Eli sen kummemmitta puheitta asiaan. Kuinka liikkuvan gif-pätkän voi tehdä? Millainen ohjelma siihen tarvitaan? Kuinka itse kuva rakentuu - voiko esimerkiksi digipokkarilla otetusta videopätkästä vääntää giffin, vai pitääkö vain pistää monta jpgegiä peräkkäin jonkinlaiseksi slideshowksi? Movie Maker ei ainakaan suostu tallentamaan muihin formaatteihin kuin wmv:hen, jota ei kai oikeen voi konvertoida giffiksi. Jotta tiedätte suunnilleen mistä puhun, niin tässä pieni esimerkki:
Photoshopin mukana tulevalla ImageReadyllä ainakin voit tehdä Gif-animaation. Kuvat ladotaan peräkkäin ja tallennus gif-animaatioksi. Joku muu neuvokoon tarkemmin, itse en ole noita aikoihin tehnyt.
Itse olen k�ytt�nyt joskus Ulead gif animatoria: En jaksanut tarkemmin katsoa... taitaa olla toi: VideoStudio X10.5 | Award-Winning Video Editor Joskus tuota on jaettu lehti-rompuilla. Ihan p�tev� oli ainakin se mit� itse k�ytin. Edit: Voisi tietysti katsoa hieman tarkempaa... Linkki muutettu. Ilmaiseksi jaettiin jotain aikaisempaa versiota. T��lt� l�ytyy jotain ilmaisiakin gif-animaattoreita, jos ei ps:�� ole.
Tuohan onnistuu myös VideoMachilla. Siitä on saatavilla ilmainen kokeiluversio (googlella löytää taatusti). Tallennusformaatteja on useita, myös tuo gif, mutta tarvittaessa tallennus johonkin videoformaattiinkin onnistuu (esim. .avi ja .mpg)