Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lightroom opastuksia

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 3 Tammikuu 2014.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Juu ei mulla kuvissa ole mitään tietoa eikä metadataa. Ne on LR ohjelmassa jos on.
     
  2. Vs: Lightroom opastuksia

    No jos näät ne thumbit siellä ligtroomissa, saattavat olla nyt harmaana, niin voit osoittaa kuvat kovalevyltä.
    Muistaakseni ihan oikealla napilla kansion päältä, tai sitten jotain ikonia klikkaamalla. Katso se aiempi linkki.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Katsoin että 2013 vuoden kuvia on 574Gt ja 24605 tiedostoa.
     
  4. Vs: Lightroom opastuksia

    Ok, eli ne pitäisi löytyä kannasta?
    Sitten vaan osoitat oikean kovalevyn kuvien kohdalle, minusta se toimi hiiren oikean napin kautta.

    http://www.computer-darkroom.com/lr2_find_folder/find-folder.htm

    Fiksummat voisivat kertoa, onko lightroomissa olemassa keinoa johon merkitä oikea kovalevy.
    En kuitenkaan kirjoittelisi noita paperille, vaan vaikkapa tuonne metadatan sisään. Nythän tosiaan joudut etsimään ensin sen oikean kovon.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Kuviin teen vain caption merkintöjä missä on kuvan hakemiseen helpottavia nimiä. Teatterikuvissa merkkaan valitut kuvat punasella joten ne löytyy tarvittaessa nopeasti. Mitään muita merkintöjä en tee. Caption merkinnät katosi vuoden 2012 kuvista kun otin ne pois tietokoneelta.

    Ongelmana on se että nyt esimerkiksi mulla on 2013 vuoden kuvat tietokoneella joissa on caption merkinnät. Jos laitan ulkoisen aseman missä on samat 2013 vuoden kuvat LR näkee että nämä kuvat on jo eikä importtaa niitä ulkoisesta asemasta. Kokeilin importata se importtas mutta ulkoisen aseman 2013 kansioon ei tullu näkyviin ku jokunen kuva ja surin osa videoita. Pitäis poistaa ekaksi tietokoneelta samat kuvat että se importtaa ne tuonne toiseen asemaan. Ja silloin ei niitä caption merkintöjä sitten enään löydy...luulisin.

    Voi olla helpompi kun unohdatte mun auttamisen. Ei siitä tule mitään kun mä en osaa ja kaikki on perseestä. Pääsette helpommalla. Kuvia on perkeleesti jossakin.
     
  6. Vs: Lightroom opastuksia

    Osoitat nyt ensin sen oikean kovon, jossa kuvat on. Sen jälkeen voit käyttää vaikka export as catalog toimintoa, jos haluat siirtää kuvat ja kaiken metadatan toiselle kovollle.

    Ei samoja kuvia kannata tuoda kantaan uudelleen, vaikka sekin kyllä onnistuu import ikkunan kautta.

    Niin ja eihän ulkoisten kovojen kanssa tarvitse mitään merkintöjä. Asematunnus näkyy lr kansiossa, se vaan tussilla kovon kylkeen.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Attelin olla yksinkertainen ja otin 2013 kuvista kiinni ja raahasin sen tuonne ulkoisen aseman kohtaan. Ilmeisesti se siirtäis kuvat sinne...vai mitä se tekee?
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. Vs: Lightroom opastuksia

    Juu, niin se tekee. Kaikki siirrot, poistot ja uudelleen nimeämiset kannattaa aina tehdä lightroomin kautta.

    Eli nyt vaan maalaat tuon oikealla näkyvän hakupuun ja klikkaat hiiren oikeaa, sieltä saattaisi löytyä nappi, jossa kerrot kuville uuden sijainnin.

    Jos ensin nimeät ne kovot kaikki eri tunnuksille ja tussilla tunnus päälle, niin ongelmaa ei enää ole.

    kai...
     
  9. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  10. Vs: Lightroom opastuksia

    No miksi pitäisi ollakkaan? Otsikkohan on lr opastuksia.

    Minä epäilen, ettei jukella ole mitään kuvia varmuuskopioituna, vaan kaikki orginaalit ovat ulkoisella. Mikä on tosiaan aika hurjaa, mutta ehkä ihan ymmärrettävää noiden koulukuvien kanssa. Ja tähän tarvitsee sitä orginaalien osoittamista, jos kuvat on siirretty jollain muulla ohjelmalla kuin lightroomilla.
     
  11. Vs: Lightroom opastuksia

    Ja juu, jos siirrän isoja kuvamääriä, niin teen sen lrn ulkopuolella. Ja cooy/pastella, ei leikkaamalla. Niin että kuvat ovat siirron jälkeen kahdessa paikassa.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Vs: Lightroom opastuksia

    Itsellä käväisi mielessä ulkoisten kiintolevyjen ajaminen LR:n katalogiin, mutta taidan kuitenkin luopua ajatuksesta kun niillä on useampia samannimisiä kuvia, taitais tulla enempi sekaannusta kuin hyötyä.
     
  14. Vs: Lightroom opastuksia

    Ei ne samat nimet haittaa mitään.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Kyllä ne samat nimet haittaa ja haittasi.

    Mutta monen mutkan kautta sain 2013 vuoden kuvat ulkoiselle asemalla capture ja stackin merkintöjen kanssa. Nyt sain homman toimimaan niin ku pitää...JEEE. Ensi vuoden vaihteessa sitten pitää vaan muistaa mitä nyt teki. No noiden 2012 vuoden kuvia mä jo eilen kuvia etsiessä merkkailin ja stäkkäsin hyvääsen määrän että kun seuraavan kerran kaivelen sieltä otan ja merkkaan ja stäkkään loputkin.

    Kiitos avusta.
     
  16. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Vs: Lightroom opastuksia

    Kaksi asiaa:

    Ensimmäinen on, että talletat kuvat ulkoiselle asemalle identtiseen kansiorakenteeseen kuin mitä on sisäisellä asemalla (kuluvan vuoden kuvakansio tapauksessasi).

    Toinen asia on tietää klikata hiiren oikealla napilla kuvakansiota Lightroomin Folders-osassa ja valita avautuvasta valikosta Update Folder Location... Avautuvasta selausikkunasta valitaan ulkoisella asemalle oleva (identtinen) kuvakansio.

    Toimenpidettä voi harjoitella pitkin vuotta. Vuoronperään päivittää kansion sijainnin sisäiselle asemalle ja vuoronperään ulkoiselle asemalle.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    Nyt tulee taas paha. Mulla on vanha 4 Lightroom sekä tämä uudempi 5. No olen nyt tallennellu uudempaan kuvia ja kokeilin klikata nelosta auki niin eihän se näyttänny kuvia. No ne sai syngronoitua kyllä mutta mistä saan noi capture merkinnät ja stacking kansiot siirrettyä kanssa.
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Lightroom opastuksia

    Jos sinulla ei ole erittäin hyvää syytä käyttää noita rinnakkain, niin kehottaisin unohtamaan koko asian. Kerjäät hankaluuksia, todella. Käytä uusinta hallussasi olevaa versiota aina.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Lightroom opastuksia

    On erittäin hyvä syy. Meinaan luopua vitosesta. Mulla on pilvipalvelu vitosesta ja pohotarista. Olen tän parin kuukauden aikana yhden jutun tehny fotarilla. Sellasen jonka olisin voinnu Elementsilläkin tehdä. Mä päätän lopettaa pilvipalvelun ja siirtyä takasin nelosen ja Elementsin käyttäjäksi. Laskeskelin että aikamoinen rahamäärä menee kankkulan kaivoon kun en tartte noita. Minkään statuksen takia, että mulla on photari en sitä tarvii. Mä luulin kun sen hommasin että tarviin sitä. Nyt olen huomannu toisin.
     
  20. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Vs: Lightroom opastuksia

    Lightroomin katalogi ei ole (tiedon mukaan) alaspäin yhteensopiva 5:sta 4:seen. Nyt on hyvä opiskella XMP-tiedostojen käyttö ketjun ohjeiden mukaisesti ja siirtää käsittely- ja metatiedot XMP-tiedostolla.

    Kuvien stakkauksen joudut todennäköisesti tekemään uudestaan.