Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jaava, 31 Elokuu 2016.

  1. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Jäin ihmettelemään LR:ssä tehtyjen dng-tiedostojen värikanavien bittimäärää (Käytössä Version 6.6.1 ja Camera Raw 9.6). Muunsin Canonin CR2-tiedoston erilaisin asetuksin sekä dng että tif tiedostoksi ja sain seuraavia tuloksia:



    Tiedosto                           
    Koko (KB) 
    Muuta               
    LR-valinnat



    Varikortit.cr2
    23 410
    Alkuperäinen
    Exported as Original



    Varikortit imported dng.dng
    19 633
    Imported as dng
    Exported as Original



    Varikortit.dng
    19 285
    Export cr2->dng




    Varikortit EFLD.dng
    19 590
    Export cr2->dng
    Embed Fast Load Data



    Varikortit EFLD EORF.dng
    42 048
    Export cr2->dng
    Embed Fast Load Data + Embed Original Raw File



    Varikortit EFLD ULC EORF.dng
    26 977
    Export cr2->dng
    Embed Fast Load Data + Embed Original Raw File + Use Lossy Compression



    Varikortit EFLD ULC.dng
    4 519
    Export cr2->dng
    Embed Fast Load Data + Use Lossy Compression



    Varikortit ULC.dng
    4 214
    Export cr2->dng
    Use Lossy Compression



    Varikortit None 16.tif
    105 001
    Export cr2->tif
    No Compression + 16 bits/component



    Varikortit ZIP 16.tif
    78 266
    Export cr2->tif
    ZIP Compression + 16 bits/component




    Lightroom:ssa voi valita tif-tiedostoihin 16-bittiä per värikanava, mutta dng:ssä ei valintaa ole. Kun dng-tiedostoon katsoo sisään (SamplesPerPixel Tägi) (katsoin muutamaa yo. dng:tä), niin siellä lukee 8 bittiä. Tif-tiedostoihin voi valita 16-bittiä per kanava ja niissä myös se on. Ja näkyyhän tuo myös tiedostoko'oissakin.

    Enkö mä vaan löydä jotain LR asetusta, ole lukenut dng-speksiä vai mikä tässä on. Eihän ne voi tehdä 8-bitin syvyydellä noita dng-tiedostoja. *pöllämystyneenä*

    Aivan kuin dng-valinnoissa ei olis sitä parasta mukana ollenkaan. Siis 16-bittiä per värikanava ja lossless compression.

    Ihmetyttää tuo dng:n ja tif:n kokoero: 8-bitin dng ja 16-bitin tif koot: 19 633 / 105 001.
    Vaikka dng:n jokaisen tavun tuplaisi (8->16 bitin kanavat), niin kooksi tulisi vasta 39266 tavua.

    Edit hieman myöhemmin:
    Vai onko niin, että dng:ssä on aina lossless kompressio, jos lossy-kompressiota ei ole erikseen valittu. Ja tällöin tuo SamplesPerPixel Tägin antama arvo (8-bittiä per komponentti) ei jostain syystä pitäisi paikkaansa.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Ainakin pari vuotta sitten DNG:n speksit löytyvät Adoben sivuilta kehityspaketin kylkiäisenä kaikkine switcheineen ja parhaimmillaan kuva oli käsittääkseni TIFF 6.0 -määritysten mukainen. Tosin niitä oli niin monta sivua, etten muista mitä kaikkea tauhkaa siellä olikaan.
     
  3. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Mä olen tavannut noita TIFF 6.0 speksejä kun olen tehnyt tiff-readeria. Innostuin kokeilemaan sitten kuinka se puree dng:n rakenteeseen, mutta känähti heti tohon bittisyyteen (mun readeri osaa vain 16-bitin värikomponentit:) (siis pistin eston, ettei tule edes yritettyä noita 8-bitin tiedostoja)
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Lossy DNG ainakin on 8bit. Kuitenkin melko laadukas kun sitä kauan sitten testailin ja jonkun aikaa käytin arkistoformaattina.
    Muuten DNG:n sisältö riippuu kuvasta. Dng-raw:n sisältö on ihan jotakin muuta kuin bittikarttamuotoisen tif-kuvan sisältö.
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    SamplesPerPixelissä ei pitäisi olla mitään viittausta bitteihin, sillä yhtä pikseliä vastaavien kuvapistenäytteiden määrä on ihan numero, kenties yksi tai useampi. Värikanavien syvyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eiväthän ne bitit ole yksittäisiä näytteitä, vaan yhden näytteen arvo binäärimuotoon tallennettuna.

    Siitä kertoisi BitsPerSample, mutta luemma tiedostoissa ei ole mitään varmaa tietoa bittimäärästä. Todennäköisesti sen suhteen ei ole mitään ongelmaa.
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Tarkoitus ei ollut kertoa yksityiskohtaisesti siitä, kuinka bits/component arvot on esitetty, mutta olisin voinut olla sen verran tarkempi, että olisi tullut tuo oikea tagi ... siis BitsPerSample. Se antaa jokaiselle kanavalle biteissä kanavan leveyden. 16 bitin levyisissä kanavissa on kullekin erikseen annettu 16 ja vastaavasti 8-bittisissä.

    Nyt tif-tidosto, jolle olen LR:ssä kertonut bits/component arvoksi 16, antaa BitsPerSample tagissä (oikeammin IFD-tagin entry field osoittaa tiedoston ofsettiin, jossa nuo 3 arvoa ovat) kullekin värikanavalle (R, G ja B) arvon 16.

    Sen sijaan kun importtaan LR:ään tai exporttaan siitä DNG-muotoisen tiedoston, on vastaavat BitsPerSample arvot 8,8,8.

    On hieman kummallista, vaikka data olisi RAW-muodossa, että sille annetaan tuo BitsPerSample-tagi, jos sillä ei tarkoiteta mitään.

    Ilmeisesti Lightroom:ssa ei voi mitenkään määritellä, mikä bittisyvyys dng tiedostoon halutaan?
     
  7. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 606
    1 315
    113
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    En ole LRssä dng-konversiota tehnyt, mutta erillinen DNG Converter (9.6.0...) tekee CR2sta 16 bittisen DNG:n. Olen työnkulkuni tehnyt aikoinaan sitä käyttäen, koska yhdessä vaiheessa käytössä oli CS3, jonka ACR ei ymmärtänyt mun CR2:ia. Mutta konvertoidut DNG:t toimivat. Toki talletin CR2:tkin. Nyt samaa ongelmaa ei enää ole, kun käytän pilviversioita.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    ...netti tökkii, poistan tämän tuplan.
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Jos DNG kiinnostaa niin lue DNG:n speksit:

    https://www.adobe.com/content/dam/Adobe/en/products/photoshop/pdfs/dng_spec_1.4.0.0.pdf

    Jos koodaat jotain "omaa" TIFF-readeria niin siitä vaan, mutta mitä sillä on tekemistä Lightroom-ohjelman tai DNG-formaatin kanssa?
     
  10. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Se nyt tuli säikeeseen mukaan vaan oheismateriaalina (niin kuin täällä yleensä aina käy), kun kokeilin tiff-lukijalla lukea dng-tiedostoa. Varsinaisesti kysymys koski LR:ää ja DNG:tä.

    DNG-speksissä lukee:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Ja sieltähän se löytyi RAW-muodon kuvakin 16-bittisenä. Ensimmäisenä on pieni thumbnail kuva (8-bittiä per kanava) ja siitä SubIFD tag:n avulla linkattu iso RAW-kuva (16-bittinen).

    En ymmärtänyt LR:n pistävän aina thumbnail:n mukaan tiedostoon. Ja jostain syystä muistin "pääkuvan" (Main image) olevan aina ensimmäisenä tiff-tiedostossa ja siitä tehdyt johdannaiset subIFD tag:n takana. Ehkä pitäis lukea tuo TIFF-EP speksikin.

    Itselleni vastaten: Lightroom laittaa dng-tiedotoon mukaan ainakin kaksi kuvaa: pienen kuvan jpg-muodossa ja dng-formaatissa olevan raakakuvan 16-bittisenä. Siis ainakin tän mun Canonin kanssa.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    DNG-konvertterissa voi valita JPEG-kuvan koon ja myös vaikka alkuperäisen RAW-kuvan upottamisen DNG-tiedoston sisään.
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Pistin tiff-readerin tulostamaan mitä kamaa tiedostossa on (samat kuvat kuin aloitusviestissä). Kaikki kuvat on tehty siis Lightroom:n import tai export toiminnoilla. Tällaista löytyi ja siellä on yksi yllätyskin:

    Varikortit.dng


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    256 x 171
    Uncompressed
    3
    8



    2.
    5360 x 3516
    JPEG DCT
    1
    16




    Varikortit import dng.dng
    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    256 x 171
    Uncompressed
    3
    8



    2.
    5360 x 3516
    JPEG DCT
    1
    16



    3.
    1024 x 683
    JPEG DCT
    3
    8



    4.
    2048 x 1365
    Lossy JPEG
    3
    8



    5.
    256 x 171
    Lossy JPEG
    3
    8




    Varikortit EFLD.dng


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    256 x 171
    Uncompressed
    3
    8



    2.
    5360 x 3516
    JPEG DCT
    1
    16



    3.
    2048 x 1365
    Lossy JPEG
    3
    8



    4.
    256 x 171
    Lossy JPEG
    3
    8




    Varikortit EFLD EORF.dng


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    256 x 171
    Uncompressed
    3
    8



    2.
    5360 x 3516
    JPEG DCT
    1
    16



    3.
    2048 x 1365
    Lossy JPEG
    3
    8



    4.
    256 x 171
    Lossy JPEG
    3
    8




    Varikortit ULC.dng


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    256 x 171
    Uncompressed
    3
    8



    2.
    5184 x 3456
    Lossy JPEG
    3
    8




    Varikortit None 16.tif


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    5184 x 3456
    Uncompressed
    3
    16




    Varikortit ZIP 16.tif


    Image
    Size
    Compress
    Samples/Pixel
    Bits/Sample



    1.
    5184 x 3456
    Compression Adobe-style Deflate
    3
    16




    Minua yllätti:
    DNG-tiedostojen image 2 näyttää olevan RAW-kuva ja kompressoitu aina JPEG:llä. Minusta se on yllättävää, koska sehän syö ylätaajuuksia kuvasta.

    Muistan nähneeni jonkun tekemän vertailun alkuperäisen ja dng-muotoon muunnetun välillä niin, että hän vähensi alkuperäisestä dng:n pikseli pikseliltä. Jos kuvat olisivat olleet aivan samat, olisi tuloskin tietysti ollut nolla kaikilla pikseleillä.
    Tässäkö siis syy eroavuuteen?

    Mulla on kyllä sellainen tunne, ettei toi JPEG ole ainakaan vaatimus dng RAW:lle. Kai se on taas kahlattava lisää dng:n speksiä.

    Edit:
    Seuraavissa viesteissä on korjattu mun näkemyksiä käytetystä JPEG-pakkauksesta. Yo. pähkäilyt ei siis pidä paikkaansa.
     
  13. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    TIF ei ole grafiikkaformaatti, se on tiedoston kehysmuoto. Eli jos on TIF-kuva, niin se voi loppujenlopuksi olla ihan mitä vaan. DNG:kin on TIF-muodossa. TIF-kehykseen voisi laittaa JPEG-dataa, jolloin tiedosto olisi suunnilleen saman kokoinen kuin perus JPEG-tiedosto.

    DNG:ssä käytetään kuvan häviöttömään pakkaukseen (tadaa) JPEG:iä. Siitä nimittäin on häviötönkin versio:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_JPEG

    Ja sitten noissa tavumäärissä kannattaa muistaa, että RAW:ssa on yksi luku per kennon pikseli. Eli jos meillä on RGB-muodossa sama kuva, niin se vie kolme kertaa niin paljon tilaa. Pakkaamaton TIF (tai siis TIF-kehyksessä oleva pakkaamaton RGB-data) on tämän takia niin iso verrattuna DNG:en.
     
  14. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Vastaus löytyi selaamalla speksiä:

    Digital Negative (DNG) Specification
    Kappaleessa 3 Restrictions and Extensions to Existing TIFF Tags:
    JPEG compressed data, either baseline DCT JPEG, or lossless JPEG compression.

    Ja tässä tapauksessa kompression tulee olla:
    The JPEG variant must be lossless Huffman JPEG.

    Joten RAW-data kyllä säilyy muuttumattomana dng-tiedostoissa.

    Mulla on näköjään melko vanhoja käsityksiä JPEG:stä.

    Aika hyvin tuo lossless Huffman JPEG näköjään pakkaa tavaraa:
    - Varikortit.cr2 on kooltaan 23 410 KB
    - Kun sen exporttaa LR:stä saadaan Varikortit.dng 19 285 KB
    Siis säästyy 4125KB eli yli 4 mega-tavua.
     
  15. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Tää oli mulle uusi tieto ... että häviötön JPEG. Tiedä miksei se ole matkan varrella tullut mun silmiin missään. Tosin en ole ollut kuvankäsittelyn kanssa juuri tekemisissäkään.

    Kutsutaanko kennon kuvapisteitä pikseleiksi? Mä olen välillä miettinyt mikä olisi oikea nimitys niille (niissähän ei ole vielä edes väri kohdallaan). Tossa edellisessä viestissäni, missä luettelin noita dng tiedostojen sisältöjä, annetaan RAW-kuville Samples Per Pixel = 1 ja Bits Per Sample = 16, joten niissä (dng-tiedoston tag:ssä) nyt pidetään pikselinä myös kennon yksittäistä kuvapistettä.
     
  16. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Joo, tuota on mietitty. Kauppiaat kutsuu tietenkin pikseleiksi, mutta eihän tuo oikein selkeä ilmaisu. Oikeastaan ne on kennon yksittäisiä mittausantureita, sensoreita. Joskus yritettiin noille nimikettä "sensel", tavallaan aika hyvä, mutta ei ottanut oikein tulta alleen. Ja sitten mitä on nuo mittaustulokset, Raw-arvot. Ei nekään ole pikseleitä.
     
  17. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    "sensel" ei kuulosta suomelta, senseli on taas hieman laimisko. Jotain ytimekkäämpää pitäs olla! Siis iskevää ja lyhyttä, mutta samalla antaa mielleyhtymän kameran sensorin yhdestä kuvapisteestä.

    Pistin kysymyksen myös Kotimaisten kielten keskukselle, josko heillä olisi ehdottaa hyvää.
     
  18. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Lightroom ja dng-tiedostojen värikanavien syvyys

    Suomessa ei tietenkään "sensel", vaan pikselin ja sensorin tapaan senseli.