Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä kannetta tietokone olisi hyvä kuvankäsittelyyn?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Ajkoi, 4 Tammikuu 2014.

1. Ajkoi

Ajkoi

22
    0
    0
    Etsin hinta-laatusuhteelta hyvää kannettavaa konetta kuvankäsittelyyn. Hinnalla ja painolla ei ole niinkään väliä. Näyttö saisi olla 15" tai suurempi. Käyttöjärjestelmää varten olisi varmaan hyvä olla SSD levy. Itse olen käyttänyt PC:tä, mutta en poissulje Macciä. Kone tulisi myös mediakäytöön, eli periaatteessa voi olla myös irroitettava näyttöpadi. Onko suosituksia? Toimiiko noi "hybridit"?

Miten tiedostojen tallennus kannattaa tehdä läppärillä? Varmaan löytyy wifi elkoisia kovalevyjä? Onko suosituksia ja kokemuksia niiden suorituskyvystä, esim. tiedostojen käyttö suoraan kovalevyltä?

T. Joonas

2. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Mikä kannetta tietokone olisi hyvä kuvankäsittelyyn?

Noista WiFi-levyistä parhaimpia ovat ne, jotka yhdistetään USB3-kaapelilla tietokoneeseen.

3. massee

massee Member

420
    0
    16

15" Retina macbook pro, hinta-laatusuhde on kohdallaan.

+ Loistava näyttö
    + ssd-levy PCIe-liitännässä (nopeampi kuin sata-ssd).
    + Mekaanisesti mainio ja kestävä.

Vaikka painolla ei ole väliä, tarvittaessa tuollaista kärrää helposti olkalaukussa tai salkussa (2kg). Myös akkukesto on omaa luokkaansa, vaikka silläkään on sinulle tuskin merkitystä.

Hybridit tuntuvat kompromissille, niistä ei ole kuitenkaan omakohtaista kattavaa kokemusta.

4. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Minä olen ollut tyytyväinen W-sarjan Lenovoon. Näyttö on erinomainen. Koneen sisällä olevaan msata-liittymään sai kivasti toisen SSD-levyn. Jäi optinen asema edelleen käyttöön.

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Omaan normi 15" macbook prohon lisäsin itse SSD:n ja vanha levy dvd-aseman paikalle kelkalla. Tilaa riittää siis. Ohjeita löytyy hopeisesta omenasta tai normi kvg.

6. Vs: Mikä kannetta tietokone olisi hyvä kuvankäsittelyyn?

Joo, saman tempun tein pari vuotta sitten omaan 15" 1920x1200 Delliini, dvd-kelkan tialle löytyi kiintarikelkka ebaystä.

7. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Uusimilla korteilla saisi näköjään jo mukavat 1 TB SSD-massamuistia. Pitääpä seurata kokemuksia ja hintaa.

8. Ajkoi

Ajkoi

22
    0
    0

Mistä läppäreistä löytää 1 Tb SSD:n? Se ratkaisisi aika hyvin tilaongelmat, leyn fyysisen keston ja tehonkulutuksen. Etsin kuitenkin konetta jota ei tarttis vaihtaa ihan heti.

Ks. Quiquernin viesti: Panin merkille että alkaa olla sopuhinnoissa teraiset ssd:t, malliksi uusi Samsunki alta 600e
    http://www.hardwareversand.de/articledetail.jsp?aid=85978&agid=1145&ref=52

9. jarski

jarski Member

282
    0
    16

Mac niin ei tarvi kuluttaa kalliita gigahertsejä virus tutkiin.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Ilmeisesti hyvin on mennyt markkinointi perille. Toisaalta eihän mitään riskiä ole, jos kone ei ole koskaan yhteydessä verkkoihin, eikä ulkoisiin medioihin. Muissa tapauksissa kannattaisi harkita jotain tietoturvasuitea. Kun Applen markkinaosuudet kasvavat, alkaa tarjonta lisääntymään silläkin saralla.

11. jarski

jarski Member

282
    0
    16

ei oikeastaan vaan ihan kymmenen vuoden käyttökokemuksen perusteella kommentoin. omaan kommenttiisi voisin letkauttaa että ilmeisesti mennyt F-Securen ja Microsoftin pelottelukamppanjat hyvin jakeluun.

12. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

No jos sulla ei sen enempää ole kokemusta, niin väittäisin, että samat on tarpeet molemmissa sitten, kun niitä skriptailijoita alkaa suosion myötä tulla.

13. jarski

jarski Member

282
    0
    16

onhan minulla myös enemmän kokemusta, mutta mikä on oma osaamisesi taso?

suosio ei korreloi suoraan turvattomuuteen. Macissa on turvallinen käyttöjärjestelmä (ei tietenkään idioottivarma).

veikkaanpa että muutamassa vuodessa mobiilikäyttikset kuten iOS ja Android syrjäyttävät perinteiset taka-alalle, samalla Mac/Win debatti kuihtuu osallistujien puutteeseen.

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Mihin perustat olettamasi, että Applen käyttikset ovat poikkeuksellisen turvallisia? Entä mistä sinä sen tiedät, mitä ensi vuonna on tarjolla. Elisan myyntitilastoihin vai? Sehän voi olla, että Berkeley kyllästyy lisenssirikkomuksiin, muuttaa lisenssiehtoja ja koko "Applen käyttis" häviää näyttämöltä.

16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Katsokaas KL-hörhöt, naivius on kuin neitsyys. Sitä on pirun vaikea saada takaisin, kun sen kerran menettää.

18. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Lenovo ThinkPad W540 on yksi vaihtoehto. Kannattaa tutustua. :)

19. Vs: Mikä kannetta tietokone olisi hyvä kuvankäsittelyyn?

Semmonen kannettava vois olla hyvä, missä on näytönohjaimella oma 1 gigan muisti. Olen huomannut, että sellaisten läppärien lehti-ilmoituksissakin mainitaan asia ertyisesti.

Näytönohjain on koneen tärkeänä osana menettänyt merkitystään läppärien myötä, mutta oli yksi kriittisistä pisteistä työasema-aikaan. Siis mitä parempi näytönohjain sitä parempi se kone oli graafisiin hommiin, kuin myös peleihin ja AutoCadiin.

Jos siis näytönohjaimella on omaa muistia, se todennäkösesti tekee grafiikat paremmin?

20. markku55

markku55 Active Member

Mulla läppärinä Packard Bell 17" Radeon Graphics HD 6650M 2GB muistilla, ja itse prossu on Core i7.
    Pelittää kyllä hienosti, maksoi vähän yli vuosi sitten n.600€.