Lightroom nimeämissotkut ja Lightroom 6 kohtalo Onkohan nämä nyt ihan näinkään? Adobe:lla on ollut yli kaksi vuotta tarjolla kaksi Lightroom-versiota: Lightroom CC (Osa Creative Cloud:a, kuukausimaksullinen käyttölupa) Lightroom 6 (standalone, päättymätön käyttölupa/perpetual license) Adobe ilmoittaa: Seuraavat ominaisuudet on Lightroom CC:ssä (2017), joita ei toisaalta ole LR6:ssa: Dehaze and Boundary Warp functions Guided Upright feature Local B&W Adjustment Sliders Fine control over selections with Color and Luminance Range Masking tools Vuonna 2017 syksyllä nimeämiseen tuli muutos: Lightroom CC -> Lightroom Classic CC Lightroom 6, jossa on sama käyttäjäliityntä kuin aikaisemmassa versiossa. Versio 6.13 tulee olemaan ilmeisesti viimeinen julkaisu (will receive only two more small updates over the next few months to provide support for new cameras, new lens profiles and bug fixes). Lightroom Classic CC Lightroom 6 PS. Kun olen ladannut päivityksiä standalone versioon, siis Lightroom 6, on Adoben sivun teksteissä esiintynyt nimessä CC mainintaa (CC = Creative Cloud), joka on tehnyt päivityksistä pahuksen hermostuttavia tapahtumia: en ole ollut varma päivittääkö koko ohjelman pilviversioon, siis Lightroom CC (mitä en ole halunnut missään tapauksessa). PS 2. Lisätty listaan: Fine control over selections with Color and Luminance Range Masking tools
Muutama päivä sitten tuli vastaan mielenkiintoiselta vaikkutava ohjelma nimeltä Luminar. Lisää näistä: https://petapixel.com/2017/11/01/macphun-unveils-luminar-2018-take-adobe-lightroom/ https://macphun.com/luminar
Ja nyt esimerkiksi Fine control over selections with Color and Luminance Range Masking tools. joka on hyvin merkittävä lisäys kuvankäsittelyyn.
Tää vaikuttaa myös hyvältä nykyisille LR käyttäjille, koska osaa hyödyntää LR:n katalookin. Päivitin tuonne DAM-sovelluslistaan ( https://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?f=36&t=125533&p=858501#p858501 )
DAM-ominaisuuksistahan ei vielä mitään oikeaa tietoa ole, ennakkohypekin varsinaisesti sanoo vain näin: “It’s going to be a perfect tool for organizing and managing images. Moreover, users will be able to run it along with LR library to compare both DAMs side by side and choose which fits them better.” En tuosta nyt vielä suuresti innostu.
Esimerkkityönkulku Lightroom <-> Photoshop (mulla ei ole Photoshoppia, meneekö näin?): Editoin raakakuvaa LR:ssä, josta käynnistän Photoshopin, jolle kuva konvertoidaan (8, 16 tai 32 bitin) tiff-kuvaksi. Pystyykö LR tekemään 32-bittistä HDR-kuvasta 32-bitin tiff kuvan? tiff-kuva tallentuu konvertoinnin yhteydessä väliaikaishakemistoon (luulisin), josta Photoshop saa sen käsiinsä. Vai annetaanko tässä kohtaa jokin haluttu hakemisto? Kun Photoshop käynnistyy, niin LR on antanut sille myös eo. tiff kuvan (käynnistysparametrina). Kun Photohopissa ollaan valmiita, tiff-kuva tallennetaan käyttäjän toimesta halutulla nimellä johonkin, mistä se voidaan synkronoida Lightroom:sta (käyttäjän toimesta) osaksi katalokia. Samalla Photoshopissa käyttäjä tallentaa PSD-tiedoston (johonkin, mistä se osallistuu myös varmuuskopioiden tekoon), jossa on säilytyksessä layerit yms. kuvan editointiin liittyvät seikat myöhempää käyttöä varten. Jos LR:stä halutaan uudelleen Photoshoppiin korjaamaan editointia (layereineen), niin miten löydän tuon PSD-kuvan (ilman että varsinaisesti tiedän missä se on)? Lightroom:n ei jää mitään jälkeä siitä. Mä en muista enään miten tuo operaatio Affinity:n kanssa tarkalleen meni ( LR <-> Affinity), mutta jotain tuollaista tiedostojen kanssa pulaamista siihenkin liittyi. Voisko hyvässä DAM-ohjelmassa olla tukea tuon tiedostojen kanssa toimimisen suhteen. Erityisesti, jos työkalut tulevat samasta tehtaasta. Lightroom:n kanssahan noita tiedostoversioita syntyy minimissään kolme per kuva, joka on hyvä paikka hajottaa koko kuvatietokannan rakenne epäjohdonmukaiseksi: Katalookissa LR editoinnit raw kuvaan (tähän saattaa tulla korjauseditointeja tiff-kuvan tekemisen jälkeen -> huh) tiff-kuva, joka on LR sekä photoshop-yhteensopiva (tähän kuvaan saattaa tulla LR:n korjauseditointeja, jotka tallettuu katalookiin? -> huh) PSD-tiedosto, jossa photoshopin editointitiedot, layerit ja kuva (näitä saatetaan tehdä useita -> huh) Tietysti jokainen yrittää kehittää säännöt "workflow:lle". Yksi keino olisi yrittää pitää järjestystä yllä tiedostojen nimeämissäännöillä, mutta pysyykö se ajanmittaan kasassa, vai tuleeko poikkeamia.
Photoshop ei automaattisesti tallenna sekä tiffiksi että psd:ksi kuten näytät olettavan. Photoshopin kautta nimetyt ja tallennetut kuvatiedostot LR liittää luetteloonsa aivan normaalin synkronoinnin kautta.
Mä en olettanut, mutta valitsin epäselvän sanamuodon. Tarkoitus oli tuoda esiin ainakin Photoshop:n layereiden merkittävyys PSD-tiedotossa, kun korjauseditointeja tehdään. (korjasin aiemman viestin sanamuotoa: Samalla Photoshopissa käyttäjä tallentaa PSD-tiedoston ...) Sama juttuhan on Affiny Photo:n kanssa. Se tallentaa .afphoto tiedostoon "the state of your project, with layers, selections, adjustment settings". Affinity muuten osaa lukea psd-tiedostoja (tuskin kuitenkaan hyödyntää kaikkia ominaisuuksia). Eli kun käyttäjä nimeää editoimansa (esimerkissä tiff-tiedoston) ja tallentaa sen Photoshop:ssa, niin tieto siirtyy Lightroom:n katalookiin automaattisesti. Käyttäjän täytyy myös itse varautua tuleviin korjaustarpeisiin ja osata tallentaa Photoshop:ssa myös psd-tiedosto.
(snip... Eli kun käyttäjä nimeää editoimansa (esimerkissä tiff-tiedoston) ja tallentaa sen Photoshop:ssa, niin tieto siirtyy Lightroom:n katalookiin automaattisesti. Käyttäjän täytyy myös itse varautua tuleviin korjaustarpeisiin ja osata tallentaa Photoshop:ssa myös psd-tiedosto. [/quote] Ei, tieto ei siirry automaattisesti vaan LR:n luettelo pitää käyttäjän synkronoida. Siten LR löytää sen kuvan.
Yritin editoida tämänkin tuonne viestiin mukaan. Kaiken kaikkiaan monimutkaista ja vaatii käyttäjän "interventiota" kohtuuttomasti! Tällainen jos on mulla käytössä yhtään pidempään sanotaan 5 kuvaa viikossa, niin kaikki on lopulta sekasin. Onko kukaan kokeillut noita muita DAM-sovelluksia: oisko niissä ratkaistu tämä jotenkin toisin?
Tarkoitatko että LR:n luettelon käyttö on monimutkaista? Siltä se voi alussa tuntua, mutta kun aikanaan otin LR:n jokapäiväiseen käyttöön, niin ei montaa päivää mennyt kun siihen totuin eikä se enää tuntunut ollenkaan hankalalta. Ei, vaikka volyymi oli kyllä paljon suurempi kuin mainitsemasi. Enkä edes saanut arkistoani sekaisin. Vähän kuin monissa asioissa: pitää miettiä mitkä ne rutiinit ovat ja miksi ne ovat sellaiset kuin ovat. Sitten asiat yleensä sujuvat.
No en toki Tarkoitan, kuten pitkästi ja monessa viestissä selostin: Kun yhdestä kuvasta syntyy tietoa monen tiedoston verran (Photoshop:ssa tai Affinity:ssä editoinnin seurauksena) ja niitä (tiedotoja) on mahdollista käsitellä/editoida toisistaan riippumatta kontrolloimattomasti, niin metsään mennään suurella todennäköisyydellä. Tästä syystä myös kirjoitin aiempaan viestiini (ja vielä bold:lla): Kopioin tuon luettelon syntyvistä tiedostoista vielä tänne:
Jotakuinkin tuollainen Lightroom historia mullakin on. Olen ollut tyytyväinen ja kaikki kuvat löytyy nopeasti. Ei mitään valittamista. Uusi tilanne on se, että alan käyttämään Affinity:ä joidenkin kuvien kanssa, eikä tilanne olekaan enää LR:n hallinnassa vaan vaatii mun omaa tarkkuutta pitää yllä järjestystä. Vähän niinkuin aikoinaan, kun kuvat oli jaettu käyttöjärjestelmän hakemistoihin, joita pyrin nimeämään jollain perusteella saadakseni jonkinlaista rakennetta.
Ei kai se vaadi sinulta kuin kahta asiaa: A) tallennat Affinityllä (tai yleensä editorilla X) käsittelemäsi kuvat muotoon jonka LR ymmärtää ja B) haluamallasi tiheydellä (vaikka jokaisen Affinity / editori X-istunnon jälkeen? kerran päivässä, viikossa?) synkronoit LR:n luettelon. Ei kai tuo kovin työlästä ole? Noin olen tehnyt jo hyvän aikaa ja mielestäni homma toimii varsin jouhevasti. EDIT Vai menikö minulta jotakin ohi?
Siis eihän siinä mitään PSD-tiedostoa synny. Ei kai sitä formaattia juuri kukaan käytä edes. Tiffissä ne layerit kulkee ihan mukisematta. Ainoat ongelmat tulevat kun tiedostokoko kasvaa yli 2GT:n kokoon, silloin tarvitaan PSB -formaattia - ja sitä edes LR ei osaa lukea joten se kelpaa vain photoshopin työstöformaatiksi. Normaalilla photoshop-työnkululla ei synny kuin se tiff -tiedosto. Samalla tavalla kuin millä tahansa ulkoisella ohjelmalla (vaikka NIK-vehkeet). 32-bittisistä HDR-kuvista: Photoshoppiin ne kuvat saa auki halutessa suoraan raw-muotoisina smart objekteina, jolloin sieltä voi vielä palata LR:ään tekemään muokkauksia ja sitten palata taas jatkamaan layereita päälle photoshopissa ilman mitään tiff-tallennuksia välissä.
Tähdennetään nyt vielä, ettei mulla ole koskaan ollut Photoshop-ohjelma, eikä tule. Mä vaan haluan tietää tuon kuvion, kuinka käsittelette LR:n kuvia Photoshopissa. Kahdelta taholta esitetään nyt niin, että normaalisti PSD-formaattia ei käytetä, vaan tiff on se missä kulkee tarvittava tieto. Tiedän tiff:ssä voitavan säilyttää layereitä, mutta mitään editoin tilatietoja sun muita säätöjä ei sitten siellä olekaan ... kait? Kuinka LR reagoi noihin layereihin? Voiko LR:llä edelleen editoida Photoshopissa ollutta kuvaa (johon siis tehty layer-rakenne)?
Mitähän nyt tarkoitat tiffien tilatiedoilla? Tiff on bittikartta_kuva_. Se ei ole olennaisesti ohjejoukko editorille kuten raakakuvamuodot joita on editoitu. Vai tarkoitatko normaaleja metatietoja? Toiseen kysymykseen: voi editoida.