Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Liike-epäterävyys ilmaisukeinona

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ppotka, 8 Lokakuu 2012.

  1. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Capan maihinnousukuva näytti hienolta myös Tokiossa Syabin ulkoseinällä monimetrisenä printtinä. No, joku näköjään napannut kuvankin siitä:

    Potkan linssikokeilussahan oli monta terävääkin kuvaa. Juuri tämän objektiivin kohdalla jostain syystä on todella niukalti ollut samplekuvia näytillä, joten oli mulle ihan tervetullutta että niitä oli kerralla useampi ja erityyppisiä tarjolla.

    On kai alkujaankin selvää (tai ainakin oletettavaa) ettei reilusti alle satasen objektiivi piekse teknisesti kalliimpiaan, joten testiruudukon katselu olisi ollut tässä tapauksessa vain erittäin tylsää. Kyllä niitäkin testejä tulee vielä, ainakin jostain muualta.

    Viimeaikoina on tullut tavaksi että jos kiinnostun jostain valokuvauslaitteesta, laitan sen Flickriin hakusanaksi, korkkaan bissen ja näpäytän hakutulokseen perustuvan slideshown päälle. Voin relata ja vain katsella millaista tunnelmaa eri kuvaajat ovat saaneet välineellä aikaan. Joskus on kiva katsella kuvia pikseleiden sijaan.

    Maailmassa on monta hienoa epäterävää kuvaa.
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Villaristin kuvathan on vallan hienoja, mutta siinäpä ei oltukaan kikkailtu, tarkennettu väärin tai heiluteltu kameraa, VAIN linnut liikkuu niin kuin tietysti pitääkin.
    Minusta hieman tuntuu, että muutamat ei nyt halua ymmärtää vilpitöntä kyssäriä.
    Kysympä siis uudestaan toisella tavalla, oliko tarkennus unohtunut vahingossa lähikuvausasentoon vai onko juurikin tuo koirakuva vain yksinkertaisesti tärähtänyt - ei muuta;-)
    On selvää, että tärähtänytkin kuva tärkeästä kohteesta/tilanteesta on parempi kuin ei mitään, mutta mutta...oliko tuo koirakuva nyt niiiin tärkeä?
     
  3. Onkohan valokuvaus kuitenkaan sitten ollenkaan sun juttu?
     
  4. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
    +1
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    En osaa muuta sanoa, kuin että tuo on jo henkilöön menemistä jota en kerta kaikkiaan voi hyväksyä.
    Kaiken maailman quikerot luulee olevansa fiksuja ja kertovat omia HEITTOJAAN milloin minnekin, meikäläinen sentään kertoo omat mielipiteet asiasta sinänsä, enkä tökkäile kaiken muun keskustelun sivusta mitä mieleen tulee vaikka keskustelu itsessään ei kiinnosta lainkaan.
    Menkää kaverit itseenne, oletteko te kuvaajia, vai herjojen heittäjiä, meikäläinen sentään kuvaa koko ajan, enkä tuputa kuviani muille joille kuvani ei kuulu lainkaan.
     
  6. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Ei kannata olla niin herkkä, olisi kiva nähdä joskus joitain kuviasi?
     
  7. Älä nyt vaan tosiaan vaihda linjaa moraalisesti närkästyneestä marttyyriksi, vaan jatka tökkimistäsi sivusta vaikka siitä että vain terävä kuva voi olla hyvä ;-)
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Miten jonkun kuvaustyylin arviointi kuuluu varsin teknisluonteiseen "mikro 4/3 -kamerat" -keskusteluun, "sinänsä"?

    ppotkan blogissa olevat kuvat kertovat miten runkotulppaopiska taipui hänen "koiran_kävelytys" -kuvaustyyliinsä, yhden aamun aikana.

    Niffen, villaristin ja ppotkan kuvat olisivat oiva siemen uudelle keskustelulle: "Liike-epäterävyys ilmaisukeinona".
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Minun mielestäni on ihan perusteltua kokeilla rajoja vähän luovemminkin näissä teknisluonteisissakin kysymyksissä ja katsoa mihin obiska ja kameran tarkennus venyvät. Jos palataan aikaan menneeseen, niin oli aikakausi, jolloin kaikki testit keskittyivät siihen montako linjaa pystyttiin toistamaan millimetrille. Edes MTF-käppyrää ei piirretty. Tosi tärkeä tieto kuluttajalle suunnatuissa testeissä, vai mitä?
     
