Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Liiallinen kallitus

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kimo, 12 Marraskuu 2009.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113
    Piirtoympyrä loppui kesken.Olin katsovinaan tähyslasilta että näin ei kävisi ,mutta kuten näette,näin kävi.Toki kuvassa on rajausmahdollisuuksia.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Liiallinen kallitus

Höh, olisit vaan laittanut kuvan nimeksi 'Sillan alta' ja jättänyt höpötykset pois. :D

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

hitto..olis menny täydestä.

4. Est

Est Well-Known Member

17 952
    2 082
    113

Äkkiä vaihdat nimen ja poistat turhat selitykset - kovin moni ei ole vielä nähnyt ...vauhtia !

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Tähyslasiltahan tuota ei näe.  Näkee joko
    a)  tähyslasin poisleikatuista kulmista kurkistamalla, himmenninaukko pitää näkyä joka kulmasta, tai
    b) edestä päin katsomalla, himmentimen aukosta pitää näkyä tähyslasin kulmat.

6. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Laaja piirtoympyrä on yliarvostettu!  Aivan kuin internet. Hieno kuva.

7. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Voi poloista,
    ootko kuvannut Joroista?
    Hyvä kuva.
    TJukka

8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

ei ole Joroisista ,ihan tuttu puro tuosta läheltä.

9. Mirrored

23 779
    749
    113

Kai tuossa on siirtoa myös?  Mikä polttoväli?

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

Etulautaa kallistettu syväterävyyden maksimoimiseksi ,polttoväli 210 mm ,mitä se sitten on ? olisiko normaalilasi kinokoossa ajatellen.Itse asiassa en ole pahemmin perehtynyt noihin siirtoihin ja kallistuksiin.Sakkekin sanoi äsken asioita joista ei ollut höykäsen pöläystä.

11. Vs: Liiallinen kallitus

Hasselbladin rungon takatulpissa on tirkistysreiät joka kulmassa, niistä näkee sen vinjetoinnin helposti. Lisäksi keskellä on harmaa fläkki salaman TTL-mittausta varten. Mukavia käyttää.

T. Kerkko.

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Lyhyt tele 4x5 tuumaan.  edit. Vai oliko tämä vielä isompi filmi? edit2  siis oli

Siirroista: kun pidät takalaudan pystysuorana, toistuu pystysuorat linjat "oikein". Esimerkiksi puut eivät pakkaudu toisiaan kohden latvaa kohden kun kuvaussuunta on yläviistoon.  Perustoiminta voisi olla että kamera vatupassiin, etu- ja takalauta pystysuoraan, ja 'tähtäys' (rajaus) siirrolla.  Lopuksi kääntöä (kallistusta) jos terävyysalue vaatii säätöä.

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

jep,on nämä tiedot suurinpiirtein hallussa ja netissä on ne siirrot ja kallistukset eri foorumeilla.On se tässä 13x18 koossa ehkä lähempänä normaalia se 210 mm,aika lähellä negatiivin halkaisija.

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Sää hämäsit mua, kun tiedät melkein kaiken.  Ei kai siinä muuta kuin funtsii ja sisäistää vaikutukset myös. Vähitellen ja kuvaamisen kautta. 

Yksi mihin siirto vaikuttaa, on myös objektiivin - tai pitäisi kai sanoa kuvan - pakopisteen siirtyminen. Tätä voi käyttää sommittelussakin joskus hyväksi.  Luullakseni laajemmilla kuvakulmilla ilmiö on selkein. 

Em mää vaan tiiä.  :eek:

15. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

Tavallaan hämäsin,koska valtaosa "isolla vehkeellä" kuvaajia on 4x5 koossa,mikäli olen oikein ymmärtänyt.Palkin raahaaminen tuolla ulkona on oikeastaan helpompaa kuin kuvittelin.Auton saa parin metrin päähään ulko ovesta,nopea kurkkaus näkyykö ketään ja kamat autoon.Kuvauspaikan valinta alkaa jo sillä rajoituksella, että joka paikkaan ei kehtaa viritellä noita vehkeitä.Kuvastanee lie huonoa itsetuntoa.Autolla pääsee usein hyvin lähelle jotain kuvattavaa,palkki painaa n. 8 kg jalustan kanssa,jota ei voi kauheasti kallistaa(kuula luistaa).Kuula ei ole optimaalinen muutenkaan tässä hommassa,mutta saa kelvata.Suurin vaiva on se lähtemisen kynnys.

16. Mirrored

23 779
    749
    113
    Vs: Liiallinen kallistus

Edellä multa tuli jo melkein kaikki, mitä palkin periaatteesta tiedän, ja koska vieläkin on lataamatta uudet filmit mukaan ja uusi fieldi edelleen vain odottamassa, en kehtaa juuri enempää turistakaan.  Joskus olen palkkia ja fieldiä vähän kyllä käyttänyt, mutta siitä on jo kohta 20 vuotta.

Mutta tuon auton itse koen hankalaksi kuvaushommissa.  Ajellessa näkee kyllä innostavan näköisiä näkymiä ja paikkoja, mutta ne menevät liian nopeasti ohi.  Kun kääntyy ja etsii paikkaa autolle, on valokin usein jo toinen. Siksi olen hommaamassa peräkärryä polkupyörään.  Pysähtyminenkin on jo astetta helpompaa.

Lisäsin s-kirjaimen otsikkoon.  Vasta huomasin sen - mikä on jännä juttu itsessään: Yleensä tuollaiset oikein pistää silmään. Nyt oli kyse varmaan siitä, että itse aihe vei minua niin innokkaasti, ja siksi en huomannut.

17. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Hipsitkö salaa kuvaamaan? Yön pimeydessä kannattais ehkä ainakin isoimmat osat viedä jo valmiiksi autoon, muut sitten päivänvalossa taskuissa ja ison takin alla ;)

18. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

Kylläpä melkein,leikki sikseen.Senaatintorilla kun fieldini aikaan kuvasin tuomikirkkoa tunsin kuinka keräsin katseita.

19. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No joo, voin kuvitella kyllä että kaupungilla tuommoisen kanssa säädellessä voi ihmettelijöitä ja kyselijöitä kyllä tulla melkoisen paljon.

Ei muuta kuin siedätyshoitoon ja Kallion kaupunginosaan kapakoita palkilla kuvaamaan :D Tosin siellä saattaakin saada olla kaikessa rauhassa.

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    117
    63

Ihan hauska efekti, ja olis mennyt ihan täydestä. Itse otin kuvaa Helsingin rautatieasemalla klo 8 aikoihin tuossa viikko sitten lauantaiaamuna, ei kukaan tullut häiritsemään tahi kyselemään, sai ihan rauhassa hupun alla ihmetellä ja 1 [sup]1/2[/sup]min valotuksen hoitaa.