Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom on pöljä. Tai sitten minä olen (geotagging)

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana keegan, 12 Maaliskuu 2014.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113
    Yritän keksiä jotakin järkevää käyttöä Lightroomille kun sen ilman sain. Ajattelin, että geotaggaus nyt kuitenkin... Tuumasta toimeen, kuva LR:n karttaosioon ja naps. Hyvä, koordinaatit näkyvät metatiedoissa. Suljen ohjelman ja avaan Bridgen. Nyt kuvan tiedoissa ei näykään enää paikkatietoja. Mitä hittoa? Siis Lightroomissa annetut paikkatiedot näkyvät vain LR:ssa? Ei edes sisarohjelmassa Bridgessä tai itse Photarissa? Mikä järki tässä on? Netistä ei näytä löytyvän vastausta, mutta käännön ja väännön jälkeen asia selviää.

Jos LR:ssa annan kuvalle koordinaatit, pitää minun sen jälkeen LR:n kautta avata kuva Photariin (ja avauksen yhteydessä valita että LR:n muutokset tulevat mukaan) tallentaa se uudelleen Photarissa (jolloin se vielä tallentuu uudelle nimelle). Sitten, ja vasta sitten koordinaatit näkyvät myös Bridgessä.

Miksi tämä on tehty näin vaikeaksi?

Vai minäkö vaan olen hidas?

PS  Yritin geotaggaukseen myös kehuttua Geosetteriä (jolloin muutokset tietysti näkyvät ilman ylimääräisiä kommervenkkejä niinkuin pitääkin), mutta se kaatuu joka käyttökerralla.

2. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83
    Vs: Lightroom on pöljä. Tai sitten minä olen (geotagging)

Se on Lightroomin filosofia; rikkomaton muokkaus (non-destructive editing). RAW-kuvilla Lightroom tallettaa metatiedot omaan kataloogiin ja komennettaessa/asetettaessa sivutiedostoon (XMP). Alkuperäistä RAW-tiedostoa ei muuteta.

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Niin, tiedän miten raw-kuvia käsitellään, mutta nämä eivät olleetkaan raakakuvia vaan psd, tiff ja JPG versioita.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Auttaiskohan tämä

Liitetyt tiedostot:

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Kiitos, katsotaan jahka kotiudun. Tuohan kuitenkin koskisi vain raakakuvia, edelleen ihmettelen ei-raakakuvien käsittelyä LR:ssa näiltä osin.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Miten niin vain raakakuvia?

7. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

"Tuohan kuitenkin koskisi vain raakakuvia

Miten niin vain raakakuvia?"

Edelleen olen keltanokka LR:n suhteen, mutta tekeekö se siis XMP-sivuvaunuja myös muiden kuin raakakuvien kohdalla?

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

No niin, näin sitä hidaskin oppii kun viisaammat ystävällisesti vastaavat. AnselA:n neuvo korjasi täsmälleen ihmettelemäni asian.

Kiitän ja kumarran oikein nöyrästi.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

RAW-kuvien kohdalla LR tekee sivuvaunuja ja "kunnioittaa" RAW:n koskemattomuutta. Mutta esim. JPG, TIFF ja DNG-tiedostojen kyseessä ollen XMP-metadataa voidaan (ihan speksien mukaan) kirjoittaa tiedoston sisään.

10. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Kiitoksia valistuksesta. Nyt todellakin voin LR:a käyttää ellen muuhun niin geotaggaukseen. Tiedä vaikka vielä keksisi muutakin käyttöä.
    Tack tack.

11. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Vain päivityksenä: nyt tuo Geosetter http://www.geosetter.de/en/ toimii vakaasti. Jos ei ole Lightroomia tai ei halua käyttää sitä paikkatietojen merkitsemiseen kuviin, niin Geosetter on tähän ilmainen vaihtoehto. Itselläni nyt vakutuisessa käytössä.