  10. Joo, jos irrotaan valokuvauksesta niin jos tulee huonot testilukemat niin ne voi tuhota ja julkistaa vaan niitä hyviä, olisi aika tylsää jos joutuisi asiakkaat katsomaan huonoja tuloksia. Siinä voisi kysyä, miksi joku julkaisee huonoja tuloksia. Se olisi aika moraalitonta. Ainakin, jollei tyylitöntä ja rumaa.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Ehdotin uutta juonta keskustelulle: "Liike-epäterävyys ilmaisukeinona" koska se saattaisi kiinnostaa paljon useampia kuin tämä "mikro 4/3 -kamerat". Ja muutkin kuin m43-kuvaajat uskaltaisivat osallistua...
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    No joo, siinä mielessä olet oikeassa.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Minä dokumentoin nykyään pääasiassa perhettä ja sen kanssa koettua, niitä kuvia en todellakaan ala täällä näyttämään.
    Se aika on melko ohi kun ennen lapsiani kuvasin ympäristöä, tapahtumia ja kaikkea mikä minua kiinnosti.
    En olisi silloinkaan missään olosuhteissa pistänyt näytille kuvia joiden epäterävyys ja/tai tärähtäneisyys johtuisi minun omasta virheestä, eli kuva ei olisi ollut harkitusti otettu sellaiseksi.
    Harkitulla epäterävyydellä ja harkitsemattomalla on se suuri ero jota minä tässä olen yrittänyt tuoda esille. Voihan sitä tietysti saada vahingossakin hienon epäterävän kuvan, mutta kerran vielä, se koirakuva ei MINUSTA ollut sellainen, ei vaikka kuinka puolustaisitte Pekan mainetta hyvänä kuvaajana.
    Pekka on kuvaajana varmaan parempi kuin kukaan teistä, ja siksipä ihmettelenkin, miksi häntä pitäisi puolustaa koko komppania kuvaajia.
    Tilanne muistuttaa jo vähän niin kuin poikajengiä, jossa kingiä puolustaa koko muu jengi saadakseen koko jengin hyväksynnä ja turvan koska yksin jotain vastustajaa vastaan tällainen joukkosieluinen jäsen ei pärjäisi.
    Minä komppaisin Anselia uuden osion tekemisessä, koska nää jutut on jo aika kaukana m4/3 asioista.
     
  14. Mikä siinä koirakuvassa nyt on noin erikoista, kun et saa sitä mielestäsi? Omastakin mielestäni siinä on kieltämättä jännä fiilis. Jos blogissani kirjoitan lähteneeni kokeilemaan jotain asiaa niin kaiketi tulokset ovat ainakin puolitarkoituksellisia. Vai? Ja jos valitsen näistä tietyt kuvat blogiin, ne lienevät ainakin jollain tasolla täyttäneet hakemani jutut. Vai? Jos sinä olet eri mieltä, se on ihan täysillä ok. Valokuvan hyvyyshän on siinä kuuluisassa katsojan silmässä. Tämä keskustelu jatkui "poikien" puolelta kaiketi enemmänkin sen vuoksi, ettet näe kuvasta onko se epäterävä tarkennuksen vai liikkeen vuoksi. Itse en enää jaksanut, joten annetaanhan jo olla. Kaikki ovat lukeneet mielipiteesi ja kuvat ovat nähtävillä. Asia ei tästä enää etene.

    Katsellaan sen sijaan vaikkapa Marja Pirilän portfolioita. Tässä keskustellut kuvani eivät ole suinkaan mitään Marjan kuviin verrattuna, mutta hänen kuvansa ovat pitkään olleet alitajunnassani jonkinlaisena inspiraationa (eivät malleina) itselleni kuvasarjaan, johon nyt tuntuisi löytynyt väline tämän 15-millisen muodossa. Nythän vain testailin niitä erilaisia epäterävyyksiä, kuten objektiivitestiin kuuluukin.
    Marja Pirilä - Photographer
    -p-
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Olisin luopunut jänkkäämisestä jo kauan sitten, mutta kun olen persoonana sellainen, etten voi jättää vastaamatta kun joku määrittelee minua, sanomisiani jne.
    Nyt kun Sinäkin Pekka olet kertonut tämän keskustelun olevan loppuun käydyn, niin ehkäpä pojatkin sen osaa lopettaa;-))
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Poimis vielä Markku siitä kuvasta osoite tänne, niin tietäisin mistä kuvasta puhuit.  (Eiköhän tästä myös ole ihan helppo leikata omaksi aiheekseen mitä AnselA ehdotti.)
     
  17. Vs: Liike-epäterävyys ilmaisukeinona

    No nih, melkein ehdin postata tän muualle mutta olkoon tässä :)

    V-MS
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Liike-epäterävyys ilmaisukeinona

    Juuri kun olin liittämässä, niin muodostuikin uusi osio, mutta tässä tämä linkki ja kyse on ylhäältä alkaen toisesta kuvasta:
    http://www.pekkapotka.com/journal/2012/10/8/olympus-15mm-f8-walking-the-dog-and-having-fun.html
    Enempää en kommentoi, mutta kun linkkiä pyysit niin kohteliaana kaverina sen pyynnön toteutin;-)

    Edit.
    Paitsi että kuvaa jo ties monenenko kerran katsottuani päätin kuitenkin vielä kommentoida :D
    Katsokaapa vasenta alanurkkaa, miksi nuo lehdet on noinkin skarppeja otettuna objektiivilla jonka terävyys varmaan on nurkissa kaikkein huonoin - oisko sittenkin kyse väärästä tarkennusvivun asennosta??? Tai siis tietysti harkitusta lähelle tarkentamisesta;-)
     
  19. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Liike-epäterävyys ilmaisukeinona

    No mutta Markku-hyvä - mikäs epäterävissä koirissa nyt niin kauheasti sinua kiukuttaa - jokin lapsuuden trauma - kenties syynä noinkin rankkaan tunteiden paloon (lähes pelottavan suuria tunteita esillä nyt !) ?
    Sehän on vain yksi valokuva, jolla demonstroitiin laitteen toimimista käytännön koirankusetus/koirankakitus retkellä.
    Yksi valokuva vainen ... Piis - pliis !
     
  20. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Liike-epäterävyys ilmaisukeinona

    Ei pitäis mennä henkilöihin, edes Markkufemmafemman ...  :(

    Paaaaljon parempi mennä niihin itseisiinsä vaan ...          ;^D