Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lightroom CC mobiiliversio tabletille

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Marginaaliolento, 4 Elokuu 2016.

1. Marginaaliolento

Marginaaliolento Member

181
    10
    18
    Käyttääkö kukaan LR:n mobiilisovellutusta tabletissa ja ns. "pelittääkö" se oikeasti ja mitä laitteistovaatimuksia sillä on tabletin suhteen?
    Jos minulla on jo LR asennettuna lisenssin sallimalle kahdelle tietsikalle (normikombo eli läppäri + pöytäkone), niin ei kai tämä sulje pois tuon mobiilisovelluksen asentamista kolmannelle laitteelle?

En omista vielä tablettia, joten siksi tämä kysymys.

Terv, Pekka.

2. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113
    Vs: Lightroom CC mobiiliversio tabletille

Moi,

mulla on Lightroom tabletilla. Se ei taida maksaa mitään, mutta adobeID pitää olla, jotta voi käyttää. Näin muistelisin. Lightroomin minkäänlaista lisenssiä ei siis minulla ole. Enkä ko. tuotetta ole kokeilua enempää käyttänyt.

Ei se mikään raw-käsittelyohjelma varsinaisesti ole. Tai tavallaan on, mutta ei voi verrata tietokoneversioon (toivottavasti). Some-käyttöön varmaan toimii, jos niin ajattelee. Itse latasin vain sen takia, jotta voin katsella kuvia/infoa tarkemmin kuvatessani. Hyvin vähäisellä käytöllä kyllä on ollut.

Vaikea muuten tarvettasi on arvioida. Kyllä sen voi asentaa "äly-kännyynkin", joten jos sellainen on, niin kokeilemaan vaan. Käytännössä sovelluksessa ero tabletin ja kännykän välillä on vain näytön koossa.

Tietysti jos olet tablettia ostamassa, ja sen hankintaa muulle perheelle pitää perustella, niin kyllä sillä tosiaan kivasti katselee raakakuvia ja niitä tsuumailee. Varmaan monissa tapauksissa ihan perusteltu. ;)

Mutta ei tuota mobiilisovellusta siis pidä(?) varsinaiseen Lightroomiin sotkea.

3. jazmanaut

jazmanaut Member

52
    0
    6

Mulla on reissukäytössä toi messissä, Fuji X100:n ja wifikortin kimpassa.
    Muutaman vuoden vanha ipad4:n kanssa toimii ainakin ihan tajuttoman hyvin. Olen lyöty ihan ällikälä.
    Helppo upata myös suoraan flickriin, tai someen kuvia.
    Matkalla räpsin lähinnä JPG:iä, mutta nyt siihen vissiin tuli just RAW päivitys. En oo ehtinyt testaamaan.

4. oh7lua

oh7lua

5
    0
    0

>"pelittääkö" se oikeasti ja mitä laitteistovaatimuksia sillä on tabletin suhteen?

Kuten motris kertoo, toimii mutta ei ”oikeasti”: LR mobiili ei sovellu vakavaan kuvankäsittelyyn! Ideana Adobella lienee, että tabletilla tai kännykällä otetut kuvat liittyvät Adobe Cloud –tallennustilan avulla helposti yhteen, jolloin voit jatkaa kuvankäsittelyä LR:ssa koti-PC:llä ilman erillistä kuvansiirtoa. Saman voi tehdä toisinkin päin, eli voit ikään kuin demota tabletilla/kännykällä Lightroomin joitakin säätöjä.

LR-mobiilin käyttö vaatii vain (ilmaisen) Adobe-Id:n. Tätä ei pidä sotkea (maksulliseen) Creative Cloud –jäsenyyteen. Ilmaisella käytöllä tietenkään saa kaikkia ominaisuuksia käyttöön; mm. raw-kuvien tuki, paikalliset säädöt, synkkaus Lightroom’iin (siis ei-CC-versio) puuttuvat. Mutta ”säätelemään” ja jakamaan siis pystyy LR-mobilella ilmaiseksi. Kuten aina, maksullinen Adobe Creative Cloud –lisenssi antaa kaikki LR-mobiilin lisäedut.

Tietenkin tabletti, kännykkä, aivan niin kuin PC:kin, saa olla kuvankäsittelyssä paras mahdollinen (jos nyt tabletilla pitää mitään ruveta edes säätämään). Vaatimukset ovat LR-mobiilille ovat Android 4.1, Quad Core 2.2 GHz prosessori ARMv7 arkkitehtuurilla, 1 GT RAM ja muistia 8 GT vapaana. Näyttö saa olla iso, isoin ja tarkin mahdollinen, mitä saatavilla on. Toimii itsellä ainakin Samsung J5:ssa ja iPad Air 2:ssa ihan ok, mutta aika köpsöhän tämä LR-mobiili on.

5. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Ohjelmana tabletti-cc on mielestäni ok yksittäisten kuvien käsittelyyn. Siis jos vaikka reissumuistoja haluaa jakaa lennossa. Vakavamman käsittelyn esteenä on sitten jo sekin, ettei tabletin (tai kännykän) näyttö ole kalibroitu (minulla on iPad Air ja iPhone 6s).

Sinänsä cc-pilvi on ihan huippujuttu. Esimerkkinäpilven käytöstä, tuosta pääsette katsomaan kuvia joita eilen olen käsitellyt ja joihin pyysin kommentteja parilta kaverilta. Pilven kuvat päivittyvät sitä mukaan kun niitä säädän jollain laitteella - oli tämä sitten vaikka puhelimeni. Kätevämpää kuin mikään kuvat.fi tms.
    http://adobe.ly/2bg7ZYP