Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lightroom:lle kilpailija

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jaava, 3 Marraskuu 2017.

1. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Piti oikein kokeilla. Lr ymmärtää psd formaatin sikäli, että kuva näkyy oikein, mutta layerit eivät näy siinä samalla tavalla erillisinä kuin Ps:ssä. Jos haluat avata kuvan layereineen jälleen Lr:stä photariin, niin valitse optioksi edit original. Tätäkö tarkoitit?

En kylläkään kovin usein tarvitse photaria avata. 99% menee Lr säädöillä. Ja kun teen jotain Ps puolella, niin se on yleensä kertaluontoista. Harvoin tulee veivattua kuvia Lr-Ps välillä moneen kertaan edes takas.

Viimeksi säädin yhden matkakuvani perspektiiviä Ps:ssä. Lr perspektiivisäädöt ovat yksinkertaisemmat, eivätkä sillä kertaa riittäneet.

2. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu 2019
  3. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Tarkkaan ottaen mä kirjoitin näin:
    Eihän siinä ole mainintaa "tiffien tilatiedoista", vaan juuri päinvastoin; en usko niitä olevan.
    Tilatiedoilla tarkoitan sitä tilaa, johon editori jäi, kun kuvan editointi viimeksi lopetettiin.

Mä olen kirjoittanut tiff-readerin reilu vuosi sitten, kun päätin tehdä myös dng-tiedostojen lukijan sekä kirjoittajan, jolloin tuli veivattua formaattia melkoisesti.
    Tiff-formaatti koostuu tageistä, joita on olemassa melkoisen paljon. Periaatteessa olisi mahdollista määrittää tiff:ssä myös tilatietoja yms. sopivilla tag:llä. Esimerkiksi Photoshop on varannut private tagin 34377 ( = Collection of Photoshop 'Image Resource Blocks'). Mitä se pitää sisällään on Adobe:n itsensä määriteltävissä, eikä noita useinkaan julkaista.
    Muunmuassa täältä löytyy tiff tagien referenssi: https://www.awaresystems.be/imaging/tiff/tifftags.html

4. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

5. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Näin mäkin totesin 2016, kun testasin tuota Affinity:ssä: tiff on se paras formaatti LR:n kanssa. Näinhän ei ole kuitenkaan pakko olla tulevaisuudessa Affinity-DAM sovelluksella.

6. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Tämähän näissä jutuissa on pointtina. Kun tekee jotain oikeasti ja käyttää työkaluja, on paljon vähemmän ihmeteltävää. Asiat ja todelliset tarpeet aukeavat kyllä. Jollekulle LR, jollekulle PS ja monelle molemmat ja yhdelle vielä joku muu.

Mulle on turha tulla sanomaan, että mä sanon, ettei noin saisi harrastaa kuin Jaava tekee. Ihan varmaan saa, lienee hyväkin harrastus sinänsä, mutta se on vaan eri kuin minulla. Mä aina välillä unohdan sen ja osallistun näihin ketjuihin mutta yleensä viimeistään sivuilla 4-6 mä muistan, että tämä olikin eri juttu.

Minusta on hedelmällistä ottaa kuvia ja tehdä niistä valmiita, joku toinen harrastaa pohtimalla mitä jos ottaisi kuvan ja tekisi näin, mitenkähän kävisi. On ihan selvää, että minusta ei olisi insinööriksi ja että joku toinen nauttii insinöörimeiningistä täysillä. Mä koetan muistaa tämän...

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

8. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=858883 time=1510159858 user_id=17614]
    Minusta on hedelmällistä ottaa kuvia ja tehdä niistä valmiita, joku toinen harrastaa pohtimalla mitä jos ottaisi kuvan ja tekisi näin, mitenkähän kävisi. On ihan selvää, että minusta ei olisi insinööriksi ja että joku toinen nauttii insinöörimeiningistä täysillä. Mä koetan muistaa tämän...
    [/quote]
    On hedelmällistä kun foorumilla on erilaisia orientaatioita valokuvausalaan. Pelkkä perusinsinöörinäkökulma on latistava, samoin kuin yltiötaiteellinen. Lisäksi näyttää täällä olevan muitakin suuntauksia: joku on kiinnostunut nappulatekniikasta, toinen aallon eturintaman tavoittelusta (tekniikan tai muun) ja kolmas jostain ihan muusta, mihin liittyy valokuvaus jotenkin päin.

Mä en ole kovin innostunut julkaisemaan kuviani netissä. Sensijaan jokin pienryhmä vois olla hyvä paikka keskustella kuvista, kun minusta kuva ilman narratiivia on vain kuva ilman suuntaa. Kuva kykenee selittämään itsensä vain poikkeustapauksissa. Ja silloinkin vaaditaan katsojalta jonkinlaista yhteistä kulttuuripohjaa.

Iso osa valokuvausta on joka tapauksessa tutustua valokuvauksen tekniikkaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin; erityisesti meidän aikana, kun kehitys on vauhdikkaampaa kuin koskaan ihmiskunnan historiassa. Tässä keskustelussa netti ja foorumit on hyvä apu.

9. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    On hedelmällistä kun foorumilla on erilaisia orientaatioita valokuvausalaan. Pelkkä perusinsinöörinäkökulma on latistava, samoin kuin yltiötaiteellinen. Lisäksi näyttää täällä olevan muitakin suuntauksia: joku on kiinnostunut nappulatekniikasta, toinen aallon eturintaman tavoittelusta (tekniikan tai muun) ja kolmas jostain ihan muusta, mihin liittyy valokuvaus jotenkin päin.

Mä en ole kovin innostunut julkaisemaan kuviani netissä. Sensijaan jokin pienryhmä vois olla hyvä paikka keskustella kuvista, kun minusta kuva ilman narratiivia on vain kuva ilman suuntaa. Kuva kykenee selittämään itsensä vain poikkeustapauksissa. Ja silloinkin vaaditaan katsojalta jonkinlaista yhteistä kulttuuripohjaa.

Iso osa valokuvausta on joka tapauksessa tutustua valokuvauksen tekniikkaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin; erityisesti meidän aikana, kun kehitys on vauhdikkaampaa kuin koskaan ihmiskunnan historiassa. Tässä keskustelussa netti ja foorumit on hyvä apu.
    [/quote]

Mä kovasti yritin kirjoittaa niin, ettei siitä tulisi vaikutelmaa, että arvotan asioita, vaan että olen havainnut tällaisen perustavaa laatua olevan eron...

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

11. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83
    Juu, sellaista sattuu toisille...

12. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Netissä sanotaan PSD-tiedostosta:
    Onko nyt niin, että jos Photoshop tallentaa tiff-tiedotoon myös layerit, niin näillä kahdella formaatilla (PSD ja tiff) ei ole käytännön eroa: kummastakin tiedostomuodosta saadaan Photshop:iin samanlainen alotustilanne layereineen (onko muutakin ) uudelle editoinnille?

13. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Testasimpa Lightroom <-> Affinity Photo käyttöä:

1) Lightroom:ssa on raw-kuva editoitavana, kun tulee tarve tehdä jotain mihin LR ei pysty. Käynnistetään Affinity Photo, jolloin saadaan dialogi:

Koska editointi on ensimmäinen, niin valitaan dialogista "Edit a Copy with Lightroom Adjustments" ja LR tekee halutun formaatin (tässä tiff) tiedoston. Edit-painikkeesta käynnistyy Affiny Photo ja lataa kuvan editoitavaksi.

2) Kun Affinity:ssä editointi on valmis, palautetaan kuva Lightroom:lle: File/Export (tai Ctrl+Alt+Shift+S), jolloin saadaan dialogi:

Jos kuvaan on tullut lisättyä layereitä, niin dialogista pitää ruksia täppä: "Save Affinity Layers". (Tätä en saanut oletusarvoksi). Lopuksi painetaan "Export", jolloin kuva palautuu Lightroom:lle (ei näytä tarvitsevan LR:ssä erikseen synkronointia, jos kuva palautuu samalla nimellä samaan hakemistoon = ylikirjoittuu).
    Affinity:ssä on mulla ongelma tässä kohtaa: Se ei kirjoita tiedostoa vanhan päälle oletusarvoisesti (vaan hakemistoon, joka sillä sattuu olemaan vanhastaan käytössä). Lisäksi Affinity haluaa välttämättä kirjoittaa tiedoston laajennukseen tiff (kaksi äffää), kun Lightroom antaa sen yhdellä: tif. En löytänyt kummastakaan ohjelmasta asetusta, jolla tuon voisi määrätä haluamakseen.

3) Kun tämän Affinity:ssä käsitellyn tif-kuvan ottaa seuraavan kerran editoitavaksi, niin Lightroom:n Photo/Edit In/Edit In Photo.exe... (tai Ctrl+Alt+E) dialogissa on vaihtoehdot:
    • Edit a Copy with Lightroom Adjustments
    • Edit a Copy
    • Edit Original

Koska tämä on vanhan tiff-tiedoston lisäeditointi, niin valitaan dialogista "Edit Original" jolloin LR antaa tiff-tiedoston sellaisenaan Affinity:lle. Tällöin myös aiemmat layerit säilyy Affinity:ssä editoitaviksi.

Näitä pitäis selvitellä
    Kysymys 1: Voiko Lightroom:ssa muuttaa kirjoitettavan tif-tiedoston päätteen muotoon "tiff"? Tai vaihtoehtoisesti onko Affinity Photo:ssa vaihtoehtoa "tif"? (Nyt Lightroom kirjoittaa tif-tiedoston muotoon filename.tif ja kun Affinity palauttaa sen, niin se tulee muodossa filename.tiff -> LR pitää niitä eri tiedostoina)
    Kysymys 2: Miten saan Affinity Photon kirjoittamaan (File/Export) editoidun tiedoston automaattisesti samaan paikkaan (hakemistoon), kuin mihin Lightroom sen generoi? Siis kirjoittamaan tiedoston vanhan päälle oletusarvoisesti.
    Kysymys 3: Miten saan Affinity:n Export Settings dialogin "Save Affinity Layers" täpän oletusarvoisesti ruksituksi?

PS. Jäljempänä viestiketjussa selvisi oikeat tavat tallentaa Affinity Photo:ssa editoitu tiedoto, jos sen haluaa tulevan Lightroom:iin:
    • Korrektein tapa on tallentaa "File/Save" komennolla, jolloin tiedosto tallentuu juuri oikeaan hakemistoon ja oikealla tiedostonimen laajennuksella (.tif).
    • Toinen tapa on sulkea vain Affinity Photo, jolloin se ilmoittaa, ettei editoitua tiedostoa ole tallennettu ja tiedotonimen laajennus on oikein (.tif) ja myös hakemisto.

Sen sijaan komennot "File/Save as..." ja "File/Export..." eivät toimi LR:n kannalta oikein.

Liitetyt tiedostot:

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    On ja ei.
    Tiff tukee tasoja joten siltä osin eroa ei ole. Tiff on julkinen standardi toisin kuin psd ja tiff on laajemmin tuettu. Pitkäaikaiseen arkistointiin suositellaan tiffiä eikä psd:tä.
    Toisaalta psd on ainoa formaatti joka varmasti tukee kaikkea mitä photarissa tehdään. Ja sitten taas toisaalta en ole itse törmännyt tilanteeseen jossa tiff ei olisi toiminut. Tosin käytän kyllä editointiin enemmän psd:tä. Arkistokappaleet toki ovat minullakin tiffejä.

15. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    Tuota noin, ihan ystävällisesti. Sinulla on käytössäsi sekä LR että Affinity ja juuri testailet niiden yhteiskäyttöä. Nyt kysyt muilta juuri testailuusi kuuluvaa asiaa. Miksi? Etkö saa itse kaikkein nopeimmin selvitettyä vastausta kysymykseesi?

16. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Tokihan minä etsin kummastakin ohjelmasta setup:it läpi, mutta en vaan löydä. Onko edes mahdollista saada näitä ohjelmia kirjoittamaan file name extension samalla tavalla?

Nyt Lightroom kirjoittaa tif-tiedoston muotoon filename.tif ja kun Affinity palauttaa sen, niin se tulee muodossa filename.tiff. Jos tämän kuvan haluaa nyt Lightroom:n katalookiin, niin pitää ajaa synkronointi: Library/Synchronize Folder...
    Tällöin editoitu kuva tulee mukaan, mutta se vanha .tif, minkä Lightroom teki vietäväksi Affinity:lle jää myös (ilman editointeja). Eihän tähän pyritty.

Yrittelen kyllä kuukkeloidakin tuota. Puoli tuntia ei ole vielä riittänyt.

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

18. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Aijaa, sä vaan suljet Affinity Photon pääikkunan :)
    Mä taidan olla liian herrasmies ja yritän mennä muodollisesti oikein:) ja sulkea sieltä mistä tallennus tapahtuu suoralla pyynnöllä.

Ja sitten päätin kokeilla hieman lisää:
    • Ensin "File/Save As...", jolloin Affinity avaa tiedostontalletus-dialogin, jossa on tarjolla 20170901-IMG_6374.afphoto. Mähän haluan tallettaa tiffin! Katson vielä dialogin kentän "Save as type:", jossa on tarjolla vain tuo .afphoto.
    • Yllä olevan syyn takia aiemmin käytin komentoa "File/Export...", joka tarjoaa tiedostoksi 20170901-IMG_6374.tiff. Muuten hyvä, mutta yksi ähvä liikaa ja folderiksi tulee viimeksi käytetty (ei siis välttämättä se mihin halutaan tallentaa vanhan tif:n päälle)
    • Sitten vielä "File/Save" ja simsala bim, perhana tiedosto tallentuu juuri oikeaan hakemistoon ja oikealla tiedostonimen laajennuksella (.tif). Ei o totta! Tiedosto löytyy Lightroomista juuri oikealla nimellä 20170901-IMG_6374.tif
    • En kokeile tuota ryökälemäistä tapaa sulkea vaan alta sovellus:) Uskon kuitenkin sen toimivan.

Kiitos kebax avusta.

19. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

20. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    Hassu juttu: jos Affinityssä luo tasoja psd-tiedostoon ja tallentaa sen LR:iin, niin Photoshop löytää tasot. Jos saman tekee tiffillä, niin Photari ei enää tasoja löydä. Kummassakin tapauksesa tasot toki ovat edelleen Affinityssä olemassa.