä reunaa. Kuva muuten mielestäni paranee kun rajaa tuon alareunan heinät pois kuvasta. Vaan onpa tämä ihan kelpo otos tällaisenaankin. EDIT: minulla on softakalibroitu näyttö, joten en viitsi tässä ottaa kantaa hirveästi siihen, että onko kuva kohtuuttoman tumma/vaalea tms.
Hehe..hyvä on otsikko ainakin. Itse yhdistin otsikon hieman perinteisempään lintulautaan =) Sitten itse kuvasta. Mukavan synkkä tunnelma ja värintoiston tai tummuuden osalta en muuttaisi mitään kuvassa. Myös rajaus on onnistunut hyvin (jos esim heinikon rajaisi pois jäisi lintulauta vähän roikkumaan ilmaan) eli kaiken kaikkiaan hyvä kuva.