Vs: Lightroom opastuksia Toisaalta vitosen täysversio maksaa nyt vain 90 €. Kannattaa laittaa harkintaan.
Vs: Lightroom opastuksia Tai sitten luovut tuosta pilvipalvelusta ja ostat LR4->LR5 upgrade lisenssin.
Vs: Lightroom opastuksia [QUOTE> [/QUOTE] [QUOTE> [/QUOTE] Kaikkein fiksuin ratkaisu vieläpä kohtuullisella sijoituksella.
Vs: Lightroom opastuksia Mä en ole kokenut vitosesta mulle mitään etua neloseen että ei tartte hankkia.
Vs: Lightroom opastuksia Ei siinä olekaan suurta eroa. LR3 -> 4 ero on paljon merkittävämpi kuin 4 -> 5. Eri asia on sitten se, että kameroiden vaihtuessa ja kehityksen kehittyessä päivityksen joutuu yleensä kuitenkin tekemään jossain vaiheessa. Iso ja paha Adobe pitää kyllä huolen, että montaakaan vuotta et sillä LR4:llä pysty jatkamaan.
Vs: Lightroom opastuksia DNG converterin kanssa pystyy tietty jatkamaan aika pitkälle. Jossain vaiheessa tulee kuitenki kuitenkin se OSX/Windows päivitys vastaan, jonka jälkeen lightroom ei toimkaan.
Vs: Lightroom opastuksia No mä ennemmin ostan oikeita ohjelmia kun lähden tohon pilvipalveluun, kokeiltu on. Aatelkaapa kun ootte viis vuotta käyttänny tota mitä se maksaa. Ja varmasti seuraavatkin viis vuotta käytätte. Ja hyvässä lykyssä ensivuoden hinta ei ole sama kun tämän vuoden. Totta kait jos tekee kuvankäsittelyn hommia niin sehän on välttämätön. Mä pääsääsntöisesti kuvaan ja joskus jonkun pienen homman käsittelenkin.
Vs: Lightroom opastuksia Minustakin tuntuu, että ne on Adobella arvioineet ansaintalogiikkansa tarkkaan kun ovat pilvipalvelun esitelleet. Pistivät pystyyn semmoisen rahasammon. Ehkäpä se Photoshopin kanssa on perustellumpi koska ohjelmiston hinta on niin korkea jos joutuu kerralla ostamaan. Pilvipalvelu on tällöin vähän kuin osamaksu. Mutta jos harrastaja pärjää esim Lightroom plus Elements paketilla, niin silloin ei tarvitse joka versiota päivittää ja säästää kun ostaa päivitykset erikseen.
Vs: Lightroom opastuksia Sitäpaitsi enemmin opettelen yhden hyvin kun yritän aina oppia uutta. Sama se on kameroissakin, niillä vanhoilla kuvaa paremmin kun niitä osaa käyttää. Ei uudella ohjelmalla tai kameralla tee mitään ennkun ne on sisäistänyt. Väitän että vuosi tai kaksi menee niin ohjelman kun kamerankinoppimiseen kun aktiivisesti käyttää. Jos käyttö ei ole aktiivista menee oppimiseen paljon pitempään....ikuisuus. heh
Vs: Lightroom opastuksia No nyt Aboben ohjeista löysin että jos kesken sopimuksen lopettaa niin pitää puolet maksaa silti. Aika puppua yrittävät. Katsotaan kuinka mun käy.
Vs: Lightroom opastuksia Moi Asensin LR 5 mut en saa "develop" osiota auki eli en pääse säätämään kuvia. Pitääkö koneelle tuoduille kuville osoittaa jokin osoite, että ohjelma lähtee ymmärtämään niitä ja säätäminen onnistuu? Kiitos avustuksesta
Vs: Lightroom opastuksia Kuulostaa niin LR:n perusfilosofian kysymykseltä, että ehkä kannattaa aloittaa vaikka tämän lukemisella: http://www.rajalablogi.fi/kuvakulmia/2014/04/16/lightroomin-perusteet-osa-1-kuvien-tuominen-lightroomiin/ Sivupalkista sitten löytyy kakkososa ja toivottavasti kolmososa ilmestyy lähiaikoina. Pekka Potkan Lightroom-kirja saattaisi olla hyvä hankinta, jos oikeasti haluaa Lightroomiin paneutua. Englanninkielellä apua sitten löytyykin jo paljon. Alkuun vaikka tällä: http://shuttermonks.com/lightroom-basics-tutorial/
Vs: Lightroom opastuksia Nyt on kyllä todella omituinen ongelma lightroom 5:sessa ilmaantunut, aiemmin on toiminut moitteetta ja käsittelen joka päivä kymmeniä kuvia. Elikkä kun käytän lightroomia niin joku säädin ei toimi aina ollenkaan ja tämä ongelmapaikka vaihtuu välillä develop moduulissa. Ongelmat alkoivat tänään kun olin importtaamassa reilua 100 kuvaa niin oli kuvia siellä täällä, joita en voinut valita eli laittaa sitä ruksia kuvan kohdalle. Seuraavaksi huomasin sellaisen ongelman, että kuvan zoomaminen ei toiminut hiirellä, ainoastaan navigator valikon kautta. Kun käytin spot removalia niin siinäkin oli iso alue kuvan keskialueella johon en vaan voinut klikata ja tässä tapauksessa näpyt jäivät naamaan. Tätä kirjoittaessa preset puolta pystyy skrollaamaan hiirellä normaalisti, mutta säädin puoli tökkii pahasti ja esim. valotusta, kontrastia, huippuvaloja ja varjoja ei pysty säätämään ollenkaan, säätimet ei vaan liiku minnekään! Mikähän on homman nimi? Hiiressä ei ole vikaa, koska olen kokeillut jo kolmella eri hiirellä. Myös kaikkien muiden ohjelmien kohdalla kaikki toimii, joten vika on pakko olla lightroomissa.
Vs: Lightroom opastuksia Oletko kokeillut klikata siihen liukusäätimen vieressä olevaan kenttään ja syöttää säädölle uuden arvon numeronäppäimistöltä? Tuo develope-puolen ongelma, voisiko johtua jostain asetuksesta esim. tiedostojen muistiin lataamiseen liittyen? Tai sitten, onko sulla kaikki kuvat siinä alhaalla auki ("all photographs") vai oletko tehnyt collectioneja tai quick collectioneja tai tähdittänyt kuvia ja valinnut vain tietyn "arvosanan" saaneet kuvat, jolloin olisi vähemmän kuvia aktiivisena? Jos on kuvia on on importattu suuret määrät, niin mielestäni "all photographs" vetää herkästi koneen kyykkään. Asiasta kolmanteen, voisiko joku antaa vinkkejä miten värikuvasta saa mahdollisimman hienon mustavalkoisen kuvan? Saan Lightroomilla tehtyä kuvasta mustavalkoisen BW-napista klikkaamalla, mutta mitä muuta kannattaisi tehdä? Kiitti jo etukäteen ?=-) Edit: vastaan itse itselleni, että MV-aiheestahan on laitettu keskustelu pystyyn: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,100473.msg721491.html#msg721491