Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom ongelmia

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 22 Elokuu 2012.

1. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu 2019
  2. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Vs: Lightroom ongelmia

Koska kuitenkin julkistit asiasi niin jatketaan.

Eka vika on Elementsissä. Se kun ei nämmä avaa tiffejä. Edellä neuvottiin että 8 bittinen tiff onnistuu. Kuvat voi viedä ulkoiseen editoriin tietty muussakin muodossa, mutta jpg:tä ei kannata käyttää jos kuvankäsittely on vielä kesken.

On ihan fiksua kuvatata Adobe rgb:tä, eikös se anna teoriassa paremat värit. Tai ainakin värien säädettävyyden ja hienommat sävyliukumat. Lightroom käsittelee tätä ongelmitta. Ja sitten exporttauksessa kuvat srgb. (Itselläni kyllä kamerassakin srgb, enkä mitään eroa huomaa.)

Nämä sinun kysymäsi jutut eivät oikeastaan ole Lightroomiin erityisesti liittyviä vaan ihan yleistä kuvankäsittelyasiaa.

3. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Oikei, no ei sitte.

4. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Joo varmasti juuri näin. Mutta onhan hyvä ihmisten tietää että jos omistat Elements ohjelman voi tulla yllätyksenä tämmöinenkin juttu.

Ja kun on niin monenlaista tekijää ja jokaisella jokin oma systeemi on hirveän vaikeata aina tajuta miksi joku tekee noin ja näin. Jukkiskin oletti että kuvaan adobe rgb muodossa. Tein joskus  kauna aikaa sitten niin kunnes huomasin että se muoto on hiukan ongelma tälläsillä hiukan halvemmilla kuvankäsittelyohjelmilla. Joten jo aikaa sitten siirryin s-RGB kuvaajaksi.

Tällätavoin on homma toiminut vaikka kuinka hyvin ja toimii.

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minä kysyin että "lukeeko siinä TIFF"? Kyseessä on vetovalikko, josta valita tiedostomuodoksi joko TIFF tai PSD, ei muita. Jos olet valinnut TIFF ja LR tuuppaa editorillesi TIFF-tiedoston, niin minusta se toimii ihan oikein. Jos editori ei osaa käsitellä TIFF:iä niin vika ei ole LR:ssa. Oletko kokeillut välittää tiedoston PSD-muotoisena elementsille?

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kyllä mulla voi ainakin valita myös JPEGin tuohon 'Additional External Editor' -kohtaan.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Sahe69, mikä LR versio sulla on?

Mulla 3.6

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kuvan Untitled-2 copy.jpg mukaan PSE käsittelee kuvaa 16-bittisenä. Voihan silti olla etteivät kaikki operaatiot onnistu 16-bittisenä, niinhän photarissakin oli "joskus".

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Ah, nyt ymmärsin. Nelonen mulla on, koeajossa.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

JukeK, mikä LR versio sulla on?

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

No mikäs JukeK:lle tuli kun ei vastaa. Tällä keskustelulla saattaa olla laajempaakin mielenkiintoa ja olisi toivottavaa löytää ratkaisu. Uskoisin että ollaan aika lähellä.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

En ole ollut koneella kun  pitää tehdä töitä ja perhettäkin harrastaa.

LR4.1 Elements 9

Kokeilin  avata LR ohjelmalla niin etten vaihda sitä s-RGB versioksi vaan annan olle sen just sitä mitä LR edottaa niin Elements aukaisi sen ihan heti ilman virheitä. ELi klikkasin LR ohjelmassa kuvan päällä oikealla klikillä ja valitsin sieltä "Edit in" kohdan ja sieltä "Open Edit in Adobe  Photoshop Elemnets..." kohdan enkä tehnyt mitään muutoksia niihin valintoihin. Näköjään se heittää 16Bit kun s_rgb versiossa sitä ei saa valittua. Ja huomatkaa valikossa on TIFF ja vasemmassa yläkulmassa lukee tif.

15. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Tuolla nyt ei ole mitään osaa eikä arpaa tähän ongelmaan, jos ongelmaa nyt ylipäätänsä enää on (?). TIFF-tiedostomuodon käyttöjärjestelmätasolla käytetty tiedostopääte on .tif, ihan niinkuin JPEG-tiedostoillakin se on .jpg

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ai no hyvä että kerroit.

17. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Tuon valintaikkunan mukaan elementsille lähtevän kuvan väriavaruus munnetaan ProPhotoRGB:ksi. Ei kai siitä haittaakaan ole. Olen ymmärtänyt että kuvaat sRGB-JPEGiä. Eikö silloin olisi suoraviivaisinta pysyä sRGB:ssä koko käsittelyn ajan? Kokeilepa valita tuosta valintaikkunasta TIFF:n sijaan JPEG ja väriavaruudeksi sRGB.

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei totta vie....ARGH. Pelleiletkö sä Ansela? Joko mä olen kirjoittanut kaiken ihan päin peetä kun ei ole kukaan ymmärtänyt tai sitten....no en edes osaa arvailla mitä kukin näkee, ajattelee, kokee tai luulee.

Siis tämä viimeinen printscreen oli ihan vain testi ilman mitään asetusten muutoksia, älä sekoita nyt Ansela sitä tuohon alkuperäiseen  ongelman ihmettelyyn laisinkaan.

Siis siitähän on ihan alunperinkin kysymys. Mä olen sinne valintaikkunaan laittanut sen s-RGB ja homma ei oikein pelitä sillä konstin. Tästä on ollut kyse kaikena aikaa.

Pitääkö vielä kolmoistaa?

20. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --