Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Linssi autotapahtuma kuvaukseen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana juse1, 20 Elokuu 2006.

  1. juse1

    juse1

    4
    0
    0
    Terve. Olen aika amatööri näissä hommissa joten kysyn apua teiltä enemmän tietäviltä:).
    Tarve olis erinlaiseen autokuvaukseen soveltuvaa linssiä. Kuvaus tapahtuu yleensä ulkona vaihtelevalla säällä tai sitten sisällä jossain hallissa. Lisäksi on jotain koira- ja juhlakuvausta mutta niistä selviää varmaan nykyisillä linsseillä.
    Linssejä nytten löytyy 350d kittilinssi ja ef50/1.8. Mitä ehottaisitte hommaamaan? Ei mitään ökykallista.
     
  2. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Osta ef35/2.
    Edit: Poistettu toinen vaihtoehto.
     
  3. 16mm ZENITAR!
    tai sitten kitti 18-55 + salami!

    PS. millasta autokuvausta? paikallaan pönöttäviä kärryjä vai jotain ratakisoja?
     
  4. juse1

    juse1

    4
    0
    0
    Kuvaushan on aikalailla paikallaan olevien autojen kuvausta hämärässä hallissa..
     
  5. Minä tyytyisin siihen 50-miliseen. Miksipä ostella lisää krääsäää..
     
  6. Esim. American Car-Show:ssa kaipasin kovasti 14 millistä syystä, että silloin kukaan ei pääse enää kuvaajan ja auton väliin vaappumaan. Yleinen sääntö autonäyttelyissä tuntuu olevan, että kun saat aseteteltua ittes sopivasti auton lähelle niin kameran ja auton väliin jäävä tila täyttyy seisoskelijoista salaman nopeasti. Saahan siinä tietysti kuviä selistä ja pyllyistä.
     
  7. Jones

    Jones

    429
    0
    0
    Niinpä... =)
     
  8. 50 + kroppi on aika kaukana laajiksesta ja sisällä pitää kuvata melko kaukaa.

    Oma suosikkini tuollaiseen pönöttelyyn on 24 1.4, mutta saattaa mennä vähän ohi putjetin ja jos putkia on vaan pari, niin eihän toi ehkä maailman monipuolisin ole. Että mitähän jos kuitenkin joku tsuumi. Vaikka se kittirimpula.
     
  9. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    :-7
     
  10. Tätähän voisi vaikka koittaa etukäteen, jo ennen kauppaanmenoa -noita autojahan ei voine pitää mitenkään harvinaisina kohteina.
     
  11. Ei pressipäivänä vaan... ;)
     
  12. SIGMA 18-50/2.8 EX DC ASPHERICAL IF
     
  13. Sehän siinä justiin vituttaakin! Ei oo ihan yks eikä kaks kertaa kun oon haikaillu paikalle pressiaikana, mut ei sinne tavallisii kadun tallaajii lasketa. Pitäs saada joku ihmekortti millä pääsis. Tai pressikortti.
     
  14. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Itse lasista tai sen ominaisuuksista mitään tietämättä tuo on kyllä varmasti tähän astisista ehdotuksista paras. On valovoimaa niihin vähempi valoisiin paikkohin, ja zoomi sattuu tuollaisiin kuvauksiin parhaiten. Mielipidehän tämä tietysti vain on, perustuu omiin kokemuksiin autotapahtumien kuvaamisessa.
     
  15. Peet se höpisee vähän, mutta asiaa. Laajakulma on pop ja tuo 50mm pää riittää varmasti hivenen kauempaakin kuvattuihin kuviin croppikennolla.

    Itse kuvasin rallia tuossa sunnuntaina ja käytin niin 70-200:en telepäätä ja 24-70:in laajispäätä. Harmittelin, että laiskuuttani jätin 14mm:sen kotio ;D
     
  16. Mulla on joku 18-50mm Sigman kittiputki mitä oon käyttäny näyttelyis. Se 18mm:n pää on just ja just riittävä mun mielestä. Silti kaipaisin 14mm:stä.....
     
  17. Ensimmäiseksi hankit kunnon jalustan, ja kokeilet sillä kittizuumilla mitä saat aikaiseksi. Jos sen laatu on todella riittämätön, mitä todella epäilen, niin sitten hankintaan joku halpa manuaalizuumi ja adapteri EOS:iin. Mikäli käsitin oikein, niin autot ovat paikallaan, joten sitä valovoimaa ei oikeasti tarvita mikäli on jalusta.

    Jos halvalla haluat päästä, niin suosittelisin katselemaan esim. m42 kierteellä olevia linssejä, joita löytyy netti pullollaan melko halvalla. Tannerhuollot myy M42 => Eos adapteria, jonka avulla saat linssin kiinni. Tosin silloin joudut elämään manuaalitarkennuksen ja himmennetyllä aukolla mittauksen (stopdown metering vai mikä piru se nyt olikaan) kanssa. Nämä tuskin ovat kuitenkaan ylitsepääsemättömiä ongelmia.
     
  18. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    En haluaisi ikävästi kuulostaa vastaan vänkyttäjältä, mutta jalustan kanssa tuollaisiin tapahtumiin lähteminen on kyllä yksi hyvä tapa koetella hermojensa kestävyyttä. Ei onnistu ihan kivuttomasti käytännössä.
     
  19. No en tuosta kysymyksestä mitenkään saanut sellaista käsitystä, että kyseessä olisi jossain messuilla / näyttelyissä väentungoksessa kuvaamista, vaan kuten kysyjä itsekin mainitsi:

    "Kuvaushan on aikalailla paikallaan olevien autojen kuvausta hämärässä hallissa.."

    Ja kitupiikki kun olen, en lähtisi siltikään ostamaan kallista valovoimaista af linssiä, vaan hankkisin halvan patarautazuumin ja jalustan. Vaikka hermot menee, niin silti on varaa ostaa ruokaa perheelle sen jälkeenkin.
     
  20. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    No en minäkään sitä varmasti tiedä, mutta jotenkin (ehkä virhellisestikin) oletin, että kyseesä on kuitenkin enempi tapahtumien kuvaaminen kuin taloyhtiöiden parkkihalleissa tai marketin parkkipaikoilla kuvailu. Eikä kirjoituksiani pidä ottaa kiveen kirjoitettuina totuuksina, perustuvat vain omiin kokemuksiin, jokainen hakekoon tapansa tehdä homma aivan kuinka parhaaksi näkee.