Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroomin hankinta for dummies

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Tiitu, 3 Lokakuu 2012.

1. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Lightroomin hankinta for dummies

No just...

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minä en sitten kuulu noiden "useimpien" joukkoon koska:

- bridge vie tolkuttomasti muistia
    - bridge rakentaa in-memory "tietokantansa" joka istunnossa uudelleen (ainakin siltä vaikuttaa).
    - mitä enemmän kuvia sitä kauemmin bridgen käynnistyminen kestää

3. Vs: Lightroomin hankinta for dummies

Juu, samanlaiset kokemukset. Selaan kuvat Faststonella ja noukin siitä photariin...

4. Tiitu

Tiitu

10
    0
    0

Vielä sellainen kysymys nousi esiin, että mitä Lightroom käytännössä koneelta edellyttää? Macbookissani on nykyisellään muistia vain alkuperäiset 2gt ja joka tapauksessa mulla on akuutti tarve päivittää se 4 gt:hen, mutta riittääkö tämäkään? Virallisesti läppäriini ei edes tuon enempää muistia saa, mutta käytännössä ilmeisesti kuitenkin 8 gt:een saisi.

Joku mainitsi, että Lightroomin ja Photarin saisi edullisemmin pakettina opiskelijalisenssillä. Mitähän tämä kustantaisi? Koetin tietoa Adoben sivulta etsiä, mutten onnistunut löytämään. Photarin olin alunperin jättänyt laskuista pois ihan siksi, että se on niin arvokas, eikä sisällä tuota järjestelyominaisuutta, jota kipeästi tarvitsen. Mutta toki pakettiakin voisin harkita, jos se johonkin järkevään hintaan irtoaisi.

Hain neuvoja Lightroomin edulliseen hankintaan, koska oletin sen olevan itsestäänselvä valinta sen perusteella, mitä vaihtoehdoista olin tietoa etsinyt. "For dummies" sen vuoksi, että oletan tämäntyyppisten asioiden olevan tämän foorumin kirjoittajille aika selvää pässinlihaa ja viestiäkseni, että itse olen kovin noviisi, jos en niinkään valokuvauksen, mutta ainakin kuvankäsittelyn suhteen. Eli että asiat saa vääntää kovinkin rautalangasta ja vinkata saa sellaisistakin asioista, joista en välttämättä tajua edes kysyä. Niinkuin ketjussa on tapahtunutkin.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minkä kokoisia kuvia aiot LR:ssa pyöräytellä? Siis pikselikoko ja värikanavien bittisyvyys.

Adobe sanoo LR4:lle

"Mac OS

Multicore Intel processor with 64-bit support
        Mac OS X v10.6.8 or v10.7
        2GB of RAM
        1GB of available hard-disk space
        1024x768 display
        DVD-ROM drive
        Internet connection required for Internet-based services"

Olen onnistunut asentamaan LR:n (V3.6) windows-miniläppäriin, jossa ei ole DVD-asemaa.

---

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14444/cskdd/Adobe-Photoshop-Lightroom-3-Win-Mac

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/5634/dgcmr/Adobe-Photoshop-Lightroom-4-Eng-Win-Mac

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49239/dhcrn/Adobe-Photoshop-CS6-Extended-Mac-English-Student-Teacher

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019