Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

mistä parhaat tulosteet

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Eppu75, 27 Marraskuu 2007.

1. Eppu75

Eppu75

11
    0
    0
    Hermot menee kun mikään kokeilemani firma ei tee tyydyttävää laatua. Teetän omia luontokuviani 10x15 kokoon ja tietysti harvoja ja valittuja suuremmaksi. Ongelma tulee tässä kymppikuva-vaiheessa. Olen säätänyt ja vääntänyt adobella kaiket illat ja sitten tilatut tulosteet on ihan hirveitä. Olen kokeillut jo kolmea firmaa ja lopputulos ei muistuta lainkaan kamerassa ja näytöllä näkyvää kuvaa. Suurin osa tekee liian tummia kuvia, esim. colorkolmio niin tummia, että en mitenkään saa säädettyä näyttöäni yhtä tummaksi. Mistään näytön väärin säätämisestä ei siis ole kyse. Osa kuvista on otettu P-asetuksilla (Canon EOS 30D) eli en edes itse valota väärin. Color kolmio lisää myös värikylläisyyttä aivan törkeästi. Kuvamestarit on värien suhteen toinen ääripää. Myös samasta firmasta kaksi kertaa tilaamani sama kuva on ollut aivan erilainen. Siis kertokaa hyvät kuvaajat mistä tilaatte tulosteenne.
    Maksaisin mielelläni enemmän kuvista jos saisin parempaa laatua.

Toinen kysymys on haluni teettää kalenteri omista kuvistani ihan itselleni. Onko näistä kokemusta? Mistä saa hyvää laatua? Extrafilmiin en ollut tyytyväinen pari vuotta sitten.

2. Vs: mistä parhaat tulosteet

Tuo mainintasi "(....)  Suurin osa tekee liian tummia kuvia, esim. colorkolmio niin tummia, että en mitenkään saa säädettyä näyttöäni yhtä tummaksi (....)" on sikäli outo, että ethän sinä säätele näyttöäsi minkään tulosteen mukaan, vai mitä ? Sitä paitsi, jos säätäisit näyttösi liian tummaksi, olisivat tulosteet liian vaaleita.

Eiriltä sai ainakin aiemmin prodigi-tuotteita varten muistivärikuvan (kasvokuva ja väripalkkeja) tiedostona, jonka avulla saattoi hyvin helposti ja sangen luotettavastikin verrata ko. tiedostoa ruudulla ja siitä tehtyä vedosta. En tiedä saako niitä vielä vai ei. Tämä siis koske tavallista halpaa kuluttajaprinttiä.

3. Eppu75

Eppu75

11
    0
    0
    Vs: mistä parhaat tulosteet

Tuo mainintasi "(....)  Suurin osa tekee liian tummia kuvia, esim. colorkolmio niin tummia, että en mitenkään saa säädettyä näyttöäni yhtä tummaksi (....)" on sikäli outo, että ethän sinä säätele näyttöäsi minkään tulosteen mukaan, vai mitä ? Sitä paitsi, jos säätäisit näyttösi liian tummaksi, olisivat tulosteet liian vaaleita.

No tässä kohtaa ilmaisin itseäni huonosti. Siis saatuani kuvat ajattelin, että olen säätänyt näyttöni liian kirkkaaksi ja siksi kuvat ovat tummia. Ihan vaan kokeilumielessä säädin näytön mahdollisimman tummaksi ja silti erotin kuvista yksityiskohtia, jotka color kolmion tulostessa olivat hävinneet mustuuteen, mm. kasvot. Siis tässä tummuusasiassa kyse ei voi olla näytönsäädöstä.

Kun puhut tavallisesta kuluttajaprintistä, niin mistä ja miten saa kallimmalla parempaa laatua? Eirin nettisivuilla ei ainakaan mainita? Muistivärikuva kuulostaa kiinnostavalta. Mutta siis nyt kun olen jo teettänyt tulosteita, niin voin verrata, että ei samalta näytä ja kaiken lisäksi eri firmojen tulosteita vertaamalla näyttöä pitäisi muokata eri suuntiin, osa tulosteista kun on värikkäämpiä, osa harmaampia kun näytön kuva. Help.

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Eiriltä olen ite saanut ainakin hyvät kuvat kokoon kuin kokoon. Ja aika lailla on kohdallaan värit ja sävyt omaan näyttöön verrattuna.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Minä olen tilannut Foto ykköseltä ja ihan hyviä ovat olleet.

6. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

Täältä ääni Fotonetille. Siellä(kin) pitää vain muistaa valita lopuksi "Ei automaattisia korjailuja" tmv. täppä.

Fotonetiltä saa myös väriprofiilit, jos omassa prosessissa on värinhallinta käytössä.

-Topi Kuusinen

7. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Muutin äskettäin kuviani paperilapuiksi. Ihan vaan sellaista kymppikuvaa albumiin laitettavaksi, tutuille annettavaksi ja seinille tökittäväksi... Kuvien laatu oli pääsääntöisesti tähän käyttöön täysin riittävä, mutta joukossa oli muutama todella selvästi ylivalottunut otos. ilmeisesti joku automaattinen korjaus heittänyt häränpyllyä?

No, vaikka kivijalkaliikkeessä asioidaankin, niin ei kai voi olettaa, että kymppikuvien laatu katsottaisiin kuva kuvalta manuaalisesti :-/

8. Eppu75

Eppu75

11
    0
    0

Kiitos vinkeistä. En tosiaan ole aikaisemmin käyttänyt noita liikkeiden icc-profiileja, mutta nyt olen yrittänyt perehtyä aiheeseen. Jos siis nyt muutan muokkaamani kuvan vaikkapa fotonetin icc-profiiliin, niin puitääkö minun valita adobesta (7.0) määritä profiili ja muunna profiiliksi? (englanniksi nämä on kai assign ja convert?) Olen nimittäin löytänyt tästä asiasta täysin ristiriitaisia ohjeita.

Samaan aihepiiriin liittyen, koska haluan säilyttää muokkaamani kuvan myös tietokoneella, oletteko te tuon muuntamisen yhteydessä uskaltaneet ensin tallentaa muokatun kuvan ja sitten konvertoida vain tilaukseen menevän kopion. Tarkoitan tällä sitä, että sitten joutuu tallentamaan kaksi kertaa ja jpegin tasohan kai kärsii näistä tallennuksista.

Osaako joku neuvoa, kuinka muunnetaan kokonainen kansiollinen kuvia toiseen ICC-profiiliin?

9. Cowboy

Cowboy

20
    0
    0

Kyllä se paikallinen palveleva liike on paras vaihtioehto, jos meinaa saada sellaisia kuvia kun haluaa. Eilen pyörähdin paikallisessa ja otettiin ensin testitulosteita, jonka jälkeen annoin luvan tulostaa muut. Kuvista valittaminen ja huonojen kuvien syiden selvittäminen on helpompaa paikallisessa. Eipä sillä, olen kyllä Ifi:ltä/Ifolorilta aina saanut hyvät kymppikuvat, mutta isompia printtejä en sinne lähettäis isoa erää...

-CB

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Photoshopissa tehdään macro/action  ja sitten Automate-Batch, valitaan kansio.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ääni Fotonetille.

Suunnilleen niin hyvää kuin voi toivoa, aina. Tosin useimmiten tilaan hieman suurempia, ja käytän icc-profiilia.

12. Hirvi

Hirvi Member

97
    0
    6

Ääni Fotonetille.

Tilailen myös suuria kuvia enimmäkseen. Näyttelyäni varten.

13. Vs: mistä parhaat tulosteet

Mutta mistä saa ihan oikesti priimaa kuvaa?
    Fotonetin kuvat ovat poikkeuksetta magendaisia, tummatpäät tukossa jne....
    Ei sinänsä, hyvä se on hintaansa nähden harrastelijalle. Mutta entäs silloin kun haluaa täydellistä?

Ja jeps. Horisontti on suorassa ja näyttö kalibroitu ja tarkistetaan säännöllisesti, käytän profiileja. Poikkeuksetta kaikki on aika kamalia!

Whos next lab... ´Pieni firma joka tekee dioja, olisipa samantyyppinen pikku firma joka tekisi
    oikeasti hyviä kuvia!

-jukka-

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Ymmärtääkseni Värilaboratorio Jussi Pohjakallio ja Nasa-kuva tekevät Helsingissä oikeasti hyviä kuvia Who's nextin tyyliin, mutta niiltäkään ei saa ilfochromea eikä analogisia kymppikuvia. C-41-kehitykset ja suurennuskoneet niillä kyllä on, Nasa-kuvalla mustavalkovehkeetkin.