Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

a&o imaging solutions

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukka Lehmus, 7 Helmikuu 2008.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: a&o imaging solutions

Miksi juuri Agfan? Tetenalia saa kuitenkin ihan Impexiltä ja Nordfotosta.. Taitaa saada Telefotostakin ja tilaamalla esim. Hertelliin.

Ei noita ehkä ole edes tarkoitettu yksityiskäyttöön. Mielestäni Minilab viittaa näihin kymppikuvalabroihin, siksi eivät ehkä myy yksityisille, koska tuo A&O taitaa olla se valmistaja, eikä mikään Agfan nettimyyjä. Eli myyvät ehkä tukkutyyliin, eivät niinkään yksityisille. Voin olla väärässäkin.

2. Vs: a&o imaging solutions

No kun mä tarviinkin useamman kymmenen litraa kerralla ja siksi just esimerkiksi tuo Tetenalin setti maksaa vähän liikaa. Tarvitsen vaan valkaisukiinnitettä (BX) ja kemioiden käynnisteaineita vähän, muita kemppareita löytyy kyllä tarpeeksi.

Mulla on alkuvuoden projektina tämmönen kehityskone: http://agfapro.blogspot.com/

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  4. Vs: a&o imaging solutions

Joo mä oon katellu noita nordfoton listoja. Kun en ole saanut a&o:n hintoja Agfan aineille selville niin siksi en ole käynyt paikallisesta Agfa minilabista tiedustelemassa vielä. Tää on vasta vähän tämmöinen kartoitusvaihe mun projektissa.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ainakin tuo a&o sivu näyttäs vaativan tunnuksia, ehkä niillä sit näkyis hinnat. Voishan sitä hintoja kysellä Minilabistakin, että millä ne myis. Kaverini muistaakseni jotain mömmöjä kyseli ja ne oli kyllä aika kalliita sitä kauttakin. Vois kuitenkin kuvitella että Agfan tuotteet olis jossain määrin saman hintasia kun Fujit ja Kodakit. Ehkä jopa vähän halvempia..

Mutta jotenkin tuntuis että noi "tehtaat" tai tuottajat, kuten a&o kai on, eivät myisi suoraan yksityisille, vaan tukkutyyliin maahantuojille yms.

6. Vs: a&o imaging solutions

Kyllä mulla on tunnus sinne, mutta mä epäilen että hintojen näkyminen vaatii vielä jotain käsipelin lisäsäätöä tms heidän päässään, hinnat ja saatavuudethan saattaa vaihdella vaikkapa kysyjän kotimaan mukaan.

Vantaalta löytyi tämmönen: Kupari Data Oy

7. Vs: a&o imaging solutions

Topmill ei kuulemma käy kuin tukkukalipeerin kauppaa ja neuvoi kyselemään kemppareita eräästä nimekkäästä keskustan kuvaamosta.

No mä löysinkin 40 litraa valkaisukiinnitettä ja ainakin saman verran keskeytettä lisää vielä yhdestä laatikosta kun siivosin pimiötä eilen.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ainakin perus pimiöprosessissa keskeytteeksi käy RA-4 prosessiin samat, kuin mv-prosessiinkin. Pelkkää vettä kuulemma ei kuitenkaan suositella. Itse suosin Hopeavedoksen sitruunahappokeskeytettä, koska se pirun Max-stop haisee niin pahalle ja ärsyttää hengitysteitä sekä silmiä.

Oli joskus puhetta siitä hengityssuojaimen tarpeesta tuossa RA-4 -prosessissa ja olen tullut siihen tulokseen, että eivät he niitä odourless (hajuton) tekniikoita kehittelisi, jos hengityssuojainta käyttää pitäisi joka tapauksessa. Taisi tuo Max-stoppi olla se pahin myrkky siltä kannalta :).

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Aikamoinen pimiö jos siivoamalla pystyy ”löytämään” 80 litraa nesteitä. Tai sitten olisi syytä vaihtaa pimiön lamput ;-)

10. Vs: a&o imaging solutions

Ööö... nuo kemiat on tiivisteitä joista siis tulee yhteensä tuo määrä. Mulla onkin aikeissa rakentaa kokonaan uusi pimiökoppi ja purkaa vanha sauna jossa nykyinen pimiö on. Saa nähdä mitä kaikkea tavaraa sieltä vielä löytyy.

11. Vs: a&o imaging solutions

Tuo mun kehityskone tulee sillä tavalla, että altaat ja kuivapää tulee pimiön ulkopuolelle tuuletettuun tilaan. Tuosta koneesta tulisi lämpöäkin kai jo sen verran että ilmanvaihto on pakko olla jo sen puolesta hyvä.

Tuossa koneessa näyttäisi olevan säädettynä RA-4 rapid prosessi, (AP94 Pro tai joku, kehitysaika 30-45 s luokkaa), ja mukana olleet kemiat on kaikki sille.  En ole vielä selvittänyt mitä keskeytteessä on, ja millekä se haisee. Täytyy ainakin pari viikkoa vielä putsata konetta ennenkuin kokeilen kemioita.

Mustavalkohommissa mulla on keskeytteenä laimeaa keittiöetikkaa.