Ei kuva ole high key, jos se enemän keskiharmaa ja valkoinen puuttuu ihan kokonaan. Reilusti enemmän olisi voinut valaista tai säätää lopullisessa ylemmäksi, silti olisi ollut sävyjä.
Mä oon aikoinaan oppinut, että high key voi olla myös suhteellinen originaaliin verrattuna. Siis filmiaikaan puolisen vuosisataa sitten. Mutta niinhän määrityksille käy kuin kieliopppisäännöillekin, muuttuvat sukupolvien myötä. Tämä on kuitenkin eniten itseäni miellyttävä värillinen vaihtoehto monista testaamistani. Mustavalkoiset versiot ovat sitten jotain muuta. Kun tuo kuvaaminen yksikätisenä ei vielä onnistu, niin täytyy etsiä arkistojen kätköistä jotain, joista ei vanhoilla softaversioilla ja sen aikaisilla osaamisella saanut tyydyttävää jälkeä aikaan. Tätä kieputtelin aikoinaan Elementsin 6-versiolla.
Tuo määritelmä "high key" tarkoittaa, että kuvassa on pääsääntöisesti isoin osa ns. yläpuolen valoa, eli keskiharmaan ylemmällä puolella ja valkoinen (siis täysin valkoinen) on kuvan ylärajan loppumispiste, jopa täysin musta osa kuvassa sallitaan, kun se ei vie liian isoa osaa kuvasta. Noin minuille on joskus opetettu maalaiskielellä näin jälkikäteen vastattuna. Eli vahvasti yläsävyvoittoinen suurimmalta osaltaan. Se ei tarkoita loivaa välttämättä, mutta useinmiten niin käy kun suurin osa sävyskaalasta asettuu valoisammalle puolelle.
Oiskohan tämä se JPu:n kaipaama High Key versio, nyt vielä mustavalkoisena Tästä kuitenkin puuttuu se rospuuttoajan lumipyryn tunnelma
Niin siis kuvanhan ei tarvitse olla high key, mutta enemmän tuo jälkimmäinen on termin mukainen kuva.