Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lightroomiinkin sit uus kohinanpoisto...

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Est, 21 Huhtikuu 2023.

  1. Est

    Est Well-Known Member

    16 798
    1 711
    113
    ... Äkkisiltään skulaa ihan kivasti. Pääsee vanhoja panoraamoja petraamaan...

    Pikkusen kestää kun kuvat useampisatamegaisia...
    Mut hyväähän voipi vuottaa.
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    16 798
    1 711
    113


    &



    jne.. jne...

    Asiasta löytyy videoita ja tietoa jo pilvin pimein.
     
    niffe tykkää tästä.
  3. oka

    oka Well-Known Member

    413
    1 088
    93
    Tuli, joo. Ihan kivaa jälkeä tekee, mutta karsea resurssisyöppö.
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Good for you. Minulla LR ei päivity, ei sitten millään. Creative Cloud Desktop asennettu uudestaan, LR asennettu uudestaan. Aina vain sanoo että "Sovellusta Lightroom Classic päivitettäessä ilmeni ongelma." Ihan totta? En olisi huomannutkaan, kiitos paljon. Adoben ohjeista ja chatista ei tietenkään ole mitään apua. Mitään mahdollisuutta keskustalla ihmisen kanssa ei tietenkään ole. Hieno homma.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Joo.
    Mun antiikkikone alkas laskemaan.
    Piti lopettaa kesken toimituksen.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Kiitos varoituksesta! Minulla on hintelässä matkakoneessa Classic, pitää varoa, ettei se päivity.
    Muuten, onko siinä päivitetyssä versiossa piuhallisen kuvaamisen mahdollisuus, kuten Classicissa?
     
  7. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Denoise AI on työkalu, jota voi olla käyttämättä, jos tietokone hidastelee sen takia.
     
    Est tykkää tästä.
  8. Est

    Est Well-Known Member

    16 798
    1 711
    113
    Jep... On vain lisävaihtoehto, jota ei tarvitse käyttää. Entisetkin kohinanpoistot yhä jäljellä. Nyt, enemmän käytettyäni, huomaan uuden toimivan sutjakkaasti.
    En usko että edes tunnearvoiltaan mittaamattomien antiiikkikoneiden käyttäjien on syytä päivitystä pelätä. Ei tuhoa kauan ja hartaudella vaalimianne reliikkejä.

    Päivityksessä toki muitakin kelpo ominaisuuksia... Joita ei, niitäkään, tarvitse käyttää jos ei uskalla...

    Mutta ainahan voi elää menneisyyden ja pysähtyneisyyden romanttisessa harhassa - jos kehitys pelottaa.
    Onneksi on vaihtoehtoja... ;)
     
  9. oka

    oka Well-Known Member

    413
    1 088
    93
    Näin on. 99%:sesti käytän perinteistä kohinanpoistoa, vain vaativimmissa uutta denoisea, joka mulla vääntää kuvaa 8-10 minsaa. Mutta mikäpä kiire tässä.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Niin että mitenkä on?
     
  11. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Kysymys on outo. Eihän päivitys vaikuta siihen, että voi edelleen valita pilvipohjaisen Lightroomin ja Lightroom Classicin välillä.
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    16 798
    1 711
    113
    En oo ITTE ehtinyt koklata/tsegata onko poistettu jotain -mainittuja - ominaisuuksia (jos sitä tarkoitettiin). Pitkään aikaan en ole ITTE kuvannut "kaapelitse" - mainitulla metodilla. Luulisin "et kyl ne sielä viel on..." - ne mahikset ... Mut otaksun myös että GOOGLETTAMALLA saattais läytyy sellast niinku "infoo"...

    edit. Tsorge jos vastaus on jotenkin epämääräinen - pyyhälsin just, hikidaijuisena, pyörälenkiltä...

    ..antx möös typot...
     
    Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu 2023
  13. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Minä pidin kysymystä outona siksi, ettei tetherointi ole ollut mahdollista pilvipohjaisella Lightroomilla tähänkään asti.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Saattaa se outo olla, mutta edellä oli puhetta nimenomaan Classicin päivityksestä. Siinä se tetheröinti on.

    Mutta joo. Google kertonee, Adoben help sitten viimeistään. Kysyin vain säästääkseni tiedon etsimisen vaivan, mutta eipä näytä kukaan muukaan tietävän.
    ....
     
  15. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Mulla on hiljan päivitetty LR Classic ver12.3 ja sieltä löytyy tetherointi. Ja denoisen ilmoitus käynnistyi, kun mene Developiin. Ilmoituksen voi helposti sulkea.
    *EDIT*
    Tosin itse käytän Canonin Utilityä tetherointiin, tosin harvakseltaan. Sille piti Nortoniin määritellä lupa, jos halusi tallentaa suoraan verkon koneelle. Muista tietoturvasoftien tarpeista en tiedä
     
    SakkeM tykkää tästä.
  16. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Tämä menee vain otsikon liepeille, mutta silti: Adobelta olen kysellyt neuvoa koska ohjelmien päivittäminen ei toimi. Olen saanutkin muutoin jo melkein (sic) toimivia ohjeita, mutta viimeisimmässä ohjeessa neuvotaan eräiden oheisohjelmien haun ajaksi sulkemaan virustorjunta vähintään tunniksi ja poistamaan palomuuri kokonaan käytöstä.
    Niin mitä?
    Tietokoneen siis pitäisi olla yhteydessä nettiin ilman palomuuria ja ilman virustorjuntaa!!
    Pitäisi varmaan ottaa Adobelta kirjallinen sitoumus siitä, että ostavat minulle uuden tietokoneen ja ohjelmistot. Kerran kun olin poistamassa vanhaa kakkoskonetta käytöstä kokeilin ihan uteliaisuuttani tuota. Koneesta kaikki suojaukset pois ja yhteys nettiin. Ei mennyt kolmea minuuttia ennen kuin kone oli kuollut.
    Ja nyt Adobe ihan ohjeistaa tekemään tuon.
    Hyvä pojat!
     
  17. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Sinun täytyy olla pysyvästi joidenkin hakkereiden tulilinjalla, jos koneeseen hyökätään muutaman minuutin sisällä ilman eri toimenpiteitä kuin vain pelkästään internetiin yhdistämällä.
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Nojaa, samoihin aikoihin kollega teki omalla käytöstä poistuvalla koneellaan saman kokeen samoin tuloksin. Saahan sitä itse kukin kokeilla, minä en kuitenkaan kokeen seurauksista ota vastuuta:)
     
  19. Kona

    Kona Well-Known Member

    981
    927
    93
    Tosiasiassa valokuvaaja ei tarvitse Lr:n äskettäisen päivityksen kohinanpoistoa lainkaan. Varsinkaan, jos on tähän saakka pärjännyt kaikki nämä digikuvausvuodet ilman. Mutta hyvähän se varmasti on olla reservissä, jos sattuu jonkin erityisen merkittävän otoksen osalta kohinanpoistoa tarvitsemaan.
     
  20. Est

    Est Well-Known Member

    16 798
    1 711
    113
    åh herregud...