Vs: Lightroom ongelmia No voisitko Juke näyttää meille mitä sulla on ihan oikeasti valittuna siellä Lightroomin 'Preferences ' -> 'External editing' -kohdassa?
Vs: Lightroom ongelmia En todellakaan pelleile. Mitä pelleilemistä siinä on kun ymmärrän, että näytönkuva on sinun asetuksistasi, niin kuin sinä käytät. Kun ruudunkuvassasi lukee "ProPhotoRGB", niin mistä voisin tietää että "Mä olen sinne valintaikkunaan laittanut sen s-RGB". Ilmeisesti kuva valehtelee. Onpa harvinaisen vaikea itse kunkin ymmärtää toisiamme. Tässä sopassa on nyt ollut mausteina ainakin: tiedosto-formaatit, tiedostojen nimeämiskäytännöt, väriavaruudet ja värikanavan bittisyydet. Mutta jos kerran JukeK:lla homma jo sujuu, niin antaa olla. Tosin tämä "Mutta onhan hyvä ihmisten tietää että jos omistat Elements ohjelman voi tulla yllätyksenä tämmöinenkin juttu." jäi ainakin minulta epäselväksi. Mutta kun minulla ei ole elementsiä, niin ei jaksa enää kiinnostaa.
Vs: Lightroom ongelmia En ole käyttänyt tuota Preferences valikkoa vaan olen siirtynyt sinne kuvankäsittelyyn kuvan päältä oikealla klikillä klikkaamalla ja sieltä valinnut Edit in valikon kautta millä missä ohjelmassa avataan kuva. Sitten aukeaa se valintaosuus ja alunperin siis valitsin siihen ikkunaan kuvamuodoksi JPG väriavaruudeksi s-RGB sekä bittimääräksi 8 kun 16bit ei ole mahdollista (ei ollut aktiivinen) ja sinne vikaan valikkoon (onko se pakkaus tai joku sellanen) None. Ja tämä tuotti niitä ongelmia että eikä Elements 9 auennut ainakaan ekalla yrittämällä. Tokalla kertaa se aukes, kun ohjelma oli jo ekan yrittämisen jälkeen jo valmiiksi auki. Siltikin kuvista saattoi tulla oudon värisiä ja muutakin takkua. Voipi olla että tuolta Preferences valikosta asia olisi ihan toinen. Tiedä häntä sitten. Joo....ilmeisesti se valehtelee. Etkö ihan oikeasti käsitä tätä seuraavaa lausetta jonka jo aiemin laitoin esille?
Vs: Lightroom ongelmia Ihan oikein tuo kyllä kuulostaisi menneen. On vaan kumma miten kuva on sittenkin ollut tiffinä aukeamassa Elementsiin?? Ehkä teit jonkin väärän valinnan epähuomiossa? Tekemällä nuo valinnat 'Pereferences' valikosta sun ei vaan joka kerta tarttis erikseen klikkailla niitä oletusarvoistaan kohdalleen. Ja voit silti edelleen valita millä ohjelmalla jatkotyöstät kuvaasi.
Vs: Lightroom ongelmia Et vaan laittanut lausettasi esille printscreenin yhteyteen vaan vasta seuraavana päivänä. Edelleenkään en ymmärrä -- tuskin kukaan muukaan -- mitä tuossa printscreen -tilanteessa "testasit"? Sitäkö ettet ymmärrä kuvaformaatin nimen "TIFF" ja tiedostonimen päätteen "tif" eroa?
Vs: Lightroom ongelmia No huh huh. Varatkaa niitä paljon...tässä voi mennä pitkään jos jokainen asia pitää rautalangasta vääntää. Aikaa on. Sellasta on dialogi. Testasin sitä kuinka homma toimii jos ei muuta mitään asetuksia. Ja toimiihan se. Eli en siis testannut sitä tif/TIFF asiaa. Se asia tuli vain sivutuotteena esille tässä kohden. Sitä tif asiaahan ihmetteli Jukkis, aiemmin tässä ketjussa. (en lainaa sen tekstiä...etsi jos se asia kiinostaa) Huomaan että tuskin monikaan aina toisten ajatuksia ymmärtää. Sen näkee näistä jutuista aika nopeaa joten hyvinkin ymmärrän sen.
Vs: Lightroom ongelmia Aika jännää on se että tuolla Preferences osiossa ei ole laisinkaan JPG vaihtoehtoa.
Vs: Lightroom ongelmia Joo huomasin itsekin että JPEG vaihtoehto on tarjolla vain 'Additional External Editor' -kohdassa. Ja jos LR tarjoaa kyseistä ohjelmaa jo tuossa ylempänä, ei sitä voi tyrkyttää enää tuohon 'Additional External Editor' -kohtaan. Tässä kohtaa mulla loppuu neuvot. Edit; olisko tuo muuten syynä siihen että kuva aukeaa tiffinä Elementsissä vaikka olisit itse kuvan 'siirron' yhteydessä määrittänyt jpeg? Ja jopa syynä ongelmaan?
Vs: Lightroom ongelmia LR tietää mitkä vaihtoehdot (parhaiten) sopivat kun elementsiä käytetään editointiin...
Vs: Lightroom ongelmia Totta, mutta pitäishän sen olla pakotettavissa 8-bit/jpg jatkokäsittelyynkin jos nyt käyttäjä jostain syystä niin haluaa.
Vs: Lightroom ongelmia En tiedä miten LR4/elements9 yhdistelmä käyttäytyy. Mutta minulla LR3.6/PhtoshopCS5 antaa valita bittisyvyydeksi 8, vaikkapa ProPhotoRGB avaruuteen -- missä ei teknisesti ole paljoakaan järkeä. Luulisin, että LR on suunniteltu niin että kuva lähtee ulkoiselle sovellukselle optimaalisessa muodossa. LR odottaa saavansa kuvan takaisin, ja LR työnkulun mukaisesti siitä tehdään JPEG vasta exporttaamalla "käyttövedos". Voisin jopa kuvitella -- ainakin toivoa -- että se mitä photoshop tai elements palauttaa LR:lle on XML-muotoinen "resepti", jolla kuvaa muokattiin ja säilötään LR:n tietokantaan. Minähän en osaa LR:ia käyttää.
Vs: Lightroom ongelmia Joo mä en ymmärrä Lightroomista tai s-rpg:stä mitään, mutta sen mää ymmärrän että sää k---------n juntti vittuilet suoraan minulle... Higg ps. Siistitty hieman ilmaisua,
Vs: Lightroom ongelmia Voisin jopa kuvitella -ajatuksesi on mahdoton sekä kaikessa RAW-työnkulkuun liittyvässä että kaikessa layereihin liittyvässä. Muutenkin Lightroomissa pitäisi olla olemassa tasan se sama toiminto, johon XML viittaa kuin ulkoisessa editorissa. Ja silloinhan ulkoinen editori olisi tarpeeton. Lightroom lähettää Edit In -käskyllä ulkoiselle editorille pikselikuvan, jonka bittisyvyys ja väriavaruus määritellään Lightroomin asetuksilla. Samoin määritetään tarvittaessa se lähetetäänkö editoimaton (= kuva LR:n oletusasetuksilla vaikka käyttäjä olisikin vekslannut jotain) vai Lightroomissa editoitu (= se käyttäjän vekslaama) versio kuvasta. Tässä vaiheessa ei tallenneta mitään, joten käsitteillä jpg/tif/psd ei ole sinänsä mitään merkitystä. Kuitenkin Lightroomissa on jo määritelty tuleva tallennusformaatti, joten luonnollisestikaan ei ole mahdollista lähettää 16-bittistä dataa, jos kuva halutaan lopuksi tallentaa jpeginä. Ulkoinen editori tallentaa sitten käsittelyn lopuksi pikselikuvan ja tällöin tallennusformaattina siis käytetään sitä Lightroomissa määritettyä. Tallennettu kuva tulee näkyviin Lightroomissa. -p-
Vs: Lightroom ongelmia Ei tuo ainakaan tietotekninen "mahdottumuus" ole. Käyttöliittymäohjelma (esim. LR) lähettää objektin (kuvan) toiselle ohjelmalle/metodille (joko samassa koneessa tai vaikkapa verkon yli toiselle imageprossulle). Siellä "external" prosessissa tehdään temput ja palautetaan sekä käsitelty objekti (kuva) että tieto siitä mitä tehtiin (vrt. photarin action). Sitten LR tallentaa tiedot omaan tietokantaansa ja taas kun tarvitaan vaikka 1024-pixkoon nettikuva niin pyöräytetään se raw uudestaan sen external-prosessin kautta. Pitäiskö mun hakea Adobelle duuniin?