Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom Ratings

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana kebax, 3 Heinäkuu 2012.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Lightroom Ratings

Mä antelen ihan vaan 5 jos haluan jotekin rajata "parhaimmat". Ei oikein tule muita tähtiä käytettyä.

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minä annan fiiliksen mukaan 1-3 tähteä jos haluan kuvan säilyttää. 4 tähteä jos olen kuvaa vaivalla käsitellyt tai jos muuten koen sen potentiaalisesti siedettäväksi. 5 tähteä tulee jos kuva päätyy muiden ihmisten näkyville.

4. Vs: Lightroom Ratings

Importissa automaattisesti 2 tähteä. Kolmannen saa sitten kun kuva on "valmis", neljännen jos se on erityisen hyvä. Viittä ei ole vielä tullut annettua...

1 tähti on varattu työkuville.

5. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
  7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Adobella oli/on jossain tutoriaali, jossa kuvataan lippujen ja tähtien käyttöä. Muistaakseni lippuja käytettiin kuvaamaan kuvankäsittelyn valmiusvaihetta ja tähtiä kuvan laatua. Itse olen käyttänyt vain tähtiä, ja 5 hyvin säästeliäästi.

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

9. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

5 ACR tähteä kun kuva jää...0 tähteä niin pois.

Yksinkertaista.

Värillillä merkitään joissain tilanteissa, joka vaihtelee.

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

11. Tuokko

Tuokko Member

118
    0
    16

Minä vedän tähdet hatusta siten, että annan 1 ja 2 tähteä semmoisille hyville kuville, mitkä haluan kuvamassasta erottaa (sitten automaagisella kokoelmalla saa ne helposti yhteen nippuun). 3 ja 4 tähteä sitten erityisen hyville kuville. 5 en ole vielä antanut yhdellekään ottamalleni kuvalle. Yhdelle olen antanut 4 tähteä.

En ole aikaisemmin lippuja käyttänyt, mutta tuo "kuvankäsittelyn valmiusaste" onkin hyvä idea.

12. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Poistolippu on ahkerimmin käytössä. 5 tähteä on hyvä kuva, 4 ehkä variaatio siitä joka kannattaa pitää mielessä ja tutkailla myöhemmin. Ja loput on jotain...

13. msaari

msaari

72
    0
    0

Neljän tähden kuva lähtee Flickriin, kolmen tähden kuva on muuten vain huomionarvoinen kerralla tuodun kuvamassan seasta, vitosella sitten parhaat helmet.

14. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Mull on niin vähän helmiä, että itseäni piristääkseni (tämänhän pitäisi olla hupia ja virkistystä!) annan flickrin peruspostauksillekin 5 tähteä.

15. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

0  =  poistoon kun setti on käyty läpi (esim. yksittäinen importti, filmirulla, ...)1  =  säilyttämisen arvoinen muttei mitenkään tärkeä2  =  selvästi hyvä kuva3  =  hyvä4..5  Joillekin on tullut annettua lähinnä korostamaan kuvan erottuvuutta muista hyvistä =)

Aiheesta on monta erilaista näkemystä. Julkaisun sisällyttämistä tähditykseen vähän ihmettelen koska silloin pitäisi määritellä julkaisu. Onko se tyyliin kameralaukku.com, kuvatoimistoräpsy, 500px, oma kotisivu vai jossain lehdessä julkaistu kuva?

Värikoodit on kivoja lisäinformaation lähteitä, mutta ne eivät tallennu (ymmärtääkseni) metadataan joten pidemmän päälle niiden tilalta kannattaa käyttää sopivia tagejä.

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Joo, kommentti ei ollut suoraan sinuun suunnattu, vaan yleisesti.

Unohtuipa mainita että värikoodeista käytän esim. vaaleansinistä "review"-merkkinä joka tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sillä merkityille kuville pitäisi päättää että antaako yhden tähden vai dumppaileeko niitä pois.. Siis esim. importoituja kuvia joita ei ole ehtinyt/jaksanut käydä läpi

19. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minä säilöisin tuollaisen infon keywords -kenttään. Koska voit julkaista saman kuvan monessa paikassa.

20. Tomsku

Tomsku Member

259
    7
    18

Hyvin pitkälti näin. Lopuksi yleensä valitsen kaikki kuvat filtteriin, joilla on 4-5 tähteä ja sitten pick-flagilla niistä "julkaistavat"/vedostettavat. Joskus kun kuvia menee jostain syystä moneen paikkaan, niin värien kanssa sitten ne. Kokeilin myös sellaista systeemiä, että yhdellä värillä kaikki potretit, yhdellä maisemat, yhdellä räpsyt, yhdellä kikkailut tms., mutta sitten löysin keywordit... Ja nyt niidenkin käyttö on taas unohtunut.

Flagit, keywordit, värit ja tähdet. Menee jo tolkuton aika ihan tohon tavallaan kuvien sisääntuontiin ja metadatan täyttöön nykypäivänä... Onneksi tämä on vain harrastus mulle :)