Käytän Nikon D200 -kameraa ja haaveissa on päivittää D800:aan. Mietinnässä olisi joku parempi softa kuvansäätöön. Jos säätää RAW:ia ja etupäässä juuri NEF:iä, niin kumpi olisi parempi? Onko Nikon ViewNX 2 jonkinlaisen riisuttu versio Capturesta? Ja mitä etua Capturesta olisi tuohon ilmaisohjelmaan verrattuna? Mitä plussia ja miinuksia on, jos vertaisi Adoben Lighroomia ja Capturea, kun tarkoitus olisi tehdä säätöjä ja etenkin RAW:issa? Tässä muutamia kysymyksiä joita tullut miettyä. Olisiko asiasta kokemuksia ja mielipiteitä?
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Itse käytän nx2:sta, josta pidän, kun olen oppinut käyttämään. Pääsääntöisesti suositellaan nykyisin lgihtroomia, koska tuottaa saman kuvanlaadun ja on muuten kai nopeampi ja helpompi käyttää. T Jukka
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Minulla on sekä Lightroom että NX2. Eipä tule mieleen montaa asiasyytä miksi käyttäisin jälkimmäistä. Verrattuna aikaisempaan LR:n versioon, olisi NX2 parempi kohinanpoistossa, mutta nyt tuotakaan etua ei enää nykyversiossa ole ole. Jäljellä on vain se, että NX2 lukee paremmin kameran asetuksia ja exfejä, mm. af-pisteen näyttö mukaanluettuna - jos tuolla ominaisuudella nyt sitten jotain tekee. Lightroomissa on lisäksi kuvien järjestely helppoa ja se tulee paremmin ulkoisia editoreita, vaikka photosohoppia tai Nik:n filttereitä. Pojot NX2:lle kuitenkin siitä, että viimeisen parin vuoden aikana tulleiden päivitysten myötä sen käyttö on nopeutunut. Vai onko tietsikka parantunut, en tiedä...
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Kiitos vastauksista. Kun kummankin ohjelman käyttäjiä näyttäisi foorumilla olevan, olisi mukava kuulla vielä muittenkin kokemuksista. Mistä ominaisuuksista on erityisesti tykännyt tai onko jotain ärsyttäviä piirteitä ohjelmissa?
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Käytän kuvien esikatseluun ja järjestelyyn View NX2 ja Capture NX2 NEF-kuville, noihin tulee automaattisesti päivitys ilmoituksia ja kumpikin on 64-bittinen. Joitain pieniä bugeja on joissakin versioissa esiintynyt, nykyisessä ei taas ole ilmennyt. LR:ia olen kerran testannut, oli joku kokeiluversio, en pitänyt. Paras ohjelma on se mitä oppii käyttämään, miksi maksaa ominaisuuksista joita ei käytä.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Hei Minulla on käytössä LR3, CS4 ja myös NX2. Käytännon työnkulussa käytän yksinomaan LR3:a. Pienen opettelun jälkeen se on helppokäyttöinen. Sillä on hyvä arkistoida kuvia, "tähdittää", hakusanoittaa jne....Sillä on helppo säätää RAW kuvat, suosittelen. Ja eikös tuon hintakin ole jo pudonnut kohtuulliselle tasolle. T Jari
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Reilu kuukausi sitten päädyin kuitenkin Nikon Capture NX2:een, kun sitä myytiin RajalaCamerassa puoleen hintaan (99€). Alkuun käyttölogiikan opettelu oli vähän outoa, kun on aika erilainen. Kun sen hoksasi, kuvien säätö ja erityisesti säätöjen kohdistaminen onkin jo hyvin helppoa ja toimii sulavasti. Epäterävä maski on parempi kuin mihin olen aiemmin tottunut. Erilaisia temppuja sillä ei tehdä mutta perustyökaluna tuntuu ammattimaiselta ja hyvää jälkeä antavalta. Vähän vanhantava vaikutelma tuosta käyttöliittymästä kuitenkin tuli. Onkohan kokonaan uusi sovellus tulossa Nikonilta, kun myytiin tuotakin jo puoleen hintaan? Edit: Olen käyttänyt Capturea vain NEF:iin, johon vaikutelmani perustuu.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Mulle kyllä riittää tuo capture nx2 pitkään. Se on kuvankäsittelyssäkin ihan noheva. T Jukka
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Jos on ihminen utelias ja osaa käyttää hakukonetta, niin ensimmäisenä ainakin minulle tuli Homepage - Nik Collection by DxO kapa
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Sarkasmi on olevinaan hieno taiteenlajia, jahka sen osaa. Ylläoleva on siitä se esimerkki, joka ainakin allekirjoittaneessa aiheuttaa halveksuntaa/sääliä. Siis aikuisten oikeasti, mikä mättää ? Kenties ollut jonkin aikaa ilman ???
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Niin, että mulle kaikki ja heti? Ite ei viitsitä edes yrittää etsiä. Aina on joku, joka tekee kaiken puolestani. Ja jos edes vihjaa, että voisi itsekin olla aktiivinen, niin sitten loukkaannutaan verisesti ja säälitään/halveksutaan - ei suinkaan itseä. kapa
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Siis täällä käytiin VUOROPUHELUA softista ja ominaisuuksista ja joku mainitsi u-pointin ja jotenkin luonnollinen jatkumo keskustelulle oli heittää kyssäri, jotta mikä on u-point. Jos keskusteluiden luonnollinen jatkumo on mielestäsi SARKASMI, niin ei voi kuin ihmetellä... Ihan aidosti, mikä mättää ? Tämäkin ääliömäinen paskanjauhanta puolin ja toisin olisi ollut vältettävissä, jos olisit "pitänyt turpasi kinni" ja vastannut asiallisesti, esim. AINOASTAAN laittamalla kyseisen linkkisi. Myönnän, alkoi lievästi ilmaistuna vit....uttamaan, sillä ammattini puolesta tapaan livenä kaikenmaailman persnaamoja, enkä millään viitsisi rentouttavaan ja mielenkiintoiseen harrastukseen liittyen, enää sellaisten kanssa kommunikoida. Joten; Vetäydyn tästä aiheesta
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Jatketaan oikeilla vastauksilla: U Point is a technology that has been created and designed to allow photographers to work directly on their images to achieve exactly what they envision in an easy, fast and intuitive manner. U Point is a powerful and flexible image editing technology that enables anyone to selectively edit and enhance digital photographs professionally with natural results. Using the photographer’s “strategy map” as a foundation for working with digital photos, Control Points were developed to enable photographers to work directly on the image to control brightness, contrast, saturation, color and warmth. By placing Control Points on an image, the photographer can for the first time control color and light on specific elements of the image (such as sky, skin, grass, etc.) without the use of masks, layers or complex procedures. Using U Point powered Control Points, photographers can enhance or adjust any specific area or object precisely in order to achieve the desired result.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Samaan lopputulokseen pääsee lightroomissa maskaamalla, joka on tehty todella helpoksi. Erotuksena toki se, että maskin saa juuri sen muotoiseksi kun tarvitsee.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Miten sinä maskeja teet Lightroomissa? Joku LR4 ominaisuus mennyt minulta täysin ohi?
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Oikean yläkulman työkalurivillä on adjusment brush. Samassa paikassa kun croppityökalu ja punasilmien poisto, siis. Valitset sen ja maalaat maskattavan alueen. Oikealta löytyy säädöt maskille. Rajoitetumpi tuo on, kun photoshopin maskaus, mutta kaikki perus toimet se kyllä hoitaa.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Okei jos sitä pidät maskina. Toi on kuitenkin erittäin suurpiirteinen työkalu. Sopii mielesätäni lähinnä vain siihen jos haluat kasvoille kymmenysosa-aukon lisää valoa tms. Nik:n U-pointilla saa samat hommat tehtyä paljon helpommin - suhteessa sitä helpommin mitä monimutkaisemmasta kohteesta on kyse. Itse tosin aika harvoin vaivaudun avaamaan NX2:sta, vaan teen nämä touhut enimmältään Vivezassa tai muissa plugareissa.
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Komppaisin tässä nimimerkkiä putsiasd. Lightroomilla voi maskata pikselin tarkkuudella, itse asiassa tarkemminkin. Maski on loputtomasti editoitavissa ja sen sisäpuolella on käytettävissä monipuoliset työkalut, nekin loputtomasti editoitavissa. U-point on näppärä siinä, että sen avulla pääsee hiukan määrittämään kohdealuetta. Maskaus jää kuitenkin summittaiseksi, kuten diefenbackerin esimerkki osoittaa. -p- -p-
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Kokeilin juuri antaumuksella tuota adjusment brushia LR:ssä ja varsin näppärä ominaisuus, eli kiitos infosta =)
Vs: Lightroom vai Nikon Capture Okei - teoriassa. Mutta kuka jaksaa piipertää pikselin tarkkuudella sen Lightroomin työkalun kanssa? LR4:sessa työkalun ominaisuudet tosin paranivat ratkaisevasti. Se on hyvä juttu. Mutta en edelleenkään (ainakaan minun) ei tule kätettyä sitä pikselin tarkkuudella. Jos semmoiseen on tarvis, niin on muita paremmi toimivia ohjelmia.