Kertokaahan omia mielipiteitä, plussia ja miinuksia ohjelmista. Itselläni on töiden puolesta Lightroom ja talosta löytyy myös Aperture mutta sitä niin paljoa ole tutkinut. Eli itse tällä hetkellä annan pointsit hyvin toimivalle Lightroomille. Edessä on kuitenki mäkin hommaaminen kotiin ja mietin että josko tuo Aperture 2 voittiaisi Lightroomin.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Jos on PC taitaa Lightroom olla paras ja jos Mac niin sitten Aperture. Mac:issa toimii kumpikin Pc.ssä vaan Lightroom. Kannattaa imuroida 30 pv.n trialversio ja tutustua ominaisuuksiin, kummastakin sellaisen saa. Muista en tiedä, paitsi Photoshopista, mutta se onkin jo erijuttu. Olen kokeillut kumpaakin, molempiparempi. Itselläni Lightroom. Tänään ehkä kallistuisin Apertureen, kun tuo uusi päivitys tuli, mutta nyt on myöhästä. Eilen 21.06 otin CaptureOne:n trialversion kokeiltavaksi, vaikuttaa asialliselta joten ei sitä tiedä...
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Mulla tällä hetkellä käytössä Nikonin bulkkisofta helppoihin RAWeihin, UFRaw vähän vaikeempiin. Jälkityöt teen Gimpillä. Pitäs kyllä varmaan kokeilla tota Lightroomin trialia, kuullu niin pal kehuja siitä.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Pentaxin mukana tullut raw-softa, sitten loput menee Photoshop elements 2.0
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Capture One 4. Tiedoksi vaan niille joilla on Extreme III kortin mukana tullut lisenssi, että kyseisellä lisenssillä saa käyttöön ton uuden C1 4. On käyttöliittymältään aika lailla erilainen kuin vanhemmat versiot. Suosittelen.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Eipä vaan minun kortin mukana tullut? Vaatiiko ehkä että kortti on ainakin 8GB ja CF ennenku tulee niin, eipä tuo 4 irrallaankaan montaa kymppiä ole, trialin siitä jo latasin, ja siinä on jotain hyvää LR verrattuna, ja jotain LR taas paremmin, ja toisaalta LR 2 tuli just ulos
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Jee lightroom 2.0! En ehtinyt betaa testaamaan, mutta pitänee sijoittaa tuo n. 100e ja päivittää 1.0 lisenssi 2.0:aan.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One 99 eur + 21% ALV. En tiedä minkä maan alvi tossa on kyseessä (yrittäjä saa sen kuitenkin pois kun ilmoittelee "VAT numberinsa" tilauksen yhteydessä). Hiukan tietysti sapettaa kun usassa maksaa 99$, eli suurin piirtein puolet tuosta alvillisesta hinnasta. Itse siis ostin jo. ihan hyvä, paitsi että tuon uuden kropin mukaan menevän vinjetin ovat kusseet pahasti. Tekee samanlaista jälkeä kuin tekisi vinjettikerroksen fotarissa siten, että uusi layer, reunoille mustaa (esim. ovaalivalinnalla piirtelee kuvaan ovalin, tekee käänteisen valinnan, täyttää tuon valinnan mustalla, pistää gausian blurria paljon) ja sitten blending modena käyttää sitä ihan normaalia. Kylläpä näyttää huonolta suuren osan ajasta. Eli edelleen pitää tämän takia tehdä PSD-tiedosto johon tekee edellä kuvatulla tavalla vinjettikerroksen ja pistää blending layeriksi soft light (tai sen vähän väkevämpi kaveri jonka nimeä en nyt tässä muista). Sen sijaan exposuren yms. sutiminen kuvaan rokkaa kuin hirvi. Library-puolen ominaisuuksiin en ole ehtinyt tutustua. Tuolta löytyy videoita (part 1-3, What's new... otsikon alta), jotka melko hyvin kertoo LR1:n omistajalle että mitä uutta tuli ja miten niitä käytetään): Adobe Photoshop Lightroom Classic CC Learn & Support
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Jes, mä heitin ton 100e arvion päästäni kun näin noi jenkki / brittisummat joltain uutissivustolta. Nooo, eipä toi n. 120e hinta niin paljoa kirpaise...
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Ei saa enää. Tai ainakin oma lisenssini oli mennyt umpeen muistaakseni joskus helmikuun lopussa. Kannattaa lukea se pienellä präntätty teksti sieltä Sandiskin lisenssistä.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Silkypix on käytössä. Käytännössä ollut ainoa, joka osaa laittaa Pentaxin värejä oikein. Tämän syynä tietty on se, että Pentaxin oma kääntäjä perustuu Silkypixin tekniikalle. Mutta vain tekniikka. Silky on käyttöliittymältään todella kaukana Pentaxin kökkösysteemistä. Kun nyt tuli nuo uudet profiilit Adobeen niin pitää kai ne testata. Ainakin aiemmin Adoben kääntäjä veti värit aivan vinkuralleen. Silkyssä on lisäksi todella mukavat batch-työkalut.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One 95€ alv0 on hinta, mitä jotuu kuulemma pulittamaan. Eivät ole vielä saaneet noita, mutta tulee paketti heti kun niitä kauppaan saapuu... siis Humac on liike, mistä ostan.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Meillä Lightroomi ja Capture One Pro 3.7jotain kuvauskäyttöön ja Capture 4 testikäytössä nyt. Kunhan 4sesta tulee tuo Pro-versio niin selkiytyy vähäsen taas. Jotenkin kuitenkin tuntuu että LR on kivempi kuin tuo uusi C1nen. PhaseOnen perällä kun ei piuhan päähän saa kuvattua kuin noilla Pro-versioilla. Lightroom 2sta en vielä edes ehtinyt tilaamaan, hyvä on tietää tuo Humacin hinta, onhan tää nyt sitten ihan laatikollisesta versiosta, että ei mistään ite ladattavasta? Joensuun X-Partnersilta on edelliset softat osteltu, CS3 ja LR ainakin oli varsin kilpailukykyiseen hintaan saatavilla viime vuonna kun vertailin.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Mihin sitä laatikkoa tarvitsee? Adobelta 99 ilman alvaria. Ja saa heti.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Joo muttakun mä haluan kaikesta aina laatikot ja muut tilkkeet. Inhottaa maksaa downloadeista, jotenkin tuntuu että saa liian vähän vastinetta rahalle. Hullua, tiedän. Mutta näin nyt vaan on.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Ei oikein ekologista.... ;-) lähettää nyt sinulle tarpeetonta pahvia, muovia ja paperia käyttäen hiilidioksia tuottavaa kuljetusketjua... kun ilmankin pärjäisi aivan hyvin.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Jassåå. Asensin sitten täyden trialin LR2sesta, ja toimiihan se kakkosnäytön käyttö melko komiasti. Ja tää uus gradientti-selectioni vaimikäseoli olikin melko kätevä, saa taivaat tummenneltua suoraan exposurecorrectionilla, ei tarvi sitäkään enää photarissa maskailla tai HDR-ripellyksiä alkaa väsäämään. No eihän se maailman paras tietenkään vielä ole, mutta ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Mulla on ilmainen PhotoFiltre vaikka voisin käyttää jostakin netistä impattua photshoppia. Ei uskalla ettei sättipoliisit hyökkää. Oikeesti, sen jälkeen kun rupesin käyttämään photofiltreä on alkanut kuvaaminen olemaan se juttu enemmän kun kuvankäsittely. Tiedän että ei sillä filtrellä pysty ihan kaikkia huippujuttuja tekemään mutta en mä niitä osaakkaan. Jos sellasia tartten pyydän sitten apua. Kiitos avusta kaikki te. Yks juttu joka liittyy tähän hiukan löysästi on kuvien varmennustallennus. Olen ite tallentanut dvd levyille raw kuvat sen mukaan kun ajanjaksollisesti levyllinen tulee täyteen. Siis kaikki kuvat, myös niinsanotut epäonnistuneet. Olen miettinyt josko laittais kuvia aiheen mukaiseen järjestykseen niin tulipa tenkkapoo. Mitenkä niitä sitten enään lataat sinne dvd:lle joka on jo täys. Onko aiheen mukainen varmennustallennus ainoastaan sopiva jos on ulkoinen kovalevy tai vastaava johonka saa sitten lisätä vaan uudet? Kertokaas taas tyhmälle antaako nämä boksiohjelmat tähän jotakin uutta pointtia?
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Itse olen tuosta DVD rumbasta luopunut kokonaan. Tietsikkaan saa nykyään kytkettyä niin helposti toisen joko ulkoisen tai sisäisen kiintolevyn, että DVD:iden kanssa pelaaminen ei kannata erityisen hyvin taloudellisesti eikä varsinkaan ajankäytöllisesti. Oletuksena on, että koneessa on jo se varsinainen kiintolevy, jolle ne ensisijaiset tallennukset menevät. Alle satkulla saa sen rinnalle toisen levyn ja ilmaisenakin löytyy ohjelmia, jotka kopsaavat yöaikaan uudet kuvat automaagisesti sille toisellekin levylle. Jos haluaa vielä lisää varmuutta, niin ostaa vielä kolmannen levyn, ulkoisen, jota pitää pääasiassa vaikka työpaikalla ja käyttää vaikka kerran viikossa kotosalla saamassa oman kopionsa kuvista. Tämä siis niille, jotka pelkäävät tulipalon, tms. tuhoavan sen varsinaisen koneen molemmat tallennukset. DVD:t antavat noihin kiintolevyihin verrattuna lisäsuojaa optisina vain EMP:iä vastaan... ja jos sellainen omissa maisemissa esiintyy, on siinä sitten muitakin, tärkeämpiä, huolenaiheita kuin vain kuvat...
Vs: Lightroom vs. Aprerture vs. Capture One Ainakin minulle tulee laatikossa, joten kai se muillekin pitäisi tulla ? Sieltä mä kaikki roippeeni tilaan, taitavat vielä tulla sieltä sinun paikkakuntasi Humacista.... myyvät ihan OK hintoihin tuotteita, tai ainakin itse olen saanut järkihintaan ilman tinkimisiäkin, eli aika kilpailukykyisesti noin yleisesti ottaen. Lightroom 2:sta yleisesti sen verran, että menee aika reippaasti ohi 1.4 version. Siis noi maskit, gradientit yms. on aika loistavia ominaisuuksia. Vielä tosiaan perspektiivikorjaus, niin meitsi tekee 99% kuvistaan vain Lightroomissa